Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-25@01:01:45 GMT

قلعه تاریخی چالشتر پذیرای مسافران نوروزی + فیلم

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۲۲۱۲۴/قلعه_تاریخی_چالشتر_پذیرای_مسافران_نوروزی_فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز چهارمحال و بختیاری، مجموعه قلعه شامل اندرونی، حمام، اعیانی خانی، سردر و باربند بدست خدارحم خان و براساس کتیبه سرستون به سال  1323هجری قمری ساخته شده است.

ورودی اصلی دارای هشت ستون سنگی منقوش، ازاره های حجاری شده، نگهبانان سنگی طرفین در ورودی و فرشتگان بالدار بالای در است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنوع و زیبایی نقوش حجاری سردر و مجموعه قلعه، خیره کننده و متنوع است.

درخت انگور با خوشه های برجسته به صورت پیچان که از ابتدای دو جفت ستون تا انتهای آنها ادامه دارد، نقوش هندسی لوزی در سطوح دو جفت ستون دیگر، صحنه های شکار، سوارکاری، شیر و خورشید، حجاری ها با مضامین تاریخی و فرهنگی از جمله شکارگری بهرام گور پادشاه ساسانی و بالا بردن گوساله ای از پله های قصر در پشت گردن یک زن افسانه ای از جمله نقوش حجاری شده بر سنگ های ازاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هشتی ورودی سردر قلعه چالشتر است.

حیاط بزرگ مرکزی با حوض سنگی بیضوی در میان آن، سه ایوان ستون دار سنگی و اعیانی دو طبقه ضلع شمالی، تشکیل دهنده این بخش از مجموعه قلعه است که با عبور از دالان کوتاه متصل به هشتی سردر به آن وارد می شوند.

این قسمت از قلعه که محل بارعام خان و اطراق مراجعه کنندگان از روستاها و آبادی های تحت مالکیت ایشان بوده دارای تزئینات گچ بری، نقاشی و منبت کاری است که بازسازی و احیا شده است.

ازاره‌های سنگی منقوش در بدنه ایوان های شرقی، غربی و جنوبی، ستون های سنگی کار شده در بدنه زیرزمین شمالی از ویژگی ها و زیبایی های این بخش از مجموعه محسوب می شوند. دقت در ریزه کاری ها به ویژه گل و گلدان های برجسته در ضلع شمالی حیرت انگیز است.

اندرونی علاوه بر راه مجزا به معبر عمومی، از طریق دالانی به اعیانی خانی ارتباط دارد، محل سکونت و زندگی خانواده و محارم خان بوده است.

اندرونی دارای حیاط مرکزی و حوض بیضوی سنگی منقوش و اعیانی دو طبقه در ضلع شمالی است.

ازاره‌‌‌های سنگی بدنه بیرونی طبقه پایین با اندک تفاوت در محتوا و کیفیت کار شبیه ضلع شمالی حیاط اعیانی خانی است. آنچه به این بخش از ساختمان اهمیت داده طبقه فوقانی آن است.

طبقه فوقانی دارای ایوان ستون دار سنگی با قوس های هلالی باز آجری و آجر و کاشی معرق کاری شده در پیشانی و پشت بغل ها، سرستون های منقوش و کتیبه‌ قرآنی آیة الکرسی با تاریخ 1323 هجری قمری بر سطح خشت سرستون هاست.

تمامی سطوح ایوان طبقه فوقانی اندرونی با نقوش معروف به شیر و شکر تزئین شده است.

به طوری که بر روی زمینه گچی سفید به صورت سایه روشن نقوش گیاهی، چدنی، قاب و گل و بوته، گل و گلدان و مرغ ایجاد شده است.

سقف ایوان با قاب و تخته با رنگ های آبی، سبز و طلایی تزئین شده و طبقه فوقانی دارای اتاق های نقاشی است. اتاق مرکزی پنج دری در وسط قرار دارد، دو اتاق کوچک در طرفین و اتاق های بزرگ در ابتدا و انتها، بدنه اتاق مرکزی پنج دری و اتاقهای طرفین آن با نقوش مختلف و سبک‌ های متفاوت تزئین شده است.

تنوع رنگ و نقش، همخوانی رنگ های بکار رفته و نقوش ایجاد شده، آمیختگی و ارتباط مضامین نقوش و گستردگی آنها که شامل نقوش لندنی، سبک ایرانی، کتیبه های قرآنی، نقوش و گلدان، گل و مرغ، صحنه های افسانه ای و شاعرانه از جمله لیلی و مجنون، خسروشیرین، درویش عاشق، شاهزاده و دختر و مناظر طبیعی، ساختمان ها و نمای معماری پل و کلیسا و مردم کوچه و بازار از دیگر ویژ‌گی های این نقاشی هاست.

چالشتر یکی از شهرهای کهن و تاریخی استان چهارمحال و بختیاری در فاصله شش کیلومتری غرب شهرکرد مرکز استان واقع است.

این محل از مراکز بافت قالی و صنایع فلزی از جمله قفل سازی بوده که این دو صنعت و هنر شهره جهانی دارند. آثار و ابنیه تاریخی به جای مانده در این شهر شامل بقایای برج و بارو، خانه آزاده، مسجد جامع و قلعه خانی است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۲۲۱۲۴/قلعه_تاریخی_چالشتر_پذیرای_مسافران_نوروزی_فیلم را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: