Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@13:33:29 GMT

راهکارهايي براي کاهش هزينه هاي برق

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۵۸۲۷۹۴/راهکارهایی_برای_کاهش_هزینه_های_برق

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- قيمت برق در ساعت هاي مختلف شبانه روز متفاوت است؛ علاوه بر اين، کم مصرف يا پر مصرف بودن مشترک نيز قيمت هر کيلووات ساعت برق را تغيير مي دهد؛ مردم با اطلاع از چگونگي محاسبه نرخ برق در ساعت هاي متفاوت و موکول کردن زمان مصرف خود به ارزان ترين زمان محاسبه، مي توانند هزينه هاي برق خود را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ايرنا، بيشتر مردم اطلاعي از قيمت گذاري برق در ساعت هاي متفاوت شبانه روز ندارند و يا در اين حد مي دانند که قيمت برق در ساعت هاي اوج مصرف بيشتر است. بيشتر مردم نمي دانند که تغيير زمانيِ بکارگيري از وسايل پر مصرف مانند ماشين لباس شويي، ماشين ظرفشويي و ... از زمان هايي که قيمت در اوج خود قرار دارد به زمان هايي که قيمت در کف خود قرار دارد، هزينه برق را تا حدود 10 برابر مي تواند کاهش دهد.
تفاوت نرخ ها در واقع مشوقي است که وزارت نيرو براي تغيير زمانيِ بکارگيريِ لوازم پر مصرف از زمان پيک به زمان خارج از پيک در نظر گرفته است.
حسين صبوري مدير عامل شرکت توزيع نيروي برق تهران بزرگ در اين زمينه به خبرنگار اقتصادي ايرنا گفت: بيشتر مشترکان خانگي ما کنتورهاي سه تعرفه دارند؛ اين کنتورها در سه بازه زماني مصرف را ثبت و محاسبه مي کنند.
وي با اشاره به اينکه زمان اوج مصرف (پيک) در سالهاي اخير به ساعت هاي 12 تا 16 منتقل شده است، گفت: انتظار داريم مشترکان از ساعت 12 تا 16 از بکار بردن لوازم و مصارف پرمصرف پرهيز کنند.
صبوري افزود: دومين زمان اوج مصرف ساعت 19 تا 21 است که مردم هم از وسايل سرمايشي استفاده مي کنند و هم بايد برق مورد نياز بخش روشنايي تامين شود.
مدير عامل شرکت توزيع نيروي برق تهران بزرگ گفت: ضريب مصرف برق در ساعت هاي هفت صبح تا 19 عصر، يک است؛ اين ضريب در ساعت هاي 19 تا 24 شب، 2.5 محاسبه مي شود و در بين ساعت هاي 24 تا هفت صبح يک چهارم محاسبه مي شود.
به عبارتي ديگر، مصرف يک ساعت برق در طول روز که با ضريب يک محاسبه مي شود در زمان اوج مصرف دو برابر و نيم محاسبه مي شود؛ از طرفِ ديگر، در ساعت هاي بين 24 تا هفت صبح اين مصرف تقسيم بر چهار مي شود.
ساده تر اين که، هزينه روشن بودن مثلا يک ساعت ماشين لباسشويي در بين ساعت هاي 19 تا 24 ، دو و نيم برابر هزينه استفاده از آن ماشين لباسشويي در طول روز است؛ همچنين هزينه روشن بودن مثلا يک ساعت ماشين لباسشويي در بين ساعت هاي 19 تا 24 ، 10 برابر استفاده از آن ماشين لباسشويي در بين ساعت هاي 24 تا هفت صبح است.
يه اين ترتيب، مشترکان برق خانگي مي توانند استفاده از وسايل پرمصرفي مانند ماشين هاي لباسشويي و ظرفشويي که مانند کولر و روشنايي منوط به زمان خاصي براي استفاده نيست را به ساعت هاي 24 تا هفت صبح موکول کنند و به اين ترتيب هزينه هاي برق اين وسايل پرمصرف را يک دهم کاهش دهند.
مدير عامل شرکت توزيع نيروي برق تهران بزرگ درباره لزوم مديريت مصرف برق در زمان اوج مصرف نيز گفت: کل سال، هشت هزار و 760 ساعت است که 300 ساعت از اين مدت، زمان اوج مصرف به شمار مي آيد. اگر مشترکان در اين 300 ساعت همکاري داشته باشند، علاوه بر جلوگيري از اعمال خاموشي، از تحميل ساليانه هفت ميليارد دلار سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف ساخت نيروگاه، خط انتقال، پست، سوخت و... نيز جلوگيري مي کند.

** افزايش قيمت برق متناسب با افزايش مصرف
عليرضا احمدي يزدي مدير کل دفتر مديريت مصرف برق شرکت توانير نيز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا درباره راهکارهاي کاهش هزينه هاي برق خانوارها گفت: وزارت نيرو متناسب با نوع مصرف مشترکان برق صنعتي، کشاورزي، تجاري، اداري و خانگي، راهکارهايي را براي مديريت مصرف شناسايي و ارايه کرده است؛ مشترکان خانگي مي توانند با بکارگيري اين راهکارها هم به جلوگيري از خاموشي در شبکه برق کشور کمک کنند و هم مشمول پاداش ها و تخفيف هاي همکاري با وزارت نيرو شوند.
وي اضافه کرد: پاداش همکاري مشترکان خانگي متناسب با ميزان مصرف آنها در تعرفه ها لحاظ مي شود؛ مشترکاني که مصرف ماهانه آنها کمتر از 100 کيلووات ساعت باشد به ازاي هر کيلووات ساعت 45 تومان پرداخت مي کنند؛ مشترکاني که مصرفشان بين 100 تا 200 کيلووات ساعت باشد بابت هر کيلووات 52 تومان پرداخت مي کنند؛ اما در صورتي که مصرف آنها از 200 کيلووات ساعت بيشتر شود، نرخ محاسبه هزينه برق مشترک با جهشي در پرداخت روبرو مي شود و به ازاي هر کيلووات ساعت، 130 تومان بايد پرداخت کنند.
بنابر اين، نرخ محاسبه برق در زماني که مصرف مشترک خانگي از 200 کيلووات ساعت بيشتر شود، نسبت به زماني که مصرف ماهانه وي کمتر از 100 کيلووات ساعت باشد، سه برابر افزايش پيدا مي کند.
به عبارتي ديگر، مشترک با استفاده از امکان تغيير در ضرايب با جابجايي بکارگيري از وسايل پرمصرف در زمان پيک و همچنين مديريت مصرف برق، مي تواند نرخ هر کيلووات ساعت برق مصرفي خود را با استفاده از اين فرمول نيز، به يک سوم کاهش دهد.
مدير کل دفتر مديريت مصرف برق شرکت توانير روش هاي ديگري نيز براي کاهش هزينه برق خانوارها ذکر کرد و گفت: سيستم سرمايشي در فصل تابستان بخش قابل توجهي از مصرف انرژي الکتريکي را به خود اختصاص مي دهد؛ مشترکان برق بايد توجه داشته باشند که دماي آسايش در تابستان بين 24 تا 26 درجه است و اگر بخواهند دماي واحد مسکوني خود را به کمتر از اين ميزان تنظيم کنند، مجبور مي شوند انرژي بيشتري مصرف کنند.
احمدي يزدي کولرهاي گازي غير استاندارد و فرسوده را عامل ديگري براي افزايش مصرف و افزايش هزينه هاي برق خانوارها ذکر کرد و گفت: شاهديم که کولرهاي گازي دست دوم از مبادي غيررسمي وارد کشور مي شود و مورد استفاده قرار مي گيرد؛ مشترکان بايد بدانند که مصرف برق کولرهاي دست دوم و کهنه، سه برابر بيشتر از کولر نو است.
هر چند مشترکان برق به صورت مستقيم مي تواند از اين مشوق ها منتفع شود؛ اما بايد توجه داشته باشيم که وزارت نيرو مجبور است بابت مابه التفاوت برق توليدي و نياز کشور در زمان اوج مصرف، خاموشي در شبکه سراسري اعمال کند؛ به عنوان نمونه، اوج مصرف برق در تابستان پارسال به 53 هزار مگاوات رسيد که اگر مصرف مديريت نمي شد، اين رقم به 56 هزار مگاوات افزايش مي يافت.
در چنين شرايطي، به محض اينکه مصرف از 53 هزار مگاوات افزايش پيدا مي کرد، وزارت نيرو مجبور مي شد براي حفظ و پايداري شبکه و پرهيز از خاموشي سراسري، برق بخشي از شبکه را قطع کند.
پيش بيني ها حاکي از اين است که امسال در زمان اوج مصرف با چهار هزار مگاوات کمبود توليد روبرو خواهيم شد که براي جلوگيري خاموشيِ ناشي از توليد، بايد با استفاده از روش هاي مختلف، مصرف اوج بار را کاهش دهيم تا همه از نعمت برق برخوردار باشيم و هيچ ايراني اي در خانه خود مجبور به روشن کردن شمع نشود.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با کانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9189*1561* گزارش: اسماعيل داودي**انتشار : مرضيه فاتحي



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۲۷۹۴/راهکارهایی_برای_کاهش_هزینه_های_برق را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: