Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@07:31:33 GMT

بلاتکلیفی طرح اخذ عوارض از بازی‌های خارجی/ به این ظلم معترضیم!

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۵۸۱۲۶۴/بلاتکلیفی_طرح_اخذ_عوارض_از_بازی_های_خارجی_به_این_ظلم_معترضیم

بلاتکلیفی طرح اخذ عوارض از بازی‌های خارجی/ به این ظلم معترضیم!

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ضمن اشاره به بلاتکلیفی سه ساله طرح اخذ عوارض واردات از بازی‌های خارجی عدم اجرای این طرح را بی‌عدالتی در حق بازی‌سازان ایرانی توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران که در محل سالن نشست‌های این بنیاد برگزار شد، زبان به گلایه از برخی نواقص قانونی و بی‌عدالتی‌ها نسبت به بازی‌سازان ایرانی گشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کریم قدوسی‌ در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری هفتمین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران تأکید کرد: تلاش داریم امسال قوی‌تر از سال قبل به بحث مصرف در حوزه بازی‌های دیجیتال توجه داشته باشیم. هرچند از دوره‌های گذشته به دنبال این بودیم که به جای اهدای جوایز مادی، بیشتر به دنبال فراهم آوردن بستر عرضه بازی‌ها به کاربران ایرانی باشیم اما در این دوره تمرکز بیشتر و ویژه‌تری روی این مقوله خواهیم داشت.

وی در ادامه گفت: در همین راستا هم امسال دو جشنواره نوروزی و تابستانی فروش بازی‌های رایانه‌ای را را در کنار برگزاری رویداد سالانه بازی های رایانه ای تهران تعریف کرده‌ایم و به بازی‌سازان هم اعلام کرده‌ایم که در قالب این جشنواره ها به ازای هر ریال فروش، همان میزان حمایت از بنیاد هم دریافت خواهند کرد تا به این ترتیب هم بازی‌سازان برای عرضه محصولات خود در بازار رغبت و تلاش بیشتری داشته باشند و هم فرآیند عرضه بازی‌ها به گیمرها تسهیل شود.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌ها با تأکید بر اینکه «این مدلی است که از تجربه دیگر کشورها در حوزه حمایت از عرضه و فروش بازی‌ها به آن رسیده‌ایم» گفت: تحلیل ما این است که در سال‌های آینده مخاطبان نیازهای خود را از بازارهای دیجیتال رفع می‌کنند کمااینکه همین امروز هم شاهد این تغییر فضای عرضه در بازار هستیم. به همین دلیل باید در زمینه بازی هم مخاطبان را با این بازارهای دیجیتال جدید آشنا کنیم و در طرح حمایتی نوروزی و تابستانه به این نکته توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.

کریمی‌قدوسی گفت: همزمان کمپین‌های حمایت از بازارهای دیجیتالی تازه و بازی‌های جدید ایرانی را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به راه خواهیم انداخت که این فراگیری تبلیغ با اجرایی شدن لغو فروش حجمی اینترنت که وزارت ارتباطات آن را مطرح کرده و در جلسه‌ای با جناب آقای جهرمی هم وعده داده شد که زودتر به سرانجام برسد، عرصه را برای عرضه بازی‌های رایانه‌ای پر حجم هم فراهم‌تر می‌کند.

برای نخود عوارض می‌گیریم برای بازی نه!

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این نشست  خبری وقتی از سوی خبرنگاری با سوال درباره سرانجام طرح اخذ عوارض واردات از بازی‌های خارجی مواجه شد، صراحتا اعلام کرد: فقط می‌توانم بگویم متاسفم برای افراد و جریان‌هایی که در خصوص اجرایی شدن طرح اخذ عوارض بازی های خارجی هنوز هم مقاومت می‌کنند. در حالی که ما فکر می‌کردیم کارمان در این زمینه به نتیجه نزدیک شده است،   به صورت ناگهانی در جلسه ای در سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و در غیاب نماینده بنیاد کار مجدد به مشکل برخورد و اجرای طرح منتفی شد!

وی با «عجیب  و ناراحت‌کننده» توصیف کردن شرایط حاکم بر فرآیند تصویب این طرح ادامه داد: اصلا برای من قابل درک نیست در کشوری که حتی برای نخود عوارض واردات می‌گیریم، چگونه یک محصول دیجیتال خارجی بدون عوارض وارد می‌شود و با شرایط کاملا برابر با یک محصول ایرانی اجازه عرضه در بازار پیدا می‌کند. در این شرایط چرا بازی‌ساز ایرانی باید امید به تولید داشته باشد؟ شخص من اگر روزی از بنیاد بازی‌ها بروم با این شرایط ترجیح می‌دهم بازی بدون عوارض وارد کنم و سراغ تولید بازی نروم! این یک رقابت کاملا نابرابر و ظالمانه است!

کریمی‌قدوسی با اشاره به اینکه در صورت اجرایی شدن این طرح «رقم عوارض مهم نیست» گفت: اخذ عوارض تنها می‌تواند یک مزیت رقابتی برای بازی ساز ایرانی باشد که ما همین را هم از او دریغ می‌کنیم. نمی‌دانم مقاومت مقابل این طرح برای چیست و با چه منطقی جلوی آن را می‌گیرند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌ها با طرح این پیشنهاد که «اگر قرار است عوارض اخذ نشود لااقل بازی ساز ایرانی را از مالیات بر ارزش افزوده معاف کنید» اینگونه صحبت‌های معترضانه خود را ادامه داد: شرایط رقابتی فعلی برای بازی‌ساز ایرانی بسیار سخت و ناعادلانه است و بنده به نمایندگی از طیف گسترده ای از بازی سازان ایرانی اعتراض خود را به این بی عدالتی اعلام می‌کنم.

وی تأکید کرد: ما در این زمینه کار تحقیقاتی مفصلی انجام دادیم و حالا طرح ۲۰ - ۳۰ صفحه‌ای در این زمینه آماده کرده‌ایم و سه سال است از عرضه آن می‌گذرد اما بنیاد قانون گذار نیست و کاش دوستان در دیگر بخش‌ها کمک کنند تا عدالت در این زمینه برقرار شود.

مردم فکر می‌کنند بازی رایگان است!

کریمی‌قدوسی در بخش دیگری از نشست در پاسخ به سوالی درباره عرضه غیرقانونی بازی‌های خارجی در فروشگاهای دیجیتالی مورد حمایت بنیاد گفت: مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده‌ایم و در حال حاضر این اقدام متوقت شده است.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌ها در عین حال تأکید کرد: این توقف عرضه کاملا اخلاقی است و بد نیست بدانید در حال حاضر عرضه اینگونه یک بازی خارجی هیچ منع قانونی‌ای در کشور ندارد و این یک آفت بزرگ برای بازار بازی‌های رایانه‌ای کشور است.

وی تأکید کرد: نبود منع قانونی برای عرضه بازی‌های خارجی بر وبگاه‌های ایرانی دو آفت بزرگ به همراه دارد؛ اول ضربه به عرضه‌کننده‌های رسمی است که همان‌طور که اشاره شد به دلیل ملاحظات ملزم به محدود کردن خود به عرضه بازی‌های رسمی با رعایت کپی‌ریت هستند و مهمتر از آن اینکه مصرف‌کننده ایرانی به استفاده رایگان از بازی‌ها عادت کرده‌اند!

کریمی‌قدوسی با اعتراض به این شرایط که «امروز برخی مردم واقعا فکر می‌کنند بازی رایگان است!» گفت: احساس من این است که یک نسل را به طور کامل در این زمینه از دست داده‌ایم و بهتر است از همین الان به فکر نسل آینده باشیم و به کودکان خود بیاموزیم که بازی‌ هم مانند هر محصول فرهنگی دیگر باید خریداری شود و نمی‌توان نگاه رایگان به آن داشت.

راه درازی تا تولید بازی سرگرم‌کننده و در عین حال آموزنده داریم

«بازی‌های جدی» و لزوم توجه به تولید آن از دیگر سوالاتی بود که در این نشست خبری مطرح شد و کریمی‌قدوسی در پاسخ گفت: در زمینه بازی‌های جدی باید توجه داشته باشیم که این دست بازی‌ها غالبا دو دسته مخاطب دارند. یک دسته کارمندان و کارگران بنگاه‌ها و شرکت‌های سفارش‌دهنده هستند که مثلا برای فراگیری یک بخش سخت‌افزاری از کارشان یک بازی سفارش می‌دهند، این دست بازی‌های جدی کارکرد داخلی دارد و شاید ما هم اطلاع دقیقی از آمار تولید و استفاده از این بازی‌ها نداشته باشیم.

وی ادامه داد: وجه دیگر بازی‌های جدی بازی‌هایی است که با هدف مخاطب عام تولید می‌شوند و باید اذعان کنیم که تولید این بازی‌ها بسیار دشوار است. اینکه شما یک بازی سرگرم‌کننده عرضه کنید و مخاطب به آن ترغیب شود و در عین استفاده به صورت غیرمستقیم آموزشی را دریافت کند، بسیار دشوار است.  

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌ها تأکید کرد: اینکه بتوانیم در کنار سرگرم کنندگی، کار آموزشی غیرمستقیمی انجام دهیم نیاز به پختگی‌ای دارد که باید اعتراف کنیم هنوز شرکت‌های بازی ساز ایرانی به این تکامل و پختگی نرسیده اند. به همان میزان که در زمینه بازی‌های جدی شرکتی پیشرفت داشته‌ایم، در زمینه ساخت بازی جدی با مخاطب مردمی هنوز راه درازی در پیش داریم.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۱۲۶۴/بلاتکلیفی_طرح_اخذ_عوارض_از_بازی_های_خارجی_به_این_ظلم_معترضیم را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: