Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@04:34:00 GMT

چگونه پاي «جهانگيري» به اعتراضات هفت‌تپه باز شد؟

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۰۵۷۵۱/چگونه_پای_جهانگیری_به_اعتراضات_هفت_تپه_باز_شد

چگونه پاي «جهانگيري» به اعتراضات هفت‌تپه باز شد؟

خبرگزاري آريا - تهران-ايرناپلاس- گرچه دفتر معاون اول رئيس جمهور با انتشار اطلاعيه‌اي شايعات در خصوص انتساب فاميلي اعضاي هيأت مديره شرکت نيشکر هفت تپه به جهانگيري را تکذيب کرد، اما شايد براي شما جالب باشد بدانيد اين گونه شايعات که هرازگاهي در فضاي مجازي نشر مي‌يابد، از کجا آب مي‌خورد؟

مطابق با گزارش خبرگزاري ايرنا، اعتراضات کارگران کارخانه نيشکر هفت‌تپه، روز گذشته، وارد پانزدهمين روز خود شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين اعتراضات در ميان کاربران فضاي مجازي واکنش‌هاي زيادي را به دنبال داشت. به نحوي که مطابق با تحليل‌هاي حاصل از داده‌کاوي توييتر، مسئله اعتراضات کارگران هفت‌تپه، در سه روز ابتدايي هفته جاري بيشترين توييت‌ها را به خود اختصاص داده و به ترند اول توييتر فارسي بدل شده بود.
در اين ميان برخي از کاربران توييتري به بهره‌برداري سياسي از اين اقدامات مي‌پردازند. از کاربران مخالف جمهوري اسلامي ايران در توييتر گرفته تا کاربران مخالف دولت. يکي از اين بهره‌برداري‌هاي سياسي که کلاً با دروغ‌پردازي نيز همراه است، انتشار خبر دروغي عليه اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور بود که ادعا شده بود سه خواهرزاده اسحاق جهانگيري، عضو هيأت مديره کارخانه نيشکر هفت‌تپه هستند؛ ادعايي که در روز گذشته به‌صورت رسمي از جانب دفتر رئيس‌جمهور تکذيب شد.
**ماجرا از کجا آغاز شد؟
ظهر روز شنبه رضا حقيقت‌نژاد، از کاربران توييتري مخالف جمهوري اسلامي توييتي در رابطه با اعتراضات کارگران کارخانه نيشکر هفت‌تپه منتشر کرد که ذيل توييت او، براي اولين بار برخي کاربرهاي بي‌نام و نشان اقدام به طرح اين ادعا کردند که اسحاق جهانگيري سهامدار اين شرکت است:
اين قبيل ادعاهاي کذب از آن زمان به بعد جسته و گريخته عليه معاون اول رئيس‌جمهور ادامه داشت و برخي کاربران توييتري بي‌نام و نشان همچنان اسحاق جهانگيري را در ماجراي کارخانه نيشکر هفت‌تپه، ذي‌نفع مي‌دانستند. از سوي ديگر، طرح ادعاي واگذاري کارخانه نيشکر هفت‌تپه به بخش خصوصي توسط اسحاق جهانگيري نيز مزيد بر علت شده بود که ادعاهاي مطرح شده عليه اسحاق جهانگيري بيشتر منتشر شود. به‌عنوان مثال، فيلم‌هايي از مواضع کارگران کارخانه نيشکر هفت‌تپه، خصوصاً اسماعيل بخشي در فضاي توييتر منتشر مي‌شد که در آن، اسحاق جهانگيري عامل شکل‌گيري اين بحران‌ها معرفي مي‌شد. اسماعيل بخشي در اين فيلم مي‌گويد:
«سه سال پيش که همين آقاي جهانگيري نيشکر هفت‌تپه رو مفت داد به اين حضرات، ما مخالفت کرديم، اعتصاب کرديم ولي ما رو سرکوب کردند. الان هم هنوز همين دزدها تحت حمايت دولت هستند، با اطلاع دولت از کشور خارج شدند.»
در روز يکشنبه و در ادامه اين ادعاهاي مجعول، برخي از کاربران برانداز توييتري ادعاهاي خود را فراتر بردند و ويديوها و توييت‌هايي را با اين مضمون منتشر کردند:
يک کارگر از #نيشکر_هفت_تپه : جهانگيري خجالت بکش! دومادت پول مي‌دزده ميره آمريکا! بايد جواب ملتو بدي !‌ .... #هفت_تپه
**مخالفان داخلي دولت در اين رابطه چه مي‌گفتند؟
پس از انتشار تعداد محدودي توييت کذب عليه معاون اول رئيس‌جمهور توسط مخالفان جمهوري اسلامي در توييتر، مخالفان داخلي دولت نيز شروع به طرح ادعاهايي عليه اسحاق جهانگيري کردند. اولين بار کاربري به نام «مجيد قرباني» در ساعت 9:18 يکشنبه شب ادعا کرد که يکي از خواهرزاده‌هاي اسحاق جهانگيري، عضو هيأت مديره کارخانه نيشکر هفت‌تپه است. ادعايي که به مرور زمان تغيير کرد و مخالفان دولت مدعي شدند سه خواهرزاده اسحاق جهانگيري عضو هيأت مديره اين شرکت هستند!
بررسي‌هاي حاصل از داده‌کاوي نشان مي‌دهد که اين کاربر، پس از آن در توييتي جداگانه، با اشاره به مصاحبه‌اي به نقل از قديري ابيانه که در ارديبهشت سال 96 منتشر شده بود، ادعا کرد که دو تن از اعضاي هيأت مديره کارخانه نيشکر هفت‌تپه، خواهرزاده اسحاق جهانگيري هستند. توييتي که بعد از چند ساعت حذف شد.
در ادامه همان شب، اين بحث توسط يکي از سلبريتي‌هاي توييتري مخالف دولت ادامه يافت. «آدم ابن حوا» به‌عنوان يکي از مخالفان دولت در توييتر، در توييتي ادعا کرد که علت بازداشت کارگران، شعار دادن عليه اسحاق جهانگيري است. شعارهايي که پيش از اين توسط کاربران طيف برانداز تويتر منتشر شده بود. نکته جالب توجه در اين ميان، اشاره به ادعاهاي مجيد قرباني در اين رابطه ذيل کامنت‌هاي اين توييت است. روندي که مي‌توان از آن به‌عنوان رفرنس‌سازي ياد کرد و آدم ابن حوا نيز اين ادعا را تأييد کرد که «ردپاي جهانگيري در ماجراي اعتصاب هفت‌تپه هست»:
اين ادعا يک ساعت بعد يعني ساعت 11:09 شب، توسط همين کاربر ادامه پيدا کرد و در توييتي جداگانه گفت:
مي‌بينم که رد پاي دولت و جناب جهانگيري «دامت اکاذيبه» تو ماجراي کارخانه نيشکر هفت‌تپه هم پيدا شده! اينجاست که بايد گفت حضرات محترم دولت تدبير و اميد، يه کم يواش‌تر براندازي کنيد سر جدتون
**هشتگ‌سازي عليه اسحاق جهانگيري
فضاسازي‌هاي مذکور بر عليه اسحاق جهانگيري سرانجام در صبح روز دوشنبه در قالب حمايت سازمان‌يافته مخالفان دولت از يک هشتگ به نقطه نهايي خود رسيد. هشتگ #جهانگيري_گيت براي اولين بار در ساعت 10:56 دقيقه روز دوشنبه توسط کاربري به نام «مصطفي کُرفي» منتشر شد که اشاره به همان مصاحبه قديري ابيانه در ارديبهشت سال 96 داشت. در اين توييت آمده است:
يادتون باشه در #گزارش100روزه بعدي (اگر وجود داشته باشه) آقاي روحاني در مورد وام 30 ميلياردي به خواهرزاده‌ي نامزد پوششي توضيح ارائه کنن. دقيق بگن که چرا در دستگاه منتخبين آقاي روحاني چنين رانت‌هايي وجود داره! #جهانگيري_گيت
پس از آن بود که انواع توييت‌ها با اين هشتگ عليه اسحاق جهانگيري منتشر شد و مخالفان داخلي دولت شروع به تهمت‌پراکني عليه معاون اول رئيس‌جمهور کردند؛ ادعاهايي که خيلي زود و به‌صورت رسمي توسط دفتر اسحاق جهانگيري تکذيب شد و به همين خاطر توفيق چنداني در فضاي توييتر پيدا نکرد و فقط 132 توييت با حداقل 10 لايک با اين مضمون منتشر شد.
در اين ميان اهداف براندازان که مشخص است، اما آنچه در اين ميان ابهام برانگيز است، هم‌صدايي مخالفان داخلي دولت با براندازان در دروغ پراکني عليه مسئولان دولتي است.
براي مشاهده مستندات اين گزارش مي توانيد به آدرس زير مراجعه کنيد:
www.irnaplus.ir/fa/news/1478
**اداره کل اخبار چندرسانه‌اي**ايرناپلاس**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۵۷۵۱/چگونه_پای_جهانگیری_به_اعتراضات_هفت_تپه_باز_شد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: