Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@05:33:03 GMT

فارس گزارش می‌‌دهد کانال‌های تلگرامی کراش‌یابی در دانشگاه‌ها و خطری که دانشجویان و جامعه را تهدید می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۰۶۳۷۱/فارس_گزارش_می_دهد_کانال_های_تلگرامی_کراش_یابی_در_دانشگاه_ها_و_خطری_که_دانشجویان_و_جامعه_را_تهدید_می_کند

فارس گزارش می‌‌دهد کانال‌های تلگرامی کراش‌یابی در دانشگاه‌ها و خطری که دانشجویان و جامعه را تهدید می‌کند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، پیشرفت روزافزون شبکه‌های اجتماعی علی‌الخصوص پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام در کنار فوایدی که داشته مشکلات بسیاری نیز ایجاد کرده و به شدت مسائل فرهنگی جامعه و دانشگاه‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده است مخصوصا پیام‌رسان‌هایی که متاسفانه نظارتی هم روی آنها وجود ندارد و از خارج از کشور مدیریت می‌شود خطرات بیشتری را در میان دانشجویان ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به شایعه فیلترینگ دائمی تلگرام در روزهای اخیر تلاش کردیم تا در گزارشی صدماتی که این پیام رسان به دلیل نبودن نظارت کافی بر روی آن به دانشجویان و جوانان زده بپردازیم، تا خانواده‌ها و مردم بیشتر به خطرات چنین پیام‌رسان‌هایی پی ببرند.

* راه‌اندازی کانال‌های هنجارشکنانه تلگرامی در دانشگاه‌ها

راه افتادن کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی با عناوین و اهداف مختلف در دانشگاه‌ها، یکی از مسائلی است که این روزها به شدت رواج پیدا کرده‌است، کانال‌ها و گروه‌هایی که در برخی از آنها محتواهای ناسالم و فعالیت‌های غیراخلاقی و هنجارشکنانه دیده می‌شود.

گروه‌هایی که در فضای مجازی و مخصوصا در تلگرام با حضور دانشجویان ایجاد می‌شود، اهداف مختلفی دارند ولی آنچه مدنظر ما است و باید به آن پرداخته شود ایجاد گروه‌ها و کانال‌هایی است که مسائل فرهنگی و اخلاقی جوانان را هدف قرار داده‌اند، مانند گروه‌هایی که برخی از دانشجویان در آن برای رفتن به اردوهای مختلف و دورهمی‌های این چنینی قرار می‌گذارند تا گروه‌هایی که محتویات غیراخلاقی در آن منتشر می‌شود و نکته عجیب اینکه برخی از این گروه‌ها بیش از 3 تا 10 هزار دانشجو را عضو خود کرده‌اند که این مسئله نشانگر حساسیت پرداختن به این موضوع است.

* ایجاد‌ کانال‌های تلگرامی با عنوان « کراش‌یابی»

پدیده «کراش‌یابی» که اخیرا هم در برنامه «دورهمی» سوژه طنز «مهران مدیری» شد، یکی از مسائلی است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود.

این روزها در فضای مجازی گروه‌ها و کانال‌های مختلفی با پسوند و پیشوند« کراش» ایجاد شده و تعداد زیادی از دانشجویان را جذب و درگیر خود کرده است.

اما عبارت کراش، یا کراش داشتن به چه معنایی است و چه چیزی باعث شده برخی از دانشجویان را به سمت خودش بکشد و اینکه این گروه‌ها چه هدفی را دنبال می‌کنند؟ از مسائلی است که در ادامه به آن پرداخته شده است.

* کراش یا عشق ورزیدن یک طرفه به فرد موردعلاقه!

برخی از دانشجویان می‌گویند کراش داشتن به معنی علاقه طبیعی و سرگرم کننده به شخص دیگری است، نوعی عشق ورزیدن یک طرفه به فرد موردعلاقه!

شاید بر همین اساس باشد که برخی از دانشجویان در کانال‌های کراش‌یابی عضو می‌شوند، و با این اقدام سعی دارند علاقه خود را به طرق مقابل خود ابراز کنند! اما با هردلیلی که چنین اقدامی صورت می‌گیرد مهم عواقب و آسیب‌های آن است که باید مدنظر قرار گیرد.

شاید در نگاه اول ایجاد چنین کانال‌هایی را بدون آسیب و یک موضوع عادی بدانید ولی آن‌جایی این موضوع اهمیت پیدا می‌کند که در کنار این کانا‌ل‌ها، گروه‌هایی هم با همین عنوان راه می‌افتد.

از طرفی هم راه‌اندازی ربات‌های تگرامی برای پیدا کردن فرد مورد علاقه هم از آسیب‌های دیگری این داستان پرخطر است، به این صورت که به افراد ربات‌هایی معرفی می‌شود که این ربات ها فرد را با جنس مخالف مرتبط می‌کند و در نهایت باعث اتفاقاتی خواهد شد که به هیچ‌وجه برای خانواده‌ها قابل پذیرش نیست.

یکی از دانشجویان در این رابطه می‌گوید: « کراش داشتن نوعی عشق ورزیدن یک طرفه است! این گروه‌ها به مرور زمان یک احساس وابستگی ایجاد می‌کند به گونه ای که بعد از مدتی حرکات کوچک کراش خود را زیر نظر خواهید گرفت و دیوانه وار به آن‌ها فکر می‌کنید و به رابطه عاطفی خود با فرد مورد نظر فکر می‌کنید.»

یکی از اتفاقات دیگری که در این کانال‌ها رخ می‌دهد و تبعات جبران‌ناپذیری را خواهد داشت، انگشت‌نما کردن یک فرد در دانشگاه است.

به طور مثال دادن مشخصات یک دختر دانشجو مانند رنگ چشم، نوع لباس پوشیدن، مخفف اسم و فامیل، نوع ماشین، رشته تحصیلی و مشخصات این‌چنینی توسط پسران دانشجو باعث می‌شود تا به سرعت این دختر شناسایی شده و گاها بدون اینکه از موضوع خبردار باشد بین دانشجویان دیگر انگشت نما شود.

اما ارسال این مشخصات در یک کانال تلگرامی با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

محسن که یکی از دانشجویان دانشگاه علامه است در این رابطه می‌گوید: « به طور مثال یک پسر دانشجو به یکی از دختران علاقمند می‌شود و نمی‌خواهد به طور مستقیم به او ابراز علاقه کند به همین دلیل مشخصات دختر مورد علاقه‌اش را برای کانال ارسال می‌کند و به نوعی به وی پیشنهاد دوستی می‌دهد»

وی درباره اینکه طرف مقابل از کجا از پیام‌ مطلع می‌شود، گفت: « این کار با این احتمال انجام می‌شود که فرد مقابل یا دوستانش در کانال حضور داشته باشند، مشخصات بگونه‌ای بیان می‌شود که طرف مقابل متوجه می‌شود منظور فلان فرد با اوست!، از طرفی اکثرا دانشجویان با هم در ارتباط هستند و پیام‌ها را به هم می‌رسانند مثلا می‌گویند که امروز یک نفر در کانال روی فلانی کراش زده است و اینگونه پیام به صاحبش می‌رسد!»

یکی از دانشجویان دیگر هم در این رابطه گفت: « به طور مثال یکی از دانشجویان پسر به یکی از دانشجویان دختر علاقمند می‌شود و به دلایل مختلف نمی‌خواهد این موضوع را مستقیم به او بگوید. به همین دلیل در این کانال‌ها مشخصات فرد مقابل را می‌نویسد و به او این موضوع را اعلام می‌کند. یا می‌گوید روی تو کراش دارم! البته این پیام‌ها به صورت ناشناس ارسال می‌شوند ولی بعد می‌توانند به روش‌های مختلف با هم قرار بگذارند و همدیگر را ببینند»

* کانال های تلگرامی اعیتادآوری که دانشجو را درگیر خودش می‌کند!

یکی از دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی می‌گوید:‌ « به اعتقاد من این کانال‌ها فقط برای سرگرمی خوب است، ولی گاهی در کنار این کانال‌ها گروه‌هایی هم تشکیل می‌شوند که دانشجویان می‌توانند در آن مستقیم با هم صحبت کنند.»

وی ادامه می‌دهد: « حضور در چنین کانال‌هایی به نوعی اعتیاد آور است و بشدت دانشجو و فرد را درگیر خود می‌کند، تا جایی که دل کندن از آن خیلی برایش سخت می‌شود.»

دانشجویی دیگری می‌گوید:‌« به نظر من بیشتر پیام‌های این کانال‌ها ساختگی است، از قول دانشجویان ولی از زبان ادمین کانال نوشته می‌شود. متاسفانه در برخی از گروه های وابسته به این کانال‌ها اشاعه فحشا می‌شود.

* کانال‌هایی که فرهنگ و اخلاق دانشجویان را نشانه گرفته‌اند!

یکی از نکات مهم در این رابطه، اهداف ایجاد چنین شبکه‌ها و کانال‌هایی است، شاید کسانی که این گروه ها را تشکیل می‌دهند از صدماتی که این اقدامشان به فرهنگ دانشجویان و در نهایت جامعه می‌زند آگاه نباشند ولی آنها خواسته یا ناخواسته بازیچه دست کسانی شده‌اند که قصد دارند با رواج بی اخلاقی در میان دانشجویان به اهداف خود برسند.

همانطور که گفته شد، جدای از کانال‌های تلگرامی گروه‌هایی نیز در تلگرام با همین عنوان تشکیل می‌شود که خطرات بیشتری از کانال‌ها دارد.

در یکی از این گروه‌های کراش‌یابی یک بازی غیراخلاقی میان اعضای گروه انجام می‌شود، یک بازی که تعدادی از دختران و پسران دانشجو به صورت مجازی در آن درگیر می‌شوند و در طی آن اتفاقات ناخوشایند و غیراخلاقی‌ای رخ می‌دهد، به طور مثال یکی از دانشجویان باید نقش یک زن روسپی و بدکاره را بازی می‌کند که هر شب در یکی از خانه‌ها قرار می‌گذارد!

از طرفی گاهی برخی از افراد در این گروه‌ها که به صورت مختلط است محتواهای غیراخلاقی قرار داده می‌شود و از آنجایی که کاربران در این گروه‌ها به آیدی‌های هم دسترسی دارند افرادی هستند تا برای دیگران ایجاد مزاحمت کنند.

در یکی از این گروه‌های تلگرامی اقدامات غیراخلاقی و مزاحمت‌های افراد فرصت طلب تا جایی پیش رفت که چند تا دختران عضو هم تاب نیاورده و درخواست تعطیلی گروه را داده و از گروه خارج شدند.

* نقش تلگرام در آسیب زدن به فرهنگ جوانان و دانشجویان

کافی است تا تنها چند روز عضو یکی از این کانال‌های تلگرامی باشد تا متوجه اتفاقات ناگواری که رخ می‌دهد شوید و مسلما اگر منصفانه قضاوت کنید به این نتیجه خواهید رسید که اگر امروز بسیاری از دلسوزان بحث فیلتر و حذف تلگرام و برخی از شبکه‌ها را مطرح می‌کنند، از چنین مسائلی آگاه هستند و نسبت به آن دغدغه دارند و مسلما مردم هم اگر متوجه آسیب‌هایی که این نوع شبکه‌ها به جوانان می‌زنند آگاه باشند حاضر نیستند حتی یک ساعت هم فرزندانشان از پیام رسان‌هایی که هیچ‌گونه نظارتی بر آنها وجود ندارد، استفاده کنند.

* برخورد قانونی با صاحبان کانال‌های هنجارشکن در دانشگاه شهیدبهشتی

یکی از این کانال های کراش‌یابی دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی را برای هدف خودش انتخاب کرده که حجت‌الاسلام پورذهبی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به صاحبان این کانال ها هشدار داده اگر بساط خود را جمع نکنند با آنها برخورد قانونی می شود.

وی ادامه داد: درست کردن کانال و گروه تلگرامی در فضای عادی چون مجوزی نمی خواهد مشکلاتی را ایجاد کرده است و در همین رابطه درخواست ما این بود که اگر کسی می خواهد در سطح دانشگاه با اسم و لوگوی دانشگاه کانالی را راه اندازی کند باید مجوز بگیرد تا نظارتی بر افرادی که اینگونه در دانشگاه فعالیت می کنند، صورت بپذیرد.

پورذهبی تاکید کرد: در رابطه با برخی افراد که از طریق کانال‌های تلگرامی دست به اقدامات هنجارشکنانه و غیراخلاقی در دانشگاه می زنند هم در صدد هستیم از طریق قانونی این مسئله را پیگیری کنیم و اگر کسی بخواهد با هنجار شکنی به فعالیت های این چنینی ادامه بدهد ما پیگیری خواهیم کرد.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه شهید بهشتی گفت: اخیراً هم چند گزارش در این رابطه به ما داده شده است وبررسی هایی در این رابطه داشته ایم و فعالیت این کانال ها را رصد می کنیم و تلاش می کنیم به زودی این مسئله را به نتیجه برسانیم و این موضوع را کنترل کنیم ولی اگر این اقدامات بخواهد ادامه داشته باشد مجبوریم از طریق قانونی برخورد کنیم.

* کراش، مسیر اشتباه برای همسریابی!

حجت الاسلام سید مجتبی حسینی یمین کارشناس مذهبی و مدرس حوزه و دانشگاه در رابطه با این موضوع گفت: راش غالبا در مورد اکثر افراد است، آدم ها دو دسته هستند برخی درابتدا اقدام کرده و سپس فکر می کنند که نتیجه‌ای جز توجیه ندارد، برخی دیگر اول فکر می کنند و سپس اقدام می‌کنند.

این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: با گذشت زمان و آمدن تلفن همراه دوستی‌ها متفاوت شدند و با ایجاد مسائلی چون کراش یابی نوع جدیدی از ارتباطات در انتخاب همسر شکل گرفت.

وی بزرگترین اشکال کراش را به ثمر نرسیدن آن دانست و ادامه داد: در این کراش یابی‌ها که اکثرا برای ازدواج به نتیجه نمی‌رسند موجب می‌شود تا مشکل دیگری ایجاد شود؛ اینکه افراد با مقایسه‌ همسر خود با معشوقه قدیمی از همسر خود دلزده ‌شوند.

حجت الاسلام حسینی یمین درباره اینکه ممکن است کراش یابی بعد از ازدواج هم ادامه پیدا کند، افزود:  عدم تضمین سلامت قبلی یا بعدی چراکه معلوم نیست شاید در آینده هم این اتفاق برای طرفین بیافتد و در آینده و پس ازدواج هم روی افراد دیگر کراش پیدا کنند، هزینه بیشتر انتظار بیشتر ایجاد می‌کند.

حسینی یمین گفت: از آنجا که کراش معمولا به ازدواج ختم نمی‌شود، به چشم چرانی کردن دامن می‌زند. کراش امنیت روانی بانوان‌ و آقایان را از بین می‌برد و ذهن را مشغول می‌کند، به ظاهرسازی و جلوه‌گری دامن می‌زند و مجموعا وقت زیادی از انسان را تلف می‌کند.

به گزارش فارس، چنین کانال‌هایی باعث می‌شود تا حیا و احترامات از میان جوانان و دانشجویان از بین برود و باعث معضلات و آسیب‎های اجتماعی فراوانی خواهد شد که لازم است این موضوع جدی گرفته شود.

* لزوم ورود جدی به مسئله کانال‌های تلگرامی کراش

موضوع شکل‌گیری چنین کانال‌هایی در دانشگاه‌های شهرستان‌های مختلف هم به شدت رواج پیدا کرده تا آنجایی  که دانشجویان و اساتید برخی از دانشگاه‌ها نسبت به راه اندازی کانال غیر اخلاقی تلگرامی کراش اعتراض کرده و از روسای دانشگاه‌های خود خواسته‌اند تا این موضوع را بررسی و پیگیری کند.

وجود چنین کانال‌های در برخی از دانشگاه‌های دیگر هم گزارش شده است و برخی از دانشجویان با این امید که همسر مورد علاقه خود را پیدا کنند وارد چنین کانال‌هایی می‌شوند ولی در ادامه در دام مسائل غیراخلاقی گرفتار می شوند، وجود چنین مسائلی می‌طلبد تا مسئولان فرهنگی و در صورت نیاز مسئولان قضایی برای مبارزه با چنین ناهنجاری‌هایی به صورت جدی وارد، عمل شوند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۶۳۷۱/فارس_گزارش_می_دهد_کانال_های_تلگرامی_کراش_یابی_در_دانشگاه_ها_و_خطری_که_دانشجویان_و_جامعه_را_تهدید_می_کند را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: