Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@21:10:35 GMT

چهارده روستای بشاگرد منطقه ای توانمند در عمق محرومیت+تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۶۰۶۸۶۳/چهارده_روستای_بشاگرد_منطقه_ای_توانمند_در_عمق_محرومیت_تصاویر

چهارده روستای بشاگرد منطقه ای توانمند در عمق محرومیت+تصاویر

منطقه چهارده روستای بشاگرد با توانمندی های فراوان و طبیعتی بکر از محرومیت های فراوانی برخوردار است که مشکلات فراوانی را برای اهالی روستاها ارمغان آورده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فرهنگ کده ؛منطقه چهارده روستا در شهرستان بشاگرد از روستاهای دهیچ ؛اسپند ؛درشهر(قدمگاه)؛کلالیان؛درگوئن ؛گارامون و گارانی تشکیل شده کهاین منطقه کوهستانی خوش آب و هوا دارای طبیعتی بکر و ویژگی های بخصوصی نسبت به دیگر مناطق شهرستانی بشاگرد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعدادی از روستاهایمنطقه چهارده روستای بشاگرد در حوزه استحفاظی شهرستان میناب است که جز بخش مرکزی سردشت بشاگرد محسوب می شود از این رو روستاهای درگوئن ؛گارامون و گارانی از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی جز بخش گوهران شهرستان بشاگرد است و روستاهای دهیچ ؛اسپند ؛درشهر (قدمگاه)؛کلالیان جز شهرستان میناب بخش سندرک می باشد.

عباس کریمی، شورای روستای گارامون منطقه چهارده روستای شهرستان بشاگرد در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده یکی از مهم ترین مشکلات منطقه چهارده روستا جاده خاکی و صعب العبور دانست و اظهار کرد: جاده خاکی منطقه چهارده روستا مهم ترینمطالبه مردم است که در چندین سال اخیر دامن گیر مردم این اهالی شده است.

وی نداشتن درمانگاه و مدرسه را از دیگر مشکلات منطقه چهاده روستا عنوان کرد و گفت: منطقه چهارده روستا خانه بهداشت دارد اما درمانگاه ندارد و دانش آموزان در مقطع بالاتر راهنماییبه دلیل نبود مدرسه دبیرستان باید مسافت طولانی را جهت ادامه تحصیل طی کنند.

کریمی به محصولات منطقه چهارده روستا اشاره کرد و افزود: سیب درختی یکی از مرکباتی است که در منطقه چهارده روستا کاشته می شود و بیشترین محصول سیب درختی در روستاهای درگوئن و گارامون است و سالیانه تا 40 تن برداشت می شود از این رو نیازمند حمایت سازمان جهاد کشاورزی، اداره منابع طبیعی شهرستان و استان است.

شورای روستای گارامون بشاگرد در ادامه بیان کرد: اگر مهندسین کشاورزی ؛ باغبانی ، مزرعه و آب و خاک از این منطقه بازدید کنند و به مردم در جهت نگهداریاین محصولات کمک کنند،منطقه چهارده روستا می تواند قطب تولید سیب درختی در استان محسوب شود.

وی انار، انگور ، لیموترش ، لیمو شیرین ، انجیر ، پرتقال و نارنگی را از دیگر محصولات منطقه چهارده روستا اعلام کرد و افزود: زمین های این منطقه برای کاشت این محصولات برای توسعه تولید مناسب است که این محصولات به سبب عدم حمایت مسئولان فقط برای مصارف داخلی خود مورد استفاده قرار می گیرد.

کریمی به وضعیت آب منطقه چهارده روستا اشاره کرد و گفت: آب مصرفی مردم منطقه چهارده روستا از چشمه و رودخانه تامین می شود که با توجه به کوهستانی بودن منطقه جایی برای قنات و چاه زدن وجود ندارد همچنین در روستای گارمون نقطه ای برای احداث سد در نظر گرفته شده که نیازمند حمایت مسئولان است تا با احداث این سد 5هزار نخل آبیاری می شود.

این عضو شورای روستای گارامون با بیان اینکه خرمای منطقه چهارده روستا بسیار مناسب و هم طراز با خرمای بم است، تصریح کرد: مرغوب ترین خرمای این منطقه مضافتی است که به دلیل عدم حمایت از سوی مسئولان و نبود صنعت بسته خرمای این منطقه ناشناخته مانده است.

وی در ادامه بیان کرد: در منطقه چهارده روستا 20 هزار نخل وجود دارد که بیشترین آنها مضافتی است لذا با حمایت مسئولان سازمان جهاد کشاورزی این خرمای مرغوب را می توان صادر کرد.

کریمی یادآور شد: با کیفیت ترین سیر در سطح کشور در شهرستان بشاگرد استکه در منطقه چهارده روستا نیز کشت می شود و یکی از دلایل مرغوبیت سیر بشاگرد آب و خاک مناسب این منطقه و عدم استفاده از کود شیمیایی است از این رو کشاورزان فقط از آب چشمه و کود حیوانی استفاده می کنند.

عضو شورای روستای گارامون بشاگرد در ادامه خاطر نشان کرد: نیاز است مهندس کشاورزی و مزرعه از این منطقه بازدید و بررسی کنند که در چه نقاطی از این منطقه سیر یا لیمو و...بیشتر رشد می کند تا راهکار و آموزش به مردم دهند.

وی افزود: زمین هایی که در حال حاضر سیر کشت می شود در گذشته گندم و ذرت کشت می شد اما اکنون به علت کمبود آب جایگزین آنها سیر و پیاز شده است و زمین های منطقه چهارده روستا برای کاشت عدس و لوبیا هم مناسب است که نیازمند همکاری و حمایت سازمان جهاد کشاورزی می باشد تا مردم بتوانند در این منطقه اشتغال زایی کنند و بهره بیشتری از کشاورزی ببرند.

کریمی با اشاره به لزوم ساخت استخر در منطقه گفت: در گذشته تعدادی استخر ساخته شده اما درحال نابودی می باشد که این استخرها باید بازسازیشوند که همه این موارد گفته شده حمایت مسئولان را می طلبد.

شورای روستای گارامون در رابطه با کوه منطقه چهارده روستا ؛ ادغان کرد: طبق گفته کارشناسان زیره بهترین داروی گیاهی در کوه این منطقه است که البته طبیعت آن اندک و همچنین عسل این کاملا طبیعی و با کیفیت است.

وی با بیان اینکه منطقه چهارده روستا با بیش از 2 هزار جمعیت فاقد اینترنت است ؛ تصریح کرد: با توجه به مطالباتی که با مسئولان استانی داشتیم بنا است تا پایان سال جاری و یا در اوایل سال 97 اینترنت منطقه چهارده روستا وصل شود.

کریمی با اشاره به اینکه قریب به 13 روز است آنتن دهی تلفن های منطقه چهارده روستا قطع می باشد ؛ بیان کرد: اگر کسی بیمار یا فوت شودهیچ گونه ارتباطی وجود ندارد و با توجه به اینکه در عصر ارتباطات هستیم اما در شهرستان بشاگرد این امر مهم محقق نشده است و مردم همیشه با قطعی آنتن دهی تلفن همراه مواجه هستند.

شورای روستای گارامون افزود: از مسیر اسپند بهدهیچ و به سمت درگوئن و گارامون و از سمت وائن که جز حوزه گوهران شهرستان بشاگرد است دو دستگاه در حال کار است اما به علت در نظر گرفتن اعتبارت استانی با مشکل مواجه است و در حال حاضر قریب به 5 سال این پروژه آغاز شده است که هنوز 11 کیلومتر هم آسفالت نشده است.

وی ادامه داد: کل جاده از پاتک تا درپهن 43 کیلومتر است که کاملا این منطقه کوهستانی است که با اتمام رسیدن این پروژه به گفته نقشه بردار آن مسیر ، شهرستان بشاگرد به میناب 63 کیلومتر نزدیک تر می شود و اگر این جاده آسفالت شود راه ارتباطی مردم بشاگرد با استان کرمان نیز راحت تر میشود .

کریمی اضافه کرد: جاده نیکشهر زاهدان در زمان دولت آقای احمدی نژاد برنامه ریزی شده است که به بشاگرد وصل شود و یک جاده از گوهران به استان کرمان وصل شده است که اگر آسفالت شود حدود 20 هزار نفر مردم بشاگرد 63 کیلومتر راه ارتباطی آنها به استان نزدیک ترمی شود که اتمام این پروژه ها نیازمند اعتبارات ملی و حمایت مسئولان استانی دارد.

این شورای روستای گارامون بشاگرد در ادامه خاطر نشان کرد:استاندار و مدیریت برنامه ریزی استان و مدیر کل راه و شهرسازی و فرمانداران میناب و بشاگرد که این نهادها باید دست در دست هم دهند که این پروژه راه ارتباطی 5 ساله را به اتمام برسانند در حال حاضر کار انجام میشود اما به کندی صورت پیش می رود .

وی با بیان اینکه 14 کیلومتر جاده منطقه چهارده روستا کوهستانی و صعب العبور است ؛ گفت: اگر یک بیمار جهت درمان بخواهد از منطقه چهارده روستا به میناب برود با توجه به صعب العبور بودن جاده باید با سایپا این مسیر را طی کندکه مریضی بیمار سه برابر میشود .

کریمی با اشاره به اینکه کارگاه خیاطی و قالیبافی نیاز زنان منطقه چهارده روستای بشاگرد است ؛ اظهار کرد: در گذشته یکساختمان شخصی جهتکارگاه قالیبافی راه اندازی شده بود که بعد از مدتی تعطیل شد و در حال حاضر بانوان تحصیل کرده این منطقه نیازمند راه اندازی مجدد این کارگاه ها هستند و در روستای درگوئن و گارامون بیش از 100 جوان تحصیل کرده از مقطع دیپلم تا فوق لیسانس داریم.

شورای روستای گارامون بیان کرد: روستای درگوئن منطقه چهارده روستای شهرستان بشاگرد چشمه ای دارد که برای احداث کارخانه آب معدنی بسیار مناسب استکه باید کارشناسان و مهندسان محدوده این چشمه را کارشناسی کنند که ببینند می شود از زیر این صخره ها آب استخراج کنند که البته اعتبار سنگینی برای این طرح نیازمند است.

وی با بیان اینکه روستاهای منطقه چهارده روستا در حال خالی شدن از سکنه می باشند ؛ افزود: جاده صعب العبور ، نبود دبیرستان و درمانگاه سه عامل مهم باعث خالی شدن روستاها ازسکنه شده است که جمعیت روستاها را به نصف رسانده است.

منطقه چهارده روستا شهرستان بشاگرد با جمعیتی بالغ بر دو هزار نفر و در 130 کیلومتری شهرستان میناب و 45 کیلومتری مرکز شهرستان بشاگرد واقع شده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۶۸۶۳/چهارده_روستای_بشاگرد_منطقه_ای_توانمند_در_عمق_محرومیت_تصاویر را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: