Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@19:32:51 GMT

کاهش ۳۸ درصدی مرگ و میر ناشی از ایدز در دنیا

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۷۵۶۲/کاهش_۳۸_درصدی_مرگ_و_میر_ناشی_از_ایدز_در_دنیا

کاهش ۳۸ درصدی مرگ و میر ناشی از ایدز در دنیا

دبیر علمی سومین گردهمایی بین‌المللی و هفتمین سمینار سراسری ایدز، از کاهش ۳۸ درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری ایدز در دنیا خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر مسعود مردانی با اشاره به سابقه برگزاری این کنگره از ۱۶ سال گذشته اظهار کرد: اگرچه در این مسیر فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم ولی امیدواریم به زودی آمار ابتلا به ایدز در ایران مانند کشورهای کانادا و استرالیا به صفر درصد رسیده و آن زمان بتوانیم این موفقیت بزرگ را جشن بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به آمار مثبت مرتبط با ایدز در دنیا عنوان کرد: از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ موارد جدید ابتلا در دنیا ۳۶ درصد کاهش یافته و مرگ و میر مرتبط با آن نیز ۳۸ درصد کم شده است.

وی با بیان اینکه جان ۱۶.۸ میلیون انسان در این بازه زمانی با اقدامات کنترلی و پیشگیرانه نجات یافته است، عنوان کرد: ۸۰ درصد خانم‌های باردار دارای HIV مثبت و یا مادران شیرده خوشبختانه به درمان این بیماری دسترسی پیدا کرده‌اند.

مردانی با اشاره به اخبار منفی مرتبط با ایدز، گفت: ۳۵ میلیون نفر در دنیا بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و تا پایان سال ۲۰۱۷ حدود ۳۸ میلیون نفر با این بیماری زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۲۷.۱ میلیون نفر تحت درمان ضد ویروس ایدز قرار دارند، عنوان کرد: ۶۰ درصد بیماران ایدز در دنیا به درمان دسترسی دارند.

وی با بیان اینکه درمان یک حربه جدید برای پیشگیری است، گفت: درمان‌ها در این راستا در جهت به صفر رساندن آمار آن انجام می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه وضعیت کشورهای آسیای میانه مانند گرجستان، قرقیزستان، آذربایجان و ... در این زمینه بسیار وخیم است، گفت: در خاورمیانه نیز وضعیت خوبی نداریم؛  به گونه‌ای که بیماران زیادی از کشورهایی مثل عراق برای درمان ایدز وارد کشور شده و تقاضای درمان دارند که یکی از دلایل این مسئله ضعف اطلاع رسانی و آگاهی سازی‌های عمومی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز است.

وی با بیان اینکه در ایران در زمینه آموزش‌های همگانی وضعیت بدی داریم، اظهار کرد: در زمینه ارائه آموزش‌های پیشگیرانه باید از تمامی پتانسیل‌های موجود مانند رسانه ملی و سایر رسانه‌ها، شهرداری، محیط زیست، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و روحانیون استفاده کنیم و این آموزش‌ها را به داخل خانواده‌ها نیز گسترش دهیم.

مردانی با بیان اینکه مسئله ایدز تنها مشکل وزارت بهداشت نیست، گفت: در کشور ما الگوی HIV تغییر پیدا کرده و از طریق سرنگ و اعتیاد به روش انتقال از مقاربت‌های جنسی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در موارد جدید ابتلا آمار زنان و مردان یکسان است، گفت: سن ابتلا به ایدز نیز در کشور ما پایین آمده و دخترها را بیشتر درگیر کرده است. همچنین از نظر مراجعین برای درمان نیز سطح اجتماعی افراد از معتادین به افراد عادی تغییر پیدا کرده است.

وی افزود: در این کنگره اساتید برجسته‌ای همچون پرفسور یزدان پناه معاون پژوهشی دانشگاه پاریس، پرفسور کاتالاما از کشور فرانسه، دکتر الکساندرا کالمی رئیس دپارتمان ایدز و یکی از اعضای خبره سازمان جهانی بهداشت از کشور سوئیس و سایر محققان داخلی و خارجی حضور دارند و آخرین یافته‌های علمی خود را ارائه خواهند کرد.

مردانی در خاتمه با بیان اینکه در کنگره امسال نقش بیماری‌های مقاربتی در زمینه بیماری ایدز پررنگ‌تر شده است، گفت: این سمینار که توسط مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شده تا دوم آذر ماه در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۷۵۶۲/کاهش_۳۸_درصدی_مرگ_و_میر_ناشی_از_ایدز_در_دنیا را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: