Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-29@08:12:08 GMT

پرواز قیمت ها در سال جدید!+سند

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۵۸۳۳۹۳/پرواز_قیمت_ها_در_سال_جدید_سند

پرواز قیمت ها در سال جدید!+سند

سال 96، با موج گرانی موادغذایی از گوشت و مرغ و تخم مرغ و بویژه لبنیات گرفته تا میوه جات همراه بوده است، موجی که هر لحظه امکان دارد عده ای از مردم بی بضاعت را با خود به قهقرا ببرد!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سایت خبری کریمه، ایام تعطیلات نوروز امسال نیز همچون سال های گذشته به پایان رسید، اما گویا هنوز عده ای از رخوت پیش آمده در ایام بیرون نیامده و همین موجب سوء استفاده برخی از این موضوع شده و اجناس خود را با قیمت دلخواه با مشتریان عرضه می کنند!

مردم هم این گرانی ها را حمل بر تورم سال جدید دانسته و اعتراضی نمی کنند و همین موضوع عرصه را بر گران فروشان فراخ کرده است! گویا بازرسان و مسؤولان این امر نیز، نظارت خود را در روزهای پایانی سال خاتمه داده و این روزها عرصه را برای سودجویان خالی گذاشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته ناگفته نماند که دولت، همچون سال های پیشین در سال جدید نیز بر قیمت برخی از اجناس و کالا افزوده و گویا قصد دارد که کام مردم را بعد از تعطیلات نوروزی مثل زهرمار تلخ کند.

گفتنی است که یکی از سردمداران افزایش قیمت ها، تولیدکنندگان محصولات لبنی بودند؛ به طوری که برخی برندها افزایش قیمت قابل توجهی داشتند. در حالی که این محصولات سال گذشته نیز چندین بار افزایش قیمت یافتند.

البته هربار مسؤولان وعده می‌دادند که افزایش‌ها تخلف بوده و قیمت‌ها دوباره کاهش می‌یابند، ولی هیچ‌گاه این وعده‌ها محقق نشد و قیمت افزایش‌یافته این محصولات، کاهش نیافتند.

یکی ازخوابارفروشان در این ارتباط می‌گوید: در چند روز ابتدایی سال جاری، شاهد افزایش قیمت 200 تومانی در هر لیتر بطری شیر بودیم، اما بعد از یک بار توزیع، قیمت شیر بطری کم‌چرب اصلاح شد.

وی می‌افزاید: در باری که قرار است به ‌زودی برای ما بیاید قیمت هر لیتر شیر کم‌چرب این شرکت به 2 هزار و 500 تومان برگشته اما شیر پرچرب آن کماکان 2 هزار و 700 تومان می باشد که 200 تومان گران‌تر از سال گذشته است.

بنابراین گزارش آخرین قیمت مصوبی که برای هر لیتر شیر بطری پرچرب یک لیتر در نظر گرفته‌شده و بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی کالا و خدمات گذشته شده بود 2 هزار و 440 است که در سال گذشته 2 هزار و 500 تومان به همراه 54 میلی‌لیتر کم‌فروشی به فروش می‌رسید که قیمت این محصول در سال جاری توسط برند یادشده به 2 هزار و 700 تومان رسیده است.

همچنین طبق بررسی‌ها، قیمت گوشت گوسفندی در سال‌جاری افزایش بیش از 10 هزار تومانی را تجربه کرده است. هر کیلوگرم از این محصول با توجه به کیفیت و قطعه درخواستی مشتری تا 63 هزار تومان (راسته گوسفندی) قیمت دارد و به‌صورت شقه و با استخوان نیز 31 هزار و 500 تومان تا 37 هزار تومان در سطح شهر تهران به فروش می‌رسد.

از سویی دیگر در حالی که حسن رکنی، معاون وزیر کشاورزی در آبان ماه سال گذشته اعلام کرده بود که در آینده‌ای نزدیک در تولید گوشت قرمز خودکفا خواهیم شد، در بازار مصرف شاهد پدیده جدیدی به‌نام «گوشت زابلی» هستیم!

به این معنا که بخش زیادی از گوشت گوسفندی موجود در بازار مصرف تبدیل به گوشت زابلی یا همان پاکستانی شده است که در مقایسه با دام ایرانی کیفیت مناسبی ندارد.

علاوه بر این، بازار مرغ نیز طی چند ماه اخیر، به ویژه در سال جدید دست کمی از بازار گوشت نداشته و حتی در برخی مواقع قیمت این کالا به بیش از کیلویی هشت هزار تومان نیز رسیده است.

البته ناگفته نماند که آخرین جمعه اردیبهشت امسال، قرار است دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود و همین مسئله باعث شده بود که تنظیم بازار کالاهای اساسی مردم در نوروز 96 اهمیت ویژه برای دولتمردان داشته باشند.

به طوری که اگر دولت یازدهم در تنظیم بازار امسال موفق عمل کند و مردم کالاهای اساسی خود را با قیمت ارزان به دست بیاورند در فاصله 50 تا 60 روز مانده به انتخابات خاطره خوبی را در ذهن مردم رقم زده اند که این مسئله بیش از همه می تواند به رای آوری حسن روحانی در انتخابات کمک کند که متاسفانه باز هم نتوانست در زمینه اقتصادی چندان موفق عمل کند و مردم را از شر تورم و گرانی سال جدید برهاند.

لذا سال 96، با موج گرانی موادغذایی از گوشت و مرغ و تخم مرغ و بویژه لبنیات گرفته تا میوه جات همراه بوده است، موجی که هر لحظه امکان دارد عده ای از مردم بی بضاعت را با خود به قهقرا ببرد! موجی که هر ثانیه امکان دارد کمر مردی زحمت کش که در سرما و گرما تلاش می کند تا نان حلال برای خانواده اش تامین کند را شکسته و غرورش را پایمال کند.

به هر تقدیر با توجه به انتخابات ریاست جمهوری در سال 96، به نظر می‌رسد اوضاع و احوال بازار کالاهای اساسی همچنان نابسامان باشد. با این حال امیدواریم که با آغاز به کار دولت دوازدهم، شاهد رونق در اقتصاد و همچنین ثبات قیمت کالاهای اساسی که از اساسی‌ترین نیازهای مردم به شمار می‌رود، باشیم.

... و چه زیبا امام صادق (ع) در خصوص اثر گرانی اجناس در جامعه فرمودند: عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: غَلَاءُ السِّعْرِ یُسِی‏ءُ الْخُلُقَ وَ یُذْهِبُ الْأَمَانَةَ وَ یُضْجِرُ الْمَرْءَ الْمُسْلِمَ.

‏امام صادق (علیه السلام) فرمود: گرانیِ نرخ؛1-اخلاق را بد مى کند، 2-امانتدارى را از بین مى برد، 3- انسان مسلمان را دلتنگ و بى قرار مى سازد. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص: 164).

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۳۳۹۳/پرواز_قیمت_ها_در_سال_جدید_سند را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: