Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-20@03:27:42 GMT

نگاهی به نقش فعال‌ و تاثیرگذار زنان در انقلاب اسلامی/ زنان ایرانی الگوی تمام زنان آزاداندیش جهان

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۶۱۴۷۱۱/نگاهی_به_نقش_فعال_و_تاثیرگذار_زنان_در_انقلاب_اسلامی_زنان_ایرانی_الگوی_تمام_زنان_آزاداندیش_جهان

نقش فعال گونه و تاثیرگذار زنان در انقلاب اسلامی نشان از قدرت بالای بصیرت و اهمیت زنان در جامعه دارد، فعالیت‌هایی که الگویشان از حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) سرچشمه می‌گرفت. به گزارش بلاغ، 40 نشانه پختگی و کمال و تکامل است؛ ملت ایران که در 22 بهمن سال 57 توانستند مقابل سلطه‌گری‌های رژیم شاهنشاهی بایستند اکنون در راه مرز 40 سالگی هستند و تکامل یافتگی را در همه عرصه‌های آن می‌توان دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به جرات می‌توان گفت که مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی، خودکفایی است؛ سلطنتی که با آن همه امکانات و سرمایه ملی هیچ اختیاری از آن خود نداشت در سایه این انقلاب به استقلال رسید و دست‌های اجنبیان را در مداخله کشورمان قطع کرد.

 

به برکت این انقلاب شاهد پیشرفت و تکامل در همه عرصه‌ها هستیم، با فشارها و تحریم‌های زیاد از سوی  کشورهای استعمارگر باز هم توانستیم به نقطه قابل توجهی برسیم.

 

نقش فعال‌گونه و تاثیرگذار زنان در انقلاب اسلامی نشان از قدرت بالای بصیرت و اهمیت زنان در جامعه دارد، فعالیت‌هایی که الگویشان از حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) سرچشمه می‌گرفت.

 

این مشارکت و اثرگذاری به زنان اعتبار و هویت بخشید و نشان داد که در تمام عرصه‌ها پیش‌قدم هستند، شجاعانه ایستادند تا کمر رژیم شاهی را خم کنند.

 

آری زنان ایستادند و اگر حضور و پشتیبانی آنها نبود این انقلاب بی‌نظیرترین انقلاب جهان نمی‌شد؛ قدرت مادرانه‌ای که به فرزندانش جهت می‌داد، صبوری که به همسرش مقاومت می‌آموخت و بصیرتی که نمی‌گذاشت امام تنها بماند.

 

اگر بگوییم زنان ایرانی الگوی تمام زنان آزاداندیش جهان هستند گزافه نگفتیم؛ زمانی که شاه می‌خواست آنها را در جبهه خود بکشاند، با واژه‌های آزادی و برهنگی آنها را اقناع و افکارشان را تسخیر کند و اندیشه‌های دست‌نویسی را در قالب زن مدرن به خوردشان دهد، واکنشی ناباورانه از سوی زنان جامعه دید که چون سیلی پایه‌های لرزان رژیم را نابود کرد.

 

نيكى كدى پژوهشگر و خاورشناس آمریکایی از حضور پرشور زنان ایرانی در کتابش این گونه می‌گوید: «هنگامی که تهدید رژیم بالا می‌گرفت این خانم‌های چادرى با كمال شجاعت در صف جلوى تظاهرات حضور پیدا می‌کردند.»

جان فوران نيز می‌نویسد: «در تظاهراتى گسترده هزاران زن چادرى پيشاپيش ‏صفوف جمعيت حركت می‌كردند و ضمن اينكه خطر را به جان مى‌‏خريدند، از دامنه خطر مى‏‌كاستند.»

 

کبری مهربان ظاهری مدیر حوزه علمیه فاطمه الزهرا(س) آمل با بیان دستاوردهای انقلاب به خبرنگار ما، گفت: انقلاب روح زندگی بخش به بشر داده است، منحصر به فرد بودن نگاه امام(ره)، نگاه مردمی ایشان، سیاست نه غربی و نه شرقی، استقلالی که بدون اتکای دیگران به پیشرفت کشور منجر شود و آزادی که براساس هویت اصالت وجودی انسان باشد.

 

وی با اشاره به سه اصل مهم مبانی انقلاب، اظهار کرد: رمز مهم رستاخیز بوده و با این سه اصل است که هنوز نشاط حفظ شده؛ اصولی چون خدامحوری، تفکیک ناپذیری دین از سیاست، ولایت و مرجعیت دینی که با درد مردم آشنایی داشته و مسئولیت‌شناس بوده است؛ دشمن با تمام قدرت خود به سمت ما می‌آید و شکست می‌خورد چرا که اصولی که انقلاب بر آن استوار است را نمی‌شناسد.

 

مدیر حوزه علمیه فاطمه الزهرا(س) آمل با بیان وقایع سال‌های قبل از 57 تصریح کرد: دوره راهنمایی بودم، کتب دینی و پیام‌های امام را به صورت مخفیانه پخش می‌کردیم، زنگ‌های تفریح پیام‌های امام را در کیف بچه‌ها می‌گذاشتم؛ یک بار با دوستانم بر دیوار مدرسه شعار مرگ بر شاه نوشتیم که باعث عصبانیت مدیر مدرسه شد، البته به یاری خدا کسی متوجه نشد کار ما بود.

 

وی اعتماد مردم به امام(ره) را در جهان بی‌نظیر خواند و افزود: در مقابل حرکت مردمی و ارتباط تنگاتنگ با امام (ره)گروه‌های دست نشانده از هر طرفی سعی می‌کردند که با ایجاد فساد و بی‌تفاوتی نسبت به جامعه عقیده مردم و دغدغه‌هایشان را تغییر دهند و مردم را از امام(ره) دور کنند و برای این فضاسازی هر کاری کردند، اما شکست می‌خوردند.

 

این بانوی انقلابی از ایجاد اعتماد و اطمینان قلبی به امام(ره) در میان مردم اشاره کرد و گفت: مردم به دنبال اخبار و سخنان امام(ره) بودند، با وجود اینکه امکانات کم بود، نمی‌شد شبی حرفی زده باشند و صبح کسی نداند. یکی از بستگان بعد از تبعید امام(ره) می‌گفت که ما دیگر در خانه‌مان عید نداریم، این عشق و علاقه در میان مردم عجین شده بود.

 

مهربان ظاهری از دستاوردهای منحصر به فرد انقلاب را حضور همیشگی مردم در صحنه خواند و بیان کرد: با گذشت 39 سال از انقلاب، پشت سر گذاشتن سختی‌های فراوان، شهدای بسیاری که تقدیم شد و وجود رهبری این ارتباط را ثابت می کند؛ چرا که شهدا، جانبازان از خود مردم هستند و این پیوند عاطفی همچنان وجود دارد.

 

رئیس حوزه علمیه آمل زنان را پیش‌گام در همه عرصه‌ها دانست و اظهار کرد: زنان در انقلاب نیز جلودار بودند؛ یک‌بار ساواکی‌ها زمانی که در مسجد کلاس داشتیم آمدند زنان به محض آگاهی از حضور ساواکی‌ها در مسجد به بیرون رفتند و شعار سردادند، هرچند که روحانی مسجد گفت نروید و من می‌روم، اصلا ترسی نداشتند با کمال شجاعت به مقابله می‌پرداختند، زنان در تمام راهپیمایی‌ها و مراسمات انقلابی حضور همیشگی و تاثیرگذار داشتند.

 

وی این انقلاب را زمینه تقویت زنان در جامعه خواند و افزود: زمانی که امام(ره) شعار استقلال دادند، زنان آن موقع وابسته به زندگی سنتی بودند، انقلاب را شناختند و با الگو قرار دادن حضرت زینب(س) که در کنار خانه‌داری، خطبه نیز می‌خواندند، بانوان یاد گرفتند که با مباحث دینی به ارتقای خود و خانواده بپردازند و به نحوی زندگی کنند که بازوان دینی قوی برای جامعه باشند.

 

در ادامه مهناز بناگر بانوی انقلابی آملی در گفت‌وگو با خبرنگار ما به محدودیت‌های سال‌های قبل انقلاب اشاره کرد و گفت: خانواده‌ها همیشه نگران بچه‌هایشان به ویژه دختران بودند، کمی از مدرسه دیرتر می‌آمدیم دلواپس می‌شدند؛ چرا که امنیت نبود و در سر هر چهارراهی اوباش ایستاده بودند.

 

وی با اشاره به توجه نکردن به جایگاه زن در دوران طاغوت، اظهار کرد: به اجبار باید برای مدارس و کارهای اداری عکس بدون روسری می‌گرفتیم، بانوان در محدودیت‌ بودند و هیچ ارزشی برای زن قائل نمی‌شدند.

 

این بانوی انقلابی شجاعت زنان آملی را مثال زدنی خواند و تصریح کرد: بانوان در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کردند، ساواکی‌ها با هلوکپتر از بالای سرمان رد می‌شدند اما کسی اهمیتی نمی‌داد و شعارها همچنان ادامه داشت.

 

بناگر با بیان عشق و علاقه عجیب مردم به امام(ره)، یادآور شد: به یاد دارم امام قلب‌شان ناراحت و در بیمارستان بستری بودند، من سه روز روزه گرفتم تا حال ایشان خوب شود، شب چهارم خواب‌شان را دیدم که گفتند خوب شدم دخترم؛ مانند این عشق در تمام مردم موج می‌زد و خالصانه بود.

 

این بانوی چریک آملی با اشاره به نقش زنان در انقلاب، خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب به دلیل برداشته شدن بیشتر محدویت‌ها و بودن امنیت فعالیت‌هایم را گسترش دادم، به نهضت و جهادسازندگی و بعد از آن وارد سپاه شدم، به دلیل شروع جنگ، دوره‌های چند روزه سخت نظامی را گذراندم تا به دیگر بانوان آموزش دهم.

 

وی با بیان اینکه در آغاز انقلاب مردم و مسئولان همگی خلوص نیت داشتن، عنوان کرد: همه در رفتار و عمل خالص بودند، کسانی که وضع مالی خوبی داشتند حقوق‌شان را به دیگران می‌بخشیدند، آن موقع خودم نیز اصلا از حقوقم  استفاده نمی‌کردم، همه ایمان کامل به انقلاب داشتند و در کارهایشان این خلوص نیت پیدا بود.

 

این استاد حوزه کوچکترین اشتباه را بزرگترین ضربه به اسلام دانست و تصریح کرد: در مقابل خون شهدا مدیون هستیم، کسانی که این انقلاب را به خوبی درک کردند تا به امروز ایستاده‌اند؛ چرا که با بصیرت کامل امام(ره) را شناختند و خالصانه راه وی را در پیش گرفتند.

 

بناگر به مجاهدین خلق اشاره کرد و گفت: مجاهدین خلق ادعا می‌کردند از طرف خلق هستند، اما همین خلق  را می‌کشتند؛ امروز هم کسانی که تظاهرات انجام دادند اگر از مردم و برای مردم بودند شعارهایشان را آمریکایی‌ها تعیین نمی‌کردند.

 

این بانوی انقلابی در پایان خاطرنشان کرد: مردم و مسئولان باید به صورتی حرکت کنند تا در مسیر اهداف دشمکن قرار نگیرند، زندگی ساده رهبرمان را باید الگو قرار دهیم و هرکس باید وظایف خود را به درستی انجام دهد.

 

به گزارش بلاغ، سرنوشت ایران دست‌های تو را گرفت تا از این مرداب خلاصی یابد، اگر تو نبودی جواب تاریخ را چه کسی می‌توانست بدهد؛ چه می‌گفتیم وقتی فرزندان ایران به بی‌عرضگی متهمان می‌کردند. چه خوب شد آمدی و ایران قدم‌های دوباره تو را لمس کرد و گل‌ها معنی هدیه را فهمیدند.

 

گمان نمی‌کنم هیجان آن روزها را بتوان تعریف کرد؛ نسل این روزها چه می‌کنند، ای کاش کمی بیشتر فیلم ساخته شود، کمی بیشتر آن حس و حال لمس شود، کمی بیشتر انقلابی باشیم چون شهردار شهید باکری که رفتگر شده بود؛ در هر کجایی که هستیم و در هر سمتی کمی بیشتر دل‌مان برای انقلاب بتپد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۴۷۱۱/نگاهی_به_نقش_فعال_و_تاثیرگذار_زنان_در_انقلاب_اسلامی_زنان_ایرانی_الگوی_تمام_زنان_آزاداندیش_جهان را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: