Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-03-19@05:36:23 GMT

کتاب «اسلام رحمانی؛ تحلیلی بر مبانی و مولفه‌ها» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۵۸۷۹۸۲/کتاب_اسلام_رحمانی_تحلیلی_بر_مبانی_و_مولفه_ها_منتشر_شد

به گزارش ایلنا، کتاب «اسلام رحمانی؛ تحلیلی بر مبانی و مولفه‌ها» به قلم حسن علی‌پور وحید توسط نشر معارف منتشر شده است.

«اسلام رحمانی» اصطلاحی نوظهور است که از یک دهه پیش وارد ادبیات نواندیشی دینی و سیاسی ایران شده است؛ اما بنیادهای نظری و عملیِ این گفتمان ریشه و پیشینه‌ای طولانی تر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظریه اسلام رحمانی در سطح جهان اسلام پیگیری می شود و نظریه‌ای محدود به ایران نیست؛ بلکه فراتر از جغرافیای اسلام، در مقیاس جهانی و در گستره همه ادیان با تفاوتهایی در متد و محتوا تزریق و تبلیغ می‌شود. برخلاف برخی سطحی انگاریها، اسلام رحمانی نظریه‌ای عمیق و گسترده و با تکانه‌های مهارناشدنی در عرصه‌های معرفتی، سیاسی و اجتماعی است.

این گفتمان، آفاق وسیعی از اهداف و آرمانها را پوشش می‌دهد و گستره‌ای از نوگرایی را دنبال می‌کند. این نظریه با بسیاری از تحولات فکری و سیاسی امروز اسلام و جهان معاصر پیوند برقرار می‌کند و در شمار جدیدترین تولیدات جریان روشنفکری دینی خوانده می‌شود. ریشه‌یابی دقیق انگیزه، ابعاد و اهداف این رهاورد نواندیشی دینی، می‌تواند فهم عمیق تر آن را در پی آورد.

پژوهش کنونی، در پنج بخش تهیه و تنظیم شده است.

بخش اول، کلیات است که تعریف و پیشینه اسلام رحمانی را پوشش می‌دهد.

بخش دوم، جریان شناسی اسلام رحمانی را سامان می بخشد و بر آن است که پایه‌های اجتماعی اسلام رحمانی و تیپ فکری نظریه‌پردازان و دغدغه‌داران آن را بررسد.

بخش سوم، اصول و مؤلفه‌های ماهیت ساز اصول رحمانی را می‌کاود و می‌کوشد ویژگی‌های جوهریِ این گفتمان را جمع آورد.

بخش چهارم، مهمترین استدلالها و استنادهای این قرائت را پیش می‌نهد.

بخش پنجم نیز نسبت سنجی است میان اسلام رحمانی و اسلام وحیانی که با عرضه اسلام رحمانی به قرآن، سیره انبیاء و اولیاء، سنن الهی، و آرای اندیشمندان مسلمان، تراز همسویی آنها را محک می زند.

یکی از ویژگی‌های این اثر، بررسی تفضیلی دیدگاه‌های مبدعان و نظریه پردازان این رویکرد در داخل و خارج از کشور (خصوصاً محسن کدیور، مصطفی ملکیان، سیدحسین نصر، سیدحسین مدرسی طباطبایی، عبدالکریم سروش، سیدسلمان صفوی و فتح الله گولن و برخی شخصیت‌ها و فعالان سیاسی معاصر) است.

دفتر نشر معارف از این نویسنده و پژوهشگر، دو کتاب «مکتب در فرآیند نواندیشی» (نقدی بر دیدگاههای محسن کدیور و سیدحسین مدرسی طباطبایی در حوزه شیعه شناسی) و «ارتقای مرجعیت شیعه» (نقدی بر ابتذال مرجعیت شیعه نوشته محسن کدیور) منتشر کرده است.

کتاب اسلام رحمانی؛ تحلیلی بر مبانی و مولفه‌ها به قلم حسن علی پور وحید، توسط نشر معارف، در ۴۸۰صفحه در قطع رقعی و به قیمت ۱۷۰۰۰تومان منتشر شده است.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۷۹۸۲/کتاب_اسلام_رحمانی_تحلیلی_بر_مبانی_و_مولفه_ها_منتشر_شد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: