Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «هدانا»
2024-03-29@13:23:30 GMT

فضل الله صلواتی:رفع تحریم ها به معجزه شبیه بود/افزایش چند برابری یارانه زهری به سیستم اقتصادی تزریق می کند

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۵۸۴۸۴۹/فضل_الله_صلواتی_رفع_تحریم_ها_به_معجزه_شبیه_بود_افزایش_چند_برابری_یارانه_زهری_به_سیستم_اقتصادی_تزریق_می_کند

فضل الله صلواتی:رفع تحریم ها به معجزه شبیه بود/افزایش چند برابری یارانه زهری به سیستم اقتصادی تزریق می کند

صلواتی نماینده و عضو کمیسیون اصل 90 نخستین مجلس شورای اسلامی در سال 1359 تا 1363 است.
از سال 42 مبارزات خود را علیه رژیم پهلوی شروع کرد و حلقه مبارزاتی را در اصفهان تشکیل داد. حضور وی در جلسات درس مرحوم علامه محمد تقی جعفری زمینه ساز ازدواج وی با دختر علامه شد.
سال های زیادی را در زندان و تبعیدگاه های ساواک گذارند تا اینکه انقلاب پیروز شد و وی از سوی شورای انقلاب سرپرست نهضت سواد آموزی کشور و فرماندار زادگاهش اصفهان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با شروع جنگ تحمیلی مدتی را نیز در جبهه های جنگ گذارند.
ریاست انجمن صنفی روزنامه نگاران اصفهان و ریاست کتابخانه های عمومی این شهر تا سال ها بر عهده وی بود. پس از آن نیز تا سال 1382 مشاور شهرداران مختلف اصفهان بود.
وی دارای دکتری ادبیات فارسی و ادبیات عرب است و پس از 30 سال فعالیت در عرصه اجرایی و سیاسی کشور اکنون در دوران بازنشستگی خود در دانشگاه تاریخ اسلام، تفسیر نهج البلاغه و علوم سیاسی تدریس می کند.
گفت و گوی ایرنا با صلواتی 78 ساله در دفتر انتشاراتی وی در شهر تاریخی و دیدنی اصفهان صورت گرفت.
در این گفت و گوی اختصاصی از انتخابات شوراها، ریاست جمهوری و میان دوره ای مجلس سخن به میان آمد. از شانس روحانی برای ریاست جمهوری مجدد صحبت شد و رابطه ایران و آمریکای ترامپ مورد ارزیابی قرار گرفت.

متن گفت و گو پیش روی شماست:

ایرنا: ارزیابی شما از انتخابات پیش رو چیست؟
صلواتی: طبیعی است گروه های مختلف سیاسی در صدد به قدرت رساندن افراد مورد نظر خود هستند. کشور با دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها روبروست اما در اصفهان بحث انتخابات میان دوره ای مجلس هم وجود داد.
در مورد ریاست جمهوری که تکلیف اصلاح طلبان با حمایت از روحانی مشخص شده است.
در مورد مجلس نیز فعلا چند نفری نامزد شده اند که خود را اصلاح طلب می دانند. به نظر من اگر اصلاح طلبان بر روی یک نامزد اجماع کنند وی به مجلس راه پیدا خواهد کرد و در غیر این صورت شکست خواهند خورد چرا که شنیده ام اجماع اصولگرایان اصفهان تنها روی یک نامزد است.
اصفهان 13 عضو شورای شهر هم می خواهد که اگر اصلاح طلبان در این باره هم تنها یک فهرست مشترک بدهند رای خواهند آورد وگرنه مانند دوره قبل که تنها 3 نفر را به شورای شهر فرستادند این بار نیز توفیقی کسب نخواهند کرد.

ایرنا: یعنی مانند انتخابات مجلس دهم؟
صلواتی: البته آن موقع شخصیت های بزرگی چون مرحوم آیت الله هاشمی و رییس دولت اصلاحات پشت قضیه بودند و مردم به خاطر اطمینانی که به آنها داشتند به این فهرست ها رای دادند.
اکنون دیگر آقای هاشمی نیست. اما اگر رییس دولت اصلاحات از فهرستی پشتیبانی کند، آن فهرست رای خواهد آورد چرا که وی محبوبیت و مقبولیت بالایی در سراسر کشور دارد.

ایرنا: اخیرا فرماندار اصفهان تغییر کرد. این کار چقدر مورد استقبال اصلاح طلبان شهر قرار گرفت؟
صلواتی: خیلی کم. مردم توقع داشتند همان ابتدای کار دولت این تغییر رخ دهد. البته نمی گویم فرماندار قبلی مشکل و عیبی داشت اما بالاخره از وابستگان سیاسی دولت احمدی نژاد بود.
اینکه حضرت علی (ع) در نامه اش به مالک اشتر می فرماید کارگزاران قبلی را از سر کار بردار حکمتی دارد. ایشان نمی گوید آنها را تبعید یا زندانی کن بلکه می فرماید افرادی را مامور اجرای دستورات خود کن که خواهان اجرای سیاست های تو باشند.
باز در همین اصفهان تا چند ماه در آموزش و پرورش مدیران احمدی نژادی دست بالا را داشتند و حتی نامه هایشان را هم با همان ادبیات احمدی نژادی می نوشتند. تا اینکه اصلاح طلبان استان فشار آوردند و رییس آموزش وپرورش عوض شد.

** نمره 20 روحانی برای سیاست خارجی

ایرنا: ارزیابی تان از عملکرد روحانی چیست؟
صلواتی: در سیاست خارجی باید به وی نمره 20 داد. اما در سیاست داخلی بسیاری از افرادی که سرکار هستند استانداران و فرمانداران احمدی نژادی هستند. همین باعث نارضایتی مردم شده است. بسیاری از بزرگان مناطق در همان ابتدای کار روحانی افرادی معتدل را برای تصاحب استانداری و فرمانداری به ایشان معرفی کردند ولی روحانی کار خودش را کرد. یا وزارت کشور دولت یازدهم که تفکری اصلاح طلبانه نداشت و افرادی را که صرفا در کارهای اجرایی موفق بودند اما اندیشه سیاسی خاصی نداشتند به کار گرفت. 4 سال از دولت یازدهم گذشت و به قول ما اصفهانی ها، خیلی ها از بابت تغییر نکردن مدیران ناهمسو با تفکر روحانی حرص خوردند.

ایرنا: البته برخی می گویند اگر سال 92 جلیلی یا قالیباف رییس جمهور می شدند پرونده هسته ای ایران باز نتیجه می داد و برجام شکل می گرفت؟
صلواتی: به قول ولایتی، جلیلی که در جلسات مذاکره کلاس فلسفه تشکیل داده بود. وی سال ها مسول پرونده بود ولی روز به روز وضع ما اسفناک تر شد.
تمام تحریم ها مال آن دوران بود. به لطف خدا روحانی سرکار آمد و با حمایت رهبری و تلاش های ظریف و وزارت خارجه گام های مثبتی برداشت و قطعنامه ها را لغو کرد.
به عنوان شخصی که 50 سال است در کار سیاست هستم می گویم کاری که روحانی درباره برجام کرد از عهده هیچ کدام از رقبایش برنمی آمد.

ایرنا: در حوزه اقتصاد چه؟
صلواتی: اگر همه پول هایی که بر اثر برجام آزاد شده بود صرف تولید و اشتغال می شد، سرمایه گذاری های وسیعی در کشور صورت می گرفت و وضعیت اقتصادی بهتر می شد.
البته روحانی خیلی دنبال این کار بود اما سنگ اندازی های آمریکا به ویژه در دوره ترامپ و دشمنی های اسراییل و کارشکنی ها عربستان و برخی کشورهای دیگر عربی باعث شد که روحانی نتواند با شتاب لازم در حوزه اقتصاد کار کند. البته امیدواریم در دوره دوم موفق تر شود.

** مسایل معیشتی ؛ دستاویز مناظرات انتخاباتی

ایرنا: رقبای روحانی چه مسایلی را در جریان تبلیغات انتخاباتی علیه وی مطرح خواهند کرد؟
صلواتی: بیشتر روی مشکلات معیشتی مردم تکیه خواهند کرد. اینکه پرتقال شب عید به 10 هزار تومان رسید باعث نارضایتی جامعه می شود. مردم خیلی کاری به این ندارند که چون پرتقال شمال را سرما زد و خراب کرد قیمت پرتقال به این حال و روز افتاد.
از طرفی بحث افزایش یارانه ها را پیش خواهند کشید. شاهدیم همین حالا برخی نامزدها وعده یارانه 250 هزار تومانی را می دهند.
در حالی که همین یارانه 45 هزار تومانی هم کمر بودجه را شکسته است. معلوم نیست چطور می خواهند به 80 میلیون نفر ماهانه 250 هزار تومان پول بدهند.
اگر چنین کسی به قدرت برسد زهری را به سیستم اقتصادی تزریق می کند که باعث سقوط همه چیز می شود. یعنی تورم بالای 90 درصد گریبانگیر جامعه می شود و کار از دست خارج می شود.

ایرنا: تحلیل شما از آرایش سیاسی دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا در انتخابات پیش رو چیست؟
صلواتی: بر طبق شنیده ها شاید ضرغامی، رییسی، ولایتی و حتی طبق روال گذشته محسن رضایی هم دوباره نامزد شود. اما نامزد واحد اصلاح طلبان روحانی است. البته ممکن است افرادی مانند اسحاق جهانگیری نیز به عنوان نامزد رزرو و پشتیبان بیایند و بعد از مناظرات به نفع وی کنار بکشند. اصولگراها هم ممکن است همین کار را انجام دهند.

ایرنا: شانس پیروزی روحانی را چقدر می دانید؟
صلواتی: در سال 92 با اینکه تنها حمایت اصلاح طلبان را داشت موفق به کسب آرای لازم برای ریاست جمهوری شد.
اما به مجرد اینکه رییس جمهور شد گفت من وامدار کسی نیستم. مع الاسف در این 4 سال مطلقا توجهی به اصلاح طلبان نداشت.
یادم هست یکبار که به اصفهان آمده بود، روزنامه کیهان نوشت روحانی درخواست فضل الله صلواتی برای دیدار خصوصی را نپذیرفت. این موضوع صحت نداشت. پاسخی فرستادم که در برخی وبلاگ ها و سایت ها کار شد .
نوشتم من از جوانی با روحانی رفیق بودم و بارها با یکدیگر به داخل و خارج کشور سفر کردیم. من از ایشان وقت خصوصی نخواسته بودم. چرا که حرف هایم عمومی است. اینکه محیط کشور نباید امنیتی باشد، زندانی سیاسی و خانه نشین نباید داشته باشیم، بیکاری باید کاهش یابد و غیره. کدام یک از این مطالبات خصوصی بود؟
به نظر من روحانی باید در سفرهای شخصی خود به استان ها و یا حداقل در تهران با اصلاح طلبان جلساتی برگزار می کرد. چرا که اصلاح طلبان پشتوانه وی بودند. برداشتم این است که اصلاح طلبان دیگر آن تلاش و فعالیتی را که در دوره قبل برای پیروزی روحانی می کردند در این دوره نخواهند کرد. البته آنان چون وظیفه ملی و شرعی خود می دانند باز به روحانی رای خواهند داد. چرا که وی زحمت زیادی برای اداره کشور کشیده و همانطور که رهبری در سخنرانی شان در مشهد گفتند کارهای مثبت زیادی انجام داده است. رفع تحریم ها و اجرای برجام حتی تا همین حد گاها به معجزه شباهت داشت. اما در زمینه هایی مثل کاهش بیکاری هنوز نتیجه تلاش های خود را نگرفته است که باید به وی فرصتی دیگر داد. به نظر من آگاهان و روشنفکران ملت بار دیگر به ایشان رای می دهند.

** می دانم روحانی چه می کشد

ایرنا: آینده سیاسی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟
صلواتی: چندان روشن نیست. با وجود آمریکای ترامپ و اسراییل کار سختی در پیش است. از سویی روحانی بشدت در داخل تحت فشار است. دخالت های زیادی در کار وی انجام می شود. شاهدیم که حتی علیه برگزاری یک مسابقه فوتبال ملی و یا کنسرت های موسیقی هم موضع می گیرند.
یا بدتر از این. عده ای می روند و سفارت عربستان را به آتش می کشند. آیا این افراد خسارت اقدام خود را پرداختند؟ واقعا این کار چقدر برای کشور ضرر داشت ؟ تاوان رفتار بد عربستانی ها با حجاج ایرانی را چه کسی باید پس دهد ؟ در داخل هم عده ای از حمله کنندگان به سفارت حمایت کردند.
یادم هست در دوره اصلاحات ملاقاتی با رییس دولت وقت داشتم. آن قدر از سنگ اندازی ها و چوب هایی که لای چرخ دولت وی گذاشته می شود، ناراحت بود که کم مانده بود گریه کند. الان هم می دانم که روحانی چه می کشد و چه ناراحتی عظیمی را بابت این سنگ پراکنی ها تحمل می کند.

ایرنا: اهمیت انتخابات شوراها چیست؟
صلواتی: گاهی بودجه شهرداری ها از یک استان هم بیشتر است. بنابراین اگر شوراهای شهری سر کار بیایند که شهردارانی اصلاح طلب اما درست و درمان را انتخاب کنند و شهردارها بدانند پول مردم را چطور خرج کنند و آن را صرف برنامه های سیاسی نکنند، قطعا شهرها موفق تر اداره خواهد شد و مردم راحت تر زندگی خواهند کرد.

** هاشمی سرمایه ای که از دست رفت

ایرنا: تاثیر مرگ آیت الله هاشمی روی تحولات سیاسی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟
صلواتی: آقای هاشمی یک رجل سیاسی مقتدر و محوری بود که می توانست نظام را خیلی خوب حفظ کند. حمایت وی از رهبری و ریاست جمهوری و کلیت نظام سرمایه ای بود که از دست رفت. هر چند عده ای مدام علیه ایشان تحریک می شدند ولی هیچ کس نمی توانست نافی شخصیت انقلابی مثبت و محوری هاشمی باشد. خلا وی همین حالا نیز حس می شود. متاسفانه چهره های سیاسی ما بسیار محدود هستند. برخی خانه نشین و برخی را منزوی کرده ایم. بنابراین رجل سیاسی واقعی ما بسیار کم هستند.

ایرنا: خلا آیت الله هاشمی را چگونه می توان پر کرد؟
صلواتی: ما شخصیتی را معادل ایشان سراغ نداریم. ممکن است در آینده افرادی مثل ایشان ظاهر شوند اما فعلا کسی نمی تواند جای وی را بگیرد.

** احمدی نژاد بازی جناح ها را به هم می زند
ایرنا: تحلیل شما از ورود احمدی نژادی ها به انتخابات چیست؟ به نظر شما آنان می خواهند بازی اصولگرایان را به هم زنند یا اصلاح طلبان؟
صلواتی: بیشتر قصد به هم زدن بازی اصولگرایان را دارند. اصولگرایان هم از بابت ورود آنان خیلی نگرانند. اصولگرایان دوست دارند فرد خاصی را روی کار بیاورند و برای این کار تمام قوای خود را متمرکز کرده اند. اما ورود فردی از طیف احمدی نژاد باعث ایجاد شکاف و اختلاف بین آنها شده است. از سویی احمدی نژاد هم نشان داده فردی نیست که زیر بار حرف دیگران برود و روی مواضع خود پافشاری می کند. البته رهبری به ایشان گفتند که نیاید ولی وی که از درب رانده شد با نامزد کردن بقایی از پنجره وارد شد.
اما وی بازی اصلاح طلبان را نیز به هم خواهد زد و رای آنها را نیز خواهد شکست. چرا که وعده 250 هزار تومانی برای خیلی ها جذاب است و به خصوص روی رای مردم روستا به روحانی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

ایرنا: آیا مجلس دهم این مقدار یارانه را تصویب می کند؟
صلواتی: قطعا خیر. اما این شعار عوام فریبانه است و در رای آوردن بقایی موثر است. به خصوص در روستاها و حواشی شهرها برای رای دهندگان جذاب است.

ایرنا: حمید بقایی را چگونه شخصی برای ریاست جمهوری می دانید؟
صلواتی: یک احمدی نژاد دیگر است. پشت پرده وی احمدی نژاد و مشایی هستند. اصلاح طلبان و اصولگرایان اگر معتقدند احمدی نژاد برای مملکت خوب کار کرد به بقایی هم رای دهند و بالعکس. باید مردم را در این ارتباط آگاه کرد.

** از روحانی حمایت می کنم

ایرنا: وضعیت سیاسی اصفهان چطور است؟
صلواتی: حواس مردم به عید و زندگی و معیشت خود است. خصوصا بازنشسته ها با عسرت زندگی می کنند و حقوقشان خیلی پایین است و تا به انتخابات نزدیک نشویم فضای شهر سیاسی نمی شود.

ایرنا: ارزیابی تان از پایگاه رای روحانی در اصفهان چیست؟
صلواتی: نسبتا خوب است. اگر امثال ما هم که نفوذ مختصری در مردم داریم حمایت کنیم بسیاری از جوان ها و مسن ها به ایشان رای خواهند داد.

ایرنا: از ایشان حمایت می کنید؟
صلواتی: قطعا

ایرنا: در انتخابات شورای شهر اصفهان چه؟
صلواتی: ما در سخنرانی ها و نوشته های خود مردم را به مشارکت بیشتر در انتخابات دعوت می کنیم.
البته بعد از محرومیت غیرقانونی ورود مینو خالقی به مجلس، شاید کمی مردم دلسرد شده باشند. چرا که ایشان پس از گذشتن از هفت خوان شورای نگهبان 200 هزار رای آورده بود و رد صلاحیت وی پس از رای آوردن بدعتی در جمهوری اسلامی بود.

** احتمال تیرگی آینده رابطه ایران و آمریکا

ایرنا: چشم انداز روابط ایران و آمریکای ترامپ را چگونه ارزیابی می کنید؟
صلواتی: گمان می کردم روابط صمیمانه بین ترامپ و پوتین باعث بهبود رابطه ایران و آمریکا شود. اما با تفکر صهیونیستی که با آمدن ترامپ تقویت هم شده است بین ایران و آمریکا رابطه کاملا در حال شکرآب شدن است. حتی امروز برخی دموکراتها نیز از برنامه ترامپ علیه جمهوری اسلامی حمایت می کنند.
سفر اخیر روحانی به روسیه و دیدارش با پوتین به نظر در این راستا بود.
به باور من آمریکا و اسراییل می خواهند ایران را در موضعی قرار دهند که مجبور به رفتن به سمت برنامه هسته ای نظامی و ساخت کلاهک اتمی شود تا زمینه برای برخورد شدید فراهم شود.
رابطه دو طرف روز به روز بدتر می شود و ما به آنها فحش می دهیم و آنان نیز از ورود شهروندان ما به کشورشان جلوگیری می کنند. شاید اگر برخی دادگاه های آمریکا با این دستور ترامپ مخالفت نمی کردند کار به آشوب می کشید. یعنی یا ایرانیان مقیم آمریکا علیه دولت می شوریدند یا طرفداران ترامپ علیه این ایرانی ها. ترامپ عاقلاته رفتار نمی کند و منافع ملی آمریکا را در نظر نمی گیرد.

ایرنا: فکر می کنید ترامپ بتواند دوام بیاورد؟
صلواتی: تا حالا که توانسته است. جمهوری خواهان که کمابیش از وی پشتیبانی می کنند و اخیرا عده ای از دموکرات های مجلس نیز به جمع حامیان وی اضافه شدند. فعلا که پابرجاست مگر اینکه اتفاقی بیفتد و مانند جان اف کندی ترور شود.

** از رحمت خدا مایوس نیستم

ایرنا: معتقد به نظریه ولایت فقیه هستید؟
صلواتی: من تمام جوانی ام را روی این کار گذاشتم. نظراتی در ارتباط با نظارت استصوابی دارم وگرنه در 4 دوره نخست ریاست جمهوری که خبری از نظارت استصوابی نبود، انسان بدی به قدرت نرسیدند. در همین دوران بود که شهید رجایی و آیت الله خامنه ای رییس جمهور شدند. یا حتی بنی صدر که اگر چه عزل شد ولی در ابتدا حمایت بسیاری از روحانیون را پشت سر خود داشت.
من از اول مبارزه در سال 42 قاطعانه طرفدار ولایت فقیه بودم و به قدر نفوذم در بین مردم آن را تبلیغ می کردم. حرفم این بود که در دنیای روحانیت یکی باید حرف آخر را بزند وگرنه هر کدام از علما فتوا و نظریه ای دارند که اگر بخواهد مملکت بر اساس این نظریات مختلف اداره شود، سنگ روی سنگ بند نمی شود. اما الان متاسفانه دوباره هر روحانی برای خود فتوایی می دهد و از طرفداران خود می خواهد طبق آن عمل کنند.

ایرنا: آیا جواب می دهد؟
صلواتی: ما از رحمت خدا مایوس نیستیم و به آینده امیدواریم. تئوری حکومت اسلامی بر اساس عدالت و دموکراسی جواب می دهد ولی بر اساس منیت و خودخواهی خیر. اگر حکومتی عادلانه باشد حتی اگر در سوییس هم باشد دینی است.


** دوستی 50 ساله با روحانی

ایرنا: دوستی تان با روحانی از چه زمانی شروع شد؟
صلواتی: حدود 50 سال قبل. از وقتی که ایشان توسط رژیم شاه به یزد تبعید شده بودم. زیاد پای منبرش می رفتم و با هم دوست شده بودیم. بعد که به اصفهان رفتم پای منبرش در اصفهان می نشستم. در مجلس اول شورای اسلامی هم که با ایشان رفت و آمد خانوادگی پیدا کردم.

ایرنا: ایشان را چطور فردی می دانید؟
صلواتی: شخصی آگاه، واقع بین و روشن. صاحب نگاه و تحلیل خوبی روی قرآن و حدیث است و حرف های نو در این زمینه می زد و می زندو دید سیاسی و اجتماعی وسیعی هم دارد.

ایرنا: بعد از انقلاب تغییری کرد؟
صلواتی: کتاب های عمدتا خوبی نوشت . تا وقتی هم که دبیر شورای عالی امنیت ملی بود هیچ تحریمی علیه ایران پیش نیامد. تعاملی که وی با1 + 5 و آژانس بین المللی انرژی اتمی داشت مانع این کار بود. اما وقتی احمدی نژاد رییس جمهور شد و جلیلی پرونده هسته ای را در دست گرفت روز به روز افول کردیم و قطعنامه ها یکی بعد از دیگری علیه ایران صادر شد.

ایرنا: عده ای روحانی را با انگ امنیتی بودن می رانند و وی را فاقد نگاه توسعه محور می دانند. نظرتان شما در این خصوص چیست؟
صلواتی: روحانی یک قرآن شناس، اسلام شناس و آگاه به حقوق بین الملل است که سابقه امنیتی طولانی نیز دارد. اما حتی یک شخص امنیتی هم نمی تواند در خانه اش با زن و بچه اش امنیتی رفتار کند. اگر یک فرد امنیتی را مدیر آموزش و پرورش کردید آنجا دیگر باید طبق قوانین فرمانداری عمل کند هر چند اطلاعات امنیتی داشته باشد.
روحانی هم در مسیری قرار گرفته که باید کشور را اداره کند و فکر تهیه پرتغال و نان مردم باشد و جلوی نارضایتی ها را بگیرد. وی دیگر نمی تواند امنیتی رفتار کند چرا که رییس جمهور پستی امنیتی نیست.

میزگرد3081*1436*خبرنگار: ناصر غضنفری**انتشار : داود پورصحت**

منبع: هدانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hodana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «هدانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۴۸۴۹/فضل_الله_صلواتی_رفع_تحریم_ها_به_معجزه_شبیه_بود_افزایش_چند_برابری_یارانه_زهری_به_سیستم_اقتصادی_تزریق_می_کند را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: