Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@13:33:59 GMT

۴۳ درصد مردم درگیر درد‌های مفصلی استخوانی/ داروی تریپاراتایت مشکل بیماران پوکی استخوان

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۳۶۳۶/۴۳_درصد_مردم_درگیر_درد_های_مفصلی_استخوانی_داروی_تریپاراتایت_مشکل_بیماران_پوکی_استخوان

۴۳ درصد مردم درگیر درد‌های مفصلی استخوانی/ داروی تریپاراتایت مشکل بیماران پوکی استخوان

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد رضا جمشیدی فوق تخصص روماتولوژی و رئیس ۱۲ امین کنگره روماتولوژی در نشستی که امروز در مرکز تحقیقات روماتولوژی در بیمارستان شریعتی برگزار شد اظهار کرد: نشانه‌های بیماری‌های روماتولوژی از زمان بقرات بررسی شده اما مدتی کوتاه است که به عنوان رشته علمی شروع به فعالیت کرده است، این رشته حدودا از سال ۴۸ با ورود چند روماتولوژیست از خارج از ایران وارد کشور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در این بین از میان بیماری‌های روماتولوژی مردم تنها رماتیسم را می‌شناسد که با گلودرد چرکی همراه است و درمان آن با مصرف ماهانه پنامادور کامل می‌شود و حتی گاهی درخواستی این دارو را از ما می‌کند؛ خوشبختانه در حال حاضر چند سالی‌ است که این رشته در کشور پا گرفته و حدود ۷ مرکز به تربیت روماتولوژیست می‌پردازد و این امر باعث شده تا تعداد متخصصین این حوزه به ۲۵۰ نفر برسد که اکثر آنها در داخل کشور تربیت شدند و در جای جای کشور مشغول به درمان هستند.

جمشیدی بیان کرد: گستردگی علم نیاز به حضور فوق تخصص‌ها را ایجاد می‌کند، علم روماتولوژی نیز از این قاعده مستثنا نیست و گستردگی زیادی دارد معمولاً متخصصین این رشته را به چند دسته تقسیم می‌کند بیماری های التهابی مثل انواع روماتیسم‌ها بیماری‌های مکانیکی مثل آرتروز و بیماری‌های متابولیک مثل نقرس پوکی استخوان نرمی استخوان و سایر اشکالات استخوانی اصلی‌ترین دسته‌بندی‌ها در این بیماری‌ها هستند.

این متخصص روماتولوژی گفت مطالعاتی در کشور در بین ده هزار نفر انجام شده که نشان می‌دهد حدود ۳۴ درصد از مردم از دردهای استخوانی شکایت داد و شایع ترین بیماری با علل مکانیکی با ۱۵ و نیم درصد سهم به آرتروز زانو و ۴ درصد به آرتروز گردن اختصاص پیدا کرد و مشکلات التهابی مانند همه جاهای دنیا شیوع کمتری دارد و چیزی کمتر از ۴ دهم درصد بود همچنین کمردرد بیماری بود که بیش از ۱۵ درصد از افراد با آن سر و کار داشته در حالی که می‌توان با چند آموزش ساده جلوی شیوع این بیماری را گرفت.

وی با تاکید بر اینکه این ۴۰ درصد بیمار بوده و مشکلات خود را دارند پس باید برای مسئولین اهمیت داشته باشند تصریح کرد: مهمترین مشکلات ما در چند سال اخیر تشخیص و درمان این بیماری‌ها بود چرا که در بیماری‌های روماتیسمی با مصرف برخی داروها پاسخ لازم را نمی گرفتیم داروهای جدیدی هم در جاهای مختلف دنیا وارد بازار شده بود اما هزینه‌های خیلی بالایی داشت که با توجه به لزوم مصرف طولانی مدت این داروها بیماران توانایی پرداخت هزینه آنها را نداشتند. بیماری‌های روماتیسمی نسبت به بیماری‌هایی مثل سرطان از نطر بیمه‌ای به خوبی پوشش داده نمی شود شاید بیماری‌های روماتیسمی باعث مرگ و میر نشود اما مشکلات زیادی برای بیمار ایجاد کرده و فرد را هر روز از زندگی عادی دورتر می کند.

جمشیدی افزود خوشبختانه در چند سال اخیر تولید داخلی این داروهای بیولوژیکی پیشرفت بسیاری کرده و نسبت به نمونه های خارجی قیمت خیلی پایین تری دارد و هزینه‌های درمان را از ۳ میلیون تومان به حدود ۱۳۰ هزار تومان در ماه رسانده است با این وجود بعضی اتفاقات به خصوص بحث های اقتصادی بر توزیع بخشی داروها تاثیر گذاشته استو

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین داروهایی که در پوکی استخوان استفاده می‌شد و جزو داروهای هایتک محسوب می‌شود داروی تری پاراتایت است از این دارو معمولا در مواقعی که پوکی شدید استخوان منجر به ایجاد شکستگی در مهره ها شود استفاده می‌کنند و داروی دیگری برای جایگزینی آن وجود ندارد چرا که مصرف این دارو به صورت تزریقی تراکم استخوانی را در مدت کوتاهی بالا می‌برد که حدود ۱۸ تا ۲۴ ماه زمان میبرد.

جمشیدی ادامه داد: یک مطالعه با مبنای غلط که بر اساس مقایسه این دارو با یک داروی خوراکی شکل گرفت باعث شد چه داروی تری پاراتایت که سال ها تحت پوشش بیمه ها بود از این پوشش خارج شده و منجر به ایجاد مشکلات بسیاری برای این بیماران شود‌.

رئیس دوازدهمین کنگره روماتولوژی ادامه داد این دارو زمانی که از پوشش بیمه‌ها خارج شد حدود ۷ هزار نفر مصرف کننده داشت و از آن‌جایی که دارویی گرانقیمت محسوب می‌شود حتی باعث شد بیماران تحت درمان از داشتن دارو باز مانده و درمان را رها کنند و علیرغم پیگیری‌های انجام شده و نامه‌هایی که به شخص وزیر به معاونت وزیر و به بیمه‌ها ارسال شده کماکان این دارو در وضعیت ثابت قرار دارد.

جمشیدی درباره برگزاری کنگره بیان کرد هر ساله این کنگره را برای به روز کردن اطلاعات و ارائه تحقیقات علمی انجام شده در سطح کشور برگزار می کنیم که امسال از هفتم تا نهم آذر ماه در جزیره کیش برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۳۶۳۶/۴۳_درصد_مردم_درگیر_درد_های_مفصلی_استخوانی_داروی_تریپاراتایت_مشکل_بیماران_پوکی_استخوان را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: