Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-28@21:49:48 GMT

سیر تا پیاز بسته حمایتی دولت؛ آغاز عرضه از امروز در فروشگاه های زنجیره ای

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۵۷۰۶/سیر_تا_پیاز_بسته_حمایتی_دولت_آغاز_عرضه_از_امروز_در_فروشگاه_های_زنجیره_ای

سیر تا پیاز بسته حمایتی دولت؛ آغاز عرضه از امروز در فروشگاه های زنجیره ای

افزایش کم سابقه قیمت کالاهای اساسی در کشور در چند ماه گذشته و کاهش قدرت خرید مردم باعث شد تا دولت برای جبران گرانی ها و کاهش ارزش ریال، بار دیگر دست به دامن سیاست تامین سبد کالا و ارائه بسته های حمایتی برای اقشار آسیب پذیر و کارمندان دولت شود. سارا محقق خبرنگار

اما با گذشت بیش از سه ماه از شروع بحران اقتصادی و افزایش لگام گسیخته قیمت کالاهای اساسی هنوز جزییات کامل این بسته حمایتی به طور کامل مشخص نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پولی ملی طی نیمه اول سال دولت به ناگزیر چند نرخی شدن ارز را پذیرفت و پس از چند مرحله آزمون و خطای تخصیص ارز دولتی برای کالاهای مختلف، سرانجام  دلار 4200 تومانی دولت به طیفی از کالاهای اساسی و به طور مشخص مواد غذایی و دارویی محدود شد. فراز و نشیب سیاست های ارزی دولت و افسارگسیختگی قیمت ارز اما همه کالاهای اساسی و غیراساسی را دربرگرفت.

پا به پای گرانی ها کم سابقه، قیمت بسیاری از محصولات غذایی و کالاهای اساسی خانوار هم از نیمه تابستان به شدت رو افزایش گذاشت و قمیت مصرف کننده روی بسته های غذایی به صورت هفتگی و در مواردی روزانه سیر صعودی پیدا کرد. بر اساس گزارش های رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار، متوسط قیمت کالا‌های اساسی و اقلام خوراکی در پایان تابستان  و ابتدای پاییز در مقایسه با سال گذشته ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است.
روند تورمی قیمت ها و کاهش ارزش ریال باعث شد نه تنها اقشار آسیب پذیر که طبقات متوسط جامعه هم به تدریج دچار کاهش توان خرید شده و کالاهایی مانند گوشت، مرغ، لبنیات، میوه و... از سبد غذایی طیف وسیعی از خانوارهای ایرانی حذف شود.
در این شرایط دولت مجبور به اتخاذ راهکارهایی برای حمایت از اقشار مختلف در قالب ارائه بسته های حمایتی شد. این بسته ها در قالب کارت اعتباری و شارژ حساب سرپرستان خانوارها و از طریق فروشگاه های زنجیره ای سراسر کشور اجرا می شود.

 بسته حمایتی شامل چه کالاهای است؟

کالاهای پیش بینی شده در این بسته هم شامل نیازهای اولیه غذایی مثل برنج، روغن، قند و شکر و ... است که بر اساس اطلاعیه های مسوولان دولتی مشمولان می توانند از طریق فروشگاه‌های اتکا، کوروش، رفاه، تعاونی مصرف فرهنگیان و... برای تهیه این کالاها مراجعه کنند.
در این رابطه امروز صبح سرپرست وزارت رفاه در تشریح بسته حمایتی دولت گفت: این بسته حمایتی کاملا غیرنقدی است به این صورت که در کارت بانکی سرپرست خانوارها واریز می شود اما به صورت نقدی قابل برداشت نیست.
انوشیروان محسنی بندپی در رابطه با آخرین وضعیت بسته حمایت اجتماعی دولت و دلایل تاخیر در اعلام جزییات این بسته گفت: یکی از مسائلی که باعث به تأخیر افتادن این برنامه شده افزایش ضریب اطمینان از افرادی است که تحت حمایت قرار خواهند گرفت.
محسنی با بیان اینکه خانوارهای با درآمد کمتر از ۳ میلیون مشمول این طرح هستند، گفت: 3میلیون و 200 هزار نفر مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی میانگین حقوقشان یک میلیون و 600 هزار تومان است و باید تحت حمایت اجتماعی دولت قرار بگیرند.

وی افزود: بسته حمایت اجتماعی دولت به صورت مشترک و ضربتی توسط بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت، جهاد کشاورزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرایی می‌شود.
در این رابطه مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری هم در مصاحبه ای گفت: با مشخص شدن جزییات بسته حمایتی دولت، بازنشستگانی که زیر ۳ میلیون حقوق دریافت می‌کنند نیز بسته حمایتی را دریافت خواهند کرد.
گفته می شود دولت مجموعا ۱۳.۵ میلیارد دلار برای تامین ۲۵ قلم کالای اساسی شامل برنج، مرغ، گوشت، روغن، لبنیات و... به عنوان مجموع بسته حمایتی دولت اختصاص داده است. اما تا ظهر امروز کم و کیف و جزییات نحوه اجرایی کردن بخش های مختلف بسته حمایتی دولت به طور رسمی اعلام نشده است.
پیش از این رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با تصمیم دولت برای ارائه بسته های حمایتی دولت به اقشار آسیب پذیر گفته بود که یک بسته برای همه مردم است به این صورت که حداقل ۲۵ قلم کالا‌های اساسی و روزمره مردم که در سبد زندگی آنان قرار دارد، با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیارشان قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: تولیدکنندگان، پیمانکاران و کارکنان دولت دیگر بخش‌هایی است که بسته حمایتی یادشده به آنان تعلق می‌گیرد.

---

نوبخت همچنین گفته بود: بخش دیگر به طور خاص برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه است که حدود پنج دهک از جامعه را شامل می‌شود. به نظر می رسد این بخش از سخنان نوبخت همین بسته حمایتی اجتماعی مدنظر سرپرست وزارت رفاه است.

 روایت های متفاوت درباره جزییات و مشمولان بسته حمایتی 

طی ماه گذشته روایت ها درباره جزییات و مشمولان بسته حمایتی متفاوت بوده است. بر اساس برخی گزارش ها در مرحله نخست، خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، این سبد حمایتی را دریافت می کنند. این گروه که حدود 11 میلیون نفر هستند صد هزار تومان کارت اعتباری می گیرند.
این درحالی است که پیش‌تر یک نماینده عضو هیات رئیسه مجلس گفته بود کارت های اعتباری‌های ۳۰۰ هزار تومانی به ۲۰ میلیون نفر و در واقع کسانی که زیر ۳ میلیون تومان حقوق دارند تعلق می‌گیرد.
بهروز نعمتی گفت: با توجه به بحث‌هایی که در بسته حمایتی دولت برای اقشار آسیب پذیر است، مقرر شد برای ۲۰ میلیون نفر از اقشار آسیب پذیر جامعه که زیر ۳ میلیون تومان درآمد دارند که ممکن است بخشی از آنها کارمندان، کارگران، و افراد تحت پوشش کمیته امداد و یا تحت پوشش سازمان بهزیستی باشند در دو مرحله بسته حمایتی بگیرند. هر مرحله حدود ۳۰۰ هزار تومان است که مجموع پرداختی ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

آغاز عرضه سبد حمایتی در تهران از امروز

از امروز هم عرضه سبد کالای حمایتی دولت در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تهران آغاز شد.
بر اساس این گزارش، مبالغ در نظر گرفته شده برای آن دسته از گروه‌هایی که مشمول دریافت این سبد حمایتی می‌شوند، به حساب یارانه‌ سرپرست خانوار واریز شده و در فروشگاه‌های عرضه‌کننده این سبد حمایتی، امکان تهیه اقلام مصرفی خانوار برایشان مهیا شده است.
به گفته مسولان فروشگاه‌های عرضه کننده این سبد حمایتی، مشمولان دریافت این سبدکالا که اعتبار لازم به حساب یارانه آنها واریز شده با ارائه کارت ملی می‌توانند مایحتاج مصرفی خود را تهیه کنند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۵۷۰۶/سیر_تا_پیاز_بسته_حمایتی_دولت_آغاز_عرضه_از_امروز_در_فروشگاه_های_زنجیره_ای را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: