Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@22:32:01 GMT

مردم زلزله زده کرمانشاه هنوز به وضعیت طبیعی بازنگشته اند

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۲۲۱۰۸/مردم_زلزله_زده_کرمانشاه_هنوز_به_وضعیت_طبیعی_بازنگشته_اند

مردم زلزله زده کرمانشاه هنوز به وضعیت طبیعی بازنگشته اند

تهران- ایرنا- یک کارشناس حوزه زلزله می گوید: اختلال کارد کردی نهادها و بی اعتنایی به تاب آوری باعث شده که هنوز پس از گذشت یک سال مردم زلزله زده کرمانشاه نتوانند به دوران قبل از وقوع زمین لرزه بازگردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، «محمد امیر پناهی» روز چهارشنبه در همایش ملی «کرمانشاه یک سال پس از زلزله» تجربه ها و سیاست ها » در دانشگاه علامه طباطبایی مقاله خود را با عنوان «تاب آوری» برای بازگشت مردم به دوران قبل از وقوع یک فاجعه یا بحران ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه این مقاله را با کمک یکی از همکاران خود در دانشگاه شهید بهشتی تهیه کرده است، افزود: پرسش مهم ما این است که ایران در جهان پرخطر چگونه می تواند ناامنی را کاهش دهد؟
امیر پناهی گفت: بخشی از خطرات هر جامعه ای طبیعی و بخشی ناشی از فعالیت های انسانی است. علاوه بر اینکه اطراف ایران را خطرات احاطه کرده، بلکه با عدم قاطعیت سازمانی برای مواجعه با خطرات مواجه است.
وی اظهار کرد: تاب آوری در بحران ها اهمیت دارد. تاب آوری یا انعطاف پذیری به وضعیتی اشاره می کند که اگر در جامعه ای فاجعه ای رخ دهد، چگونه آن جامعه می تواند با کمترین تخریب خود را به قبل از وقوع آن فاجعه یا بحران بازگرداند.
امیرپناهی، تاب آوری را دارای چهار بعد اجتماعی، اقتصادی، نهادی و سازمانی و بعد کالبدی و محیطی دانست و افزود: تاب آوری اجتماعی در این مساله نقش دارد که جامعه تا چه اندازه توانسته علقه های اجتماعی را در نظام شهری ایجاد کند که این سرمایه اجتماعی ادامه حیات جامعه را در بحران ها تضمین کند.
وی گفت: تاب آوری اقتصادی به این موضوع می پردازد که اگر بحرانی اتفاق اتفاد، تا چه اندازه می توان خسارت های وارده بر افراد اجتماع را جبران کرد و زندگی افراد سرپا نگه داشته شود و درآمد مردم را از دست نداد.
این کارشناس افزود: مفهوم تاب آوری نهادی و سازمانی این است که سازمان ها و نهادها در درون یک سیستم چگونه می توانند خطرها را کاهش دهند و نااطمینانی به آینده را از بین ببرند.
وی گفت: در تاب آوری نهادی این موضوع مهم است که سازمان ها و نهادها تا چه اندازه قابلیت دارند که انجمن های محلی را در مدیریت بحران به کار بگیرند.
امیر پناهی افزود در بحث تاب آوری نهادی و سازمانی، موضوع نهاد سازی قبل از وقوع بحران و قبل از بروز فاجعه، اهمیت پیدا می کند.
وی بعد آخر تاب آوری را کالبدی و محیطی دانست و گفت: بعد کالبدی و محیطی با زیرساخت ها ارتباط دارد و اینکه زیربناها تا چه میزان در مقابل بحران ها مقاومت دارند.
وی افزود: اگر این ابعاد تاب آوری مورد توجه قرار گیرد می توان بحران ها را کاهش داد، در غیر این صورت همواره در معرض بلا و خطر خواهیم بود.
وی گفت: در برنامه ششم به تاب آوری توجه نشده و بیشتر از آن که ناظر بر توسعه قابلیت ها باشد، فنی و تکنیکی است.
امیر پناهی افزود: در برنامه ششم توسعه به جز اشاره ای کوتاه در یک یا دو بند، اشاره ای به جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد نشده است.
وی گفت: در این رویکرد فاجعه نوعی آسیب اجتماعی است که در جامعه خلق می شود و یا بر اساس مناسبات در درون سیستم پدید می آید و صرفا واکنش نشان نمی دهد، بلکه بحران را کنترل و زمینه بازسازی آن را فراهم می کند.
وی افزود: فاجعه در اینجا از یک طرف کنشگران و از طرف دیگر با ساختارهای اجتماعی درگیر می شوند و در معرض مخاطرات شدید قرار می گیرند.
به گفته وی، در چنین حالتی بخش قابل ملاحظه ای از ساختارهای اجتماعی آسیب می بیند و پیامدهای این آسیب هاست که موجب شکاف در نهادها می شود.
امیرپناهی افزود: اینکه رویداد یا فاجعه از چه شدت و حدتی برخوردار است، میزان ریسک پذیری جامعه را نشان می دهد.
**9489**1601**

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۲۲۱۰۸/مردم_زلزله_زده_کرمانشاه_هنوز_به_وضعیت_طبیعی_بازنگشته_اند را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: