Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-18@23:20:49 GMT

طراحی واحدهای درسی جدید با تأکید بر مطالعات نو و میان‌رشته‌ای قرآن

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۰۶۸۵۵/طراحی_واحدهای_درسی_جدید_با_تأکید_بر_مطالعات_نو_و_میان_رشته_ای_قرآن

طراحی واحدهای درسی جدید با تأکید بر مطالعات نو و میان‌رشته‌ای قرآن

فتحیه فتاحی‌زاده، مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا(س) در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ با اشاره به کارنامه عملکردی این گروه در سال 96 اظهار کرد: سال 96 کارگاه‌های متعدد و نشست‌های تخصصی علمی متعددی از سوی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد که موضوعات آنها عموما آشنا کردن دانشجویان با روش‌های نو در مطالعات دینی بود و از جمله مباحثی که در این کارگاه‌ها مطرح می‌شد؛ تحلیل محتوا، معناشناسی و مسائلی از این دست بود و با استقبال جدی دانشجویان نیز مواجه می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: علاوه بر این کارگاه‌ها، تلاش شد پروژه‌هایی که دانشجویان ارشد و دکتری در حوزه پایا‌ن‌نامه و رساله دکتری انتخاب می‌کنند، با تاکید بر مطالعات بین رشته‌ای باشد که الحمدلله خروجی‌های خوبی هم از این پروژه‌ها داشته‌ایم، به طوری که در جلسه دفاعیه یکی از همین پروژه‌ها، استاد داوری که از دانشگاه دیگری در جلسه حضور داشت، گفت: دانشگاه الزهرا(س) در بعضی موضوعات و در مباحث معناشناسی دارد تبدیل به قطب علمی می‌شود. این نویدی برای مجموعه و دانشجویان ما است تا بیش از پیش فعالیت کنند و بتوانند مسیری را فراهم کنند تا سایر مراکزی هم که علا‌قه‌مند هستند در مباحث مطالعات میان‌رشته‌ای وارد شوند.

فتاحی‌زاده با بیان اینکه می‌خواهیم همین روند را قوی‌تر و علمی‌تر در سال 97 دنبال کنیم، گفت: در سالی که گذشت و در راستای هسته پژوهش که با همکاری برخی اساتید مصوب و تشکیل شد و با همکاری دانشجویان به ویژه دانشجویان دوره دکتری، نشاط علمی بیشتری را در فضای دانشگاه و گروه شاهد بودیم و به لطف الهی دانشجویان و اساتید نسبتا فعال‌تر از قبل در زمینه پربارتر کردن فعالیت‌های پژوهشی خود و طرحی که در هسته پژوهش پیش‌بینی کردند، گام برداشتند.

مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا(س) در پاسخ به این پرسش که در ذیل این پژوهش‌ها چه میزان به مسائل مبتلابه و موضوعات روز توجه داشته‌اید و آیا برنامه‌ای در این زمینه خواهید داشت؟ ادامه داد: ممکن است نتوانیم به تمام مسائل علمی که در حوزه علوم قرآنی مطرح می‌شود، پوشش دهیم، البته کم‌وبیش همت ما بر این بوده است که این اتفاق بیفتد.

وی افزود: بحث پرداختن به شبهاتی که مطرح می‌شود و بازخورد آن را در سطح جامعه و عموم مردم شاهد هستیم، موضوع مهمی است و ما نیز تلاش کرده‌ایم در این زمینه به سراغ اندیشه‌های نو برویم و حرف‌های جدید را بشنویم و بررسی کنیم که مبانی و ریشه‌های فکری آنها چیست، در مطالعاتی که در گروه انجام می‌شود، سعی شده است، ارزیابی علمی خوبی صورت گیرد و اگر چالش‌ها و نقدهایی هم وارد می‌شود، خود را موظف می‌دانیم در این زمینه فعالیت پژوهشی داشته باشیم.

وی با اشاره به برنامه‌های علمی-پژوهشی سال 97 گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا(س)، گفت: می‌خواهیم به صورت فعال‌تر نسبت به قبل، اقدامات سالی که گذشت را ادامه دهیم. همچنین به لطف الهی واحدهای درسی برای مقاطع ارشد و دکتری پیش‌بینی شده که با تاکید جدی بر مطالعات نو و میان رشته‌ای در زمینه قرآن و حدیث دنبال می‌شود و در ذیل این موضوع طرح‌هایی در حال بررسی است که دانشجو اگر با آن طرح‌ها آشنایی پیدا کند، می‌تواند در ادامه و انجام پژوهش خود و تنظیم پایان‌نامه و رساله‌اش آنها را به کار بگیرد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۶۸۵۵/طراحی_واحدهای_درسی_جدید_با_تأکید_بر_مطالعات_نو_و_میان_رشته_ای_قرآن را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: