Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@00:05:36 GMT

نوروز ۹۷ رونق بوم گردی در روستای زروم نکا /مهاجرت معکوس در روستای زروم

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۰۶۶۶۱/نوروز_۹۷_رونق_بوم_گردی_در_روستای_زروم_نکا_مهاجرت_معکوس_در_روستای_زروم

نوروز ۹۷ رونق بوم گردی در روستای زروم نکا /مهاجرت معکوس در روستای زروم

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  زروم روستای بکر و دست‌نخورده‌ای است که نه‌تن‌ها طبیعت زیبایش بلکه معماری اصیل و صنایع‌دستی و بافت‌های سنتی و غذا‌های محلی منحصربه‌فردش سفر دور و دراز مسافران راهی برای جذب گردشگر و توریست است.

صدای پای بهار در روستای زروم

روستای زروم نکا به عنوان روستای نمونه گردشگری در منطقه هزار جریب نکا در مازندران قرار دارد، این روستا که به دلیل معماری بومی مازندران مورد توجه است برطبق سنت همه ساله وقتی صدای بهارشنیده می‌شود روستای صفا و صمیمیت درآغوش می‌کشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روستای زروم، در فاصله ۷۵ کیلومتری نکاس قرار دارد، روستایی با ۳۰۰ نفر جمعیت ثابت که با مشارکت نهاد‌های محلی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، از سال گذشته به روستا‌های هدف گردشگری مازندران پیوسته است.

جاری بودن زندگی در روستا زروم

بافت سنتی، عاملی مهم برای جذب گردشگر و دور کردن افراد از محیط پر سروصدای شهری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  مردم روستای زروم خون گرم، مهمان‌نواز و مهربان هستند و بوی نان داغ و سنگ فرش‌های منظم و زیبا و خانه‌های کاهگلی با گلدان‌های رنگی آویخته از پنجره‌های روستا آرامش را به مسافران عیدی می‌دهد.

مردان روستا کشاورز و دامدارهستند و زنان در کنار کار خانه، به کشاورزی و پخت خوراک و نان محلی برای گردشگران اشتغال دارند.

حاج محمدجعفر سلطانی ۶۵ ساله از اهالی این روستا در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: یک سال از اجرای طرح بوم گردی در این روستا گذشته است اقتصاد مردم منطقه رونق زیادی پیدا کرده است و افراد کمتری به مهاجرت شهر فکر می‌کنند و جوانان به فکر زندگی و گسترش روستا هستند.

وی افزود: شبی ۱۰ تا ۲۰ مسافر در روستا اقامت دارند که این تعداد در روز‌های پایانی هفته، روز‌های تعطیل و بهار و تابستان بیشتر است.

یکی دیگر از اهالی روستای زروم نکا در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: مسافران و گردشگران در خانه‌های ارزان‌قیمت روستاییان شب را می‌گذرانند و صاحب خانه با دریافت هزینه‌ای اندک غذای محلی که تمام آن محصول باغ‌ها و دام و طیور خانگی است، برای آن‌ها تهیه می‌کنند.

غذای‌های سنتی و محلی با دست پخت زنان روستا

زهرا از زنان خانه دار این روستا در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: مسافران انواع غذا‌های بومی منطقه نکا شامل: آش ترش، آش دوغ، انواع ترشی و نان محلی دوست دارند همیشه طرفدار و خریدار آن هستند.

وی افرود: اوقات فراغت را در خانه می‌گذراند و محصولات لبنی و نان خانگی می‌فروشد.

وی گفت: غیر از کمبود گاز و نبود اینترنت بیشتر مشکلات روستا برطرف شده و زندگی ما هم رنگ و رونق بیشتری پیدا کرده است.

مهاجرت معکوس اتفاق خوشایند طرح بوم گردی

محمد ۲۳ ساله جوان موفق روستای گردشگری روستای زروم نکا در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: طرح گردشگری روی اقتصاد روستای ما تاثیر زیادی داشت. من در شهر زندگی می‌کردم، اما حالا که درآمدم در روستا خوب و رضایت‌بخش است، نمی‌خواهم به شهر برگردم.
وی افزود: در این مدت به درآمد پایدار ۲ تا ۳ میلیون تومان در ماه رسیده است.

افزایش امید به زندگی در گردشگران با سفر به روستای زروم

محمدرضا یکی از گردشگران نوروزی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: ۱۲ نفر از اقوام و دوستان در این روستا اقامت کردند با توجه به آشنایی که با روستا از قبل داشته‌اند و تحولی که اکنون ایجادشده است؛ یک‌شب در روستا اقامت کردند.

وی که خود اهل نیشابور است افزود: مسافران بسیاری از نیشابور و شاهرود هم میهمان این روستا بوده‌اند و انتظار داریم برای بهتر شدن امور، بر روی فرهنگ مردم کار شود و دهیار و شورا فعال‌تر وارد شوند و برای این روستا و اماکنی که دارد؛ اطلاع‌رسانی کنند.

وی گفت: اجاره مکان و اقامت در این روستا خوب و معقول است، اما امکاناتی همچون سوپر مارکت، بازارچه سنتی دائمی از مواردی است که باید توجه بیشتری به این مسائل شود تا ماندگاری مسافر و گردشگر افزایش یابد.

ساماندهی روستا‌های هدف گردشگری، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  آنچه از سوی مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به‌عنوان هدف ایجاد این طرح‌های هادی گردشگری در روستا اعلام‌شده است؛ ساماندهی روستا‌های هدف گردشگری، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، اشتغال‌زایی و افزایش درآمد ساکنان روستا‌ها است تا جاذبه‌های طبیعی و همچنین بافت معماری و سنتی این روستا‌ها حفظ‌شده و روستا‌های هدف گردشگری در این طرح، به‌طور طبیعی محل رجوع گردشگران شوند.

شهرستان نکا در شرق استان مازندران ازجمله مناطقی است که با دارا بودن بیش از ۱۲۰ روستا در دست و مناطق کوهستانی، از شهرستان‌های هدف گردشگران در سال‌های اخیر است و برخی از گردشگران روستا‌ها را برای اقامت خود انتخاب می‌کنند که این حضور نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های لازم است.۳۰ نمونه روستای گردشگری در مازندران وجود دارد.

استقبال مسافران نوروزی از مراکز‌های گردشگری و روستا‌های مازندران

بیش از ۲۱۹ هزار و ۵۱۹ مسافر نوروزی سه روز گذشته در مراکز گردشگری و روستا‌های مازندران اقامت کردند.

حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری مازندران درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: در دور اول سفر‌های نوروزی ۳ روز گذشته به مازندران تعداد مسافران به یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر شب اقامت رسید.

وی افزود:در این مدت ۶۱ هزار و ۵۱۹ نفر در مراکز گردشگری و ۱۵۸ هزار گردشگر مقیم روستا‌های استان شدند.

حسنی گفت: ۲ هزار ۱۳۶ دستگاه سواری کرایه‌ای و ۵۵۴ اتوبوس سه روز گذشته وارد مازندران شدند.

نوروز ۹۶ بیش از ۱۲ میلیون نفرشب اقامت در مازندران ثبت شد.

گزارش از سکینه رستمی آله خیلی

انتهای پیام/آ

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۶۶۶۱/نوروز_۹۷_رونق_بوم_گردی_در_روستای_زروم_نکا_مهاجرت_معکوس_در_روستای_زروم را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: