Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@14:05:53 GMT

برداشت بی‌رویه آب در شمال فارس، ابرکوه را تهدید می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۶۶۷۲/برداشت_بی_رویه_آب_در_شمال_فارس_ابرکوه_را_تهدید_می_کند

برداشت بی‌رویه آب در شمال فارس، ابرکوه را تهدید می‌کند

یزد - ایرنا - امام‌جمعه ابرکوه بابیان اینکه آب مایه حیات است ، گفت: منابع آبی این شهرستان عمدتاً از مناطق بالادست خصوصا شمال استان فارس تغذیه می‌شود که به دلیل برداشت های بی‌رویه در این حوزه این چالش سبب تضییع حقوق کشاورزان منطقه شده است .

حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی روز یکشنبه با اشاره به طرح خاموشی 60 روزه چاه‌های کشاورزی شهرستان از دیروز( شنبه) به خبرنگار ایرنا افزود: برداشت آب بدون نصب سامانه هوشمند در تعدادی از چاه‌های کشاورزی شمال فارس سبب شد، تا مشکل کم‌آبی و تداوم خشکسالی در ابرکوه بیشتر احساس شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بابیان اینکه باید در برداشت آب در مناطق بالادست ابرکوه که حق کشاورزان حوزه شمال فارس و نیز ابرکوه است، مدیریت شود تا برای جلوگیری از تدوام پدیده خشکسالی چاره‌ای اندیشیده شود.
رئیس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه ادامه داد: مردم به‌ویژه کشاورزان برای صرفه‌جویی و تغییر الگوی آبیاری سنتی به آبیاری نوین و با استفاده از کمک‌های رایگان دولت برای تجهیز اراضی به سیستم آبیاری نوین تلاش کنند.
حسینی خاطرنشان کرد: دولت در سال 1396، افزون بر 60 میلیارد ریال کمک رایگان از طریق جهاد کشاورزی برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین در اختیار کشاورزان منطقه گذاشته است.
امام‌جمعه ابرکوه با استقبال از اجرای طرح خاموشی 648حلقه چاه کشاورزی این شهرستان که از دیروز آغاز شد، اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح پیشگیری از کاهش سطح افت منابع آب‌های زیرزمینی و تقویت سفره‌هاست.
حسینی به طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب‌های زیرزمینی که مورد عنایت مقام معظم رهبری نیز است، اشاره کرد و یادآور شد: این طرح توسط آقای روحانی در دستور کار دولت نیز قرار دارد.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه نیز دیروز به خبرنگار ایرنا گفته بود: تاکنون برای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی با حمایت و کمک‌های بلاعوض دولت سه هزار و 400 هکتار از باغ‌ها و اراضی زراعی در سال‌های گذشته به سیستم آبیاری نوین تجهیز شد.
مهدی غیب الهی ادامه داد: جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و هدر رفت آب و افزایش راندمان تولید در واحد سطح در بخش کشاورزی از مزایای اجرای این طرح‌هاست.
وی کاهش سطح زیر کشت محصول کشاورزی پر آبخواه تا30 درصد، اجرای 54 طرح آبیاری نوین در 500 هکتار در سال زراعی جاری، پرداخت تسهیلات بلاعوض به متقاضیان کشت محصول زعفران را ازجمله اقداماتی دانست که برای مدیریت مصرف آب انجام‌شده است .
35 درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هفت هزار و 500 خانوار از این طریق امرارمعاش می‌کنند.
سطح زیر کشت محصول زراعی و باغی ابرکوه 15 هزار هکتار است که سالانه علاوه بر 190 هزار تن محصول کشاورزی و نیز انواع فراورده‌های دامی در این شهرستان تولید می‌شود .
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۶۶۷۲/برداشت_بی_رویه_آب_در_شمال_فارس_ابرکوه_را_تهدید_می_کند را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: