Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@08:53:32 GMT

دردسرهای وجود 2 زبان اشاره برای ناشنوایان و تلاش برای تدوین زبان واحد

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۵۸۴۱۵۵/دردسرهای_وجود_۲_زبان_اشاره_برای_ناشنوایان_و_تلاش_برای_تدوین_زبان_واحد

دردسرهای وجود 2 زبان اشاره برای ناشنوایان و تلاش برای تدوین زبان واحد

تهران - ایرنا - معاون دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به وجود 2 زبان اشاره شامل زبان اشاره قدیم و زبان اشاره ملی برای ناشنوایان گفت: ناشنوایان در نمایش برخی کلمات به زبان اشاره، اتفاق نظر ندارند.

رضا غلامی سلطان مرادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تشکیل کمیته تدوین زبان اشاره در سازمان بهزیستی کشور افزود: اعضای این کمیته مشخص شده و یک جلسه هم برگزار کنند و مقرر شده تا کمیته فنی برای تدوین زبان اشاره به ما معرفی شود که هنوز معرفی نشده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: برای تدوین زبان اشاره درباره زبان اشاره قدیم و زبان اشاره ملی بحث خواهد شد و بعد با مراجع ذیربط در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز رایزنی می شود. ممکن است به فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز ارتباط پیدا کنیم.
مسئول کارگروه ناشنوایان سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: می خواهیم درباره زبان اشاره مورد تاکید ناشنوایان به گونه ای عمل کنیم که زبان اشاره ، ابداع یک فرد نباشد بلکه زیرنظر کمیته فنی باشد بطورمثال کلمه دانشگاه را هر ناشنوا به یک زبان اشاره، نمایش می دهد بنابراین باید کمیته ای وجود داشته باشد که در مقام مرجع ، بتوان به آن اتکا کرد.
غلامی سلطان مرادی خاطرنشان کرد: ناشنوایان در نمایش برخی کلمات به زبان اشاره ، اتفاق نظر ندارند و اختلافاتی در این زمینه دارند که باید در کمیته فنی زبان اشاره بررسی شود و این زبان اشاره مرجع به صدا و سیما نیز اعلام خواهد شد.
وی تصریح کرد: کلماتی که به زبان اشاره، برگردان می شوند نباید به گونه ای باشند که ریشه در رژیم گذشته داشته باشند بطورمثال کلماتی مانند وزیر یا دانشگاه اکنون به دو شکل به زبان اشاره برگردان می شود.
به گزارش ایرنا ، زبان اشاره ، سیستم قراردادی خاص منظم و پیشرفته زبانی است که برای انتقال معنا به جای الگوهای صوتی یا نوشتاری در زبان از الگوهای علایم دیداری (ترکیب همزمان شکل، جهت و حرکت دستان، بازوها یا بدن و حالات صورت برای بیان سلیس افکار گوینده) در یک کلمه اشاره استفاده می‌کند.
هم اکنون 170 هزار ناشنوای شدید یا مطلق تحت حمایت بهزیستی قرار دارند.
اجتمام**9185**1569**مصاحبه کننده: سادات حسینی خواه **انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۴۱۵۵/دردسرهای_وجود_۲_زبان_اشاره_برای_ناشنوایان_و_تلاش_برای_تدوین_زبان_واحد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: