Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@00:33:08 GMT

فيلم هاي چيني، از نوعِ مرغوب

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۸۸۷۰۰۵/فیلم_های_چینی_از_نوع_مرغوب

خبرگزاري آريا - همشهري شش و هفت - محمد صادق شايسته: چيني‌ها جزو اولين کشورهايي بودند که فيلمسازي را آغاز کردند، اما با اينکه بيش از يک ميليارد جمعيت دارند و بيش از يک قرن از اولين فيلمي که ساختند مي‌گذرد و قاعدتا بايد 100تا 200تايي کارگردان درجه يک از بين آنها بيرون بيايد، هيچ‌گاه سينماي باثباتي نداشتند و هميشه در مقاطع مختلف سير و روند متفاوتي را طي کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته کارگردانان مهمي در تاريخ سينما از اين کشور به دنيا معرفي شده‌اند که نشان از اهميت بالاي اين سينما مي دهد اما اين موضوع يک روند ثابت و هميشگي نداشته است.

در سال‌هاي اخير بازار کشور چين به يکي از مهم‌ترين بازارهاي جهاني براي پخش آثار سينمايي تبديل شده و بسياري از فيلم‌هاي پرفروش امروز جهان بخش عمده اي از فروش خود را مديون حضور بازار اين کشورند، در دو دهه گذشته و تا قبل از آغاز سال 2010عمده فيلم‌هاي پرفروش اين سينما هم متعلق به آثار غيرچيني بود، اما چند سالي است با تصويب و اجراي برخي قوانين سختگيرانه در جهت حمايت از محصولات داخلي چيني و سرمايه‌گذاري‌هاي کلان در اين زمينه باعث شده فيلم‌هاي جديد سينماي چين هم کم کم به رتبه‌هاي بالاي فروش سالانه کشورشان بيايند. به همين دليل خيلي‌ها رشد سينماي چين در سال‌هاي آينده را چندان دور از دسترس نمي‌دانند، هر چند اين رشد با سرعت کمتري نسبت به کشورهاي مهم داراي سينما طي شود.

اين هفته از ميان ده‌ها فيلم چيني ساخته شده در سال‌هاي اخير به سراغ معرفي چند فيلم مهم و تاثيرگذار رفتيم و جاي خيلي‌ها را هم خالي کرديم. البته ذکر اين نکته هم ضروري است که برخلاف بسياري، آثار سينمايي کشورهاي هنگ کنگ و تايوان را جزو آثار سينماي چين حساب نکرديم و فيلم‌هاي موفق اين دو کشور را دراين فهرست لحاظ نکرديم تا اگر فرصتي بود يک بار هم به سراغ سينماي اکشن تايوان و هنگ کنگ برويم.

پس لرزه

AFTERSHOCK

ساعت 3بعد از ظهر روز 28جولاي سال 1976جهان شاهد يکي از مهيب ترين زلزله‌هاي تاريخ در چين بود. زلزله اي به قدرت 7.6ريشتر که منطقه تاشگان در شرق چين را لرزاند و بر اثر آن 242هزار نفر جان خود را از دست دادند. البته اين آمار رسمي بود و برخي‌ها آمار غير رسمي حتي عددي به بزرگي 700هزار نفر را نشان مي داد که البته هيچ گاه تاييد نشد. زلزله 1976 و اتفاقاتي که پس از آن افتاد يکي از تلخ ترين بلاياي طبيعي نيم قرن اخير بود و کل دنيا بابتش متاثر و اندوهگين شدند. در سال 2010فنگ ژيائوگانگ، بازيگر، نويسنده و کارگردان سرشناس چيني فيلم «پس لرزه» را با بودجه اي بالا درباره زمين‌لرزه تاشگان ساخت.





فيلمي تحسين شده که در آن سال رکوردهاي فروش را در تاريخ سينماي چين جا به جا کرد و به‌عنوان نماينده اين کشور به آکادمي اسکار معرفي شد. داستان اين فيلم حماسي دقايقي پيش از شروع زلزله آغاز مي شود. نيم ساعت اول صحنه‌هايي درخشان و البته تکان‌دهنده از وقوع زلزله را نشان مي دهد، صحنه‌هايي پر تنش که در آن مراحل ويران شدن شهر و زير آوار ماندن پير و جوان به تصوير کشيده شده است. در 100دقيقه باقي مانده نيز کارگردان به سراغ بازمانده‌ها مي رود. در چنين فيلم‌هايي براي روايت عمق فاجعه معمولا يک خانواده و اتفاقي که حول اعضاي آن رخ مي دهد مورد توجه قرار مي گيرد. در «پس لرزه» هم ماجراها درباره خانواده اي چهار نفره است؛ پدر و مادري که يک فرزند دو قلوي دختر و پسر دارند و در آپارتماني کوچک واقع در تاشگان زندگي مي کنند. زلزله آغاز مي شود، پدر زير آوار مي رود و همان ابتدا کشته مي شود و پس از زمين لرزه مادر که زنده مانده در شرايطي قرار مي گيرد که تنها مي تواند يکي از بچه‌هايش را نجات دهد و اين آغاز تراژدي غمناکي است در بستر اتفاقي هولناک.



ديوار بزرگ

THE GRATE WALL

بيشتر مخاطبان آثار ژانگ ييمو کارگردان سرشناس چيني او را با دو فيلم «قهرمان» و «خانه خنجرهاي پرده» مي‌شناسند. دو فيلم کاملا منطبق با فرهنگ چيني که با استفاده از ظرفيت‌هاي اين کشورساخته شده و دو ويژگي عمده دارند، نماهاي فوق‌العاده زيبا و داستان‌هايي استخوان دار. با اين حال، ييمو در چند سال اخير دو فيلم مشترک با آمريکا ساخته که هر چند داستان هر دوي آنها در چين مي گذرد، اما بازيگران اصلي آن، دو ستاره آمريکايي‌اند. اولي «گل‌هاي جنگ» محصول سال 2011که کريستين بيل نقش اصلي آن را بازي کرده و دومي هم «ديوار بزرگ» با بازي مت ديمون است که همين امسال روي پرده رفت و در پايان اکران به فهرست پرفروش‌ترين فيلم‌هاي تاريخ سينماي چين اضافه شد.





حضور بيل در «گل‌هاي جنگ» با توجه به داستان عاشقانه اي که داشت چندان مشکلي نداشت، اما با توجه به داستان «ديوار بزرگ» که بخش عمده اي از آن مربوط به ديوار بزرگ چين و يک جنگ بزرگ براي حفظ آن است انتخاب يک قهرمان سفيدپوست آمريکايي صداي خيلي‌ها را درآورد. البته ژانگ ييمو در گفت‌وگويي با اعلام اينکه فيلم او پنج قهرمان دارد و تنها يکي از آنها آمريکايي است به دفاع از فيلمش پرداخت و گفت: با همه اين حاشيه‌ها فيلم او هنوز به فرهنگ چين وفادار است. بيراه هم نگفته‌است؛ زيرا تمام تکنيک‌هاي ناب ييمو در خلق صحنه‌هايي کاملا بومي ولي محصورکننده در «ديوار بزرگ» هم وجود دارد و فقط نقطه ضعف کار کمي برمي‌گردد به داستان و قهرمان‌هايش. با اين حال «ديوار بزرگ» حتما ارزش ديدن دارد.

ويليام (متديمون) وتاور (پدروپاسکال) دو جنگجوي اروپايي هستند که براي يافتن سلاحي خطرناک، با گروهي 20نفره راهي چين مي شوند، اما اتفاق هولناکي مي‌افتد که باعث مي‌شود تنها ويليام و تاور از آن جمع زنده بمانند،. آنها توسط نيروهاي حکومتي چين دستگير مي‌شوند و دست سرنوشت آنها را به جايي مي‌کشاند که مجبور مي‌شوند خود را براي نبرد بزرگ حفظ ديوار چين آماده کنند. جينگ تيان، ويليام دفو و اندي ديگر بازيگران اصلي فيلم هستند و رامين جوادي آهنگساز سرشناس ايراني موسيقي متن فيلم را ساخته است.


شهر زندگي و مرگ

CITY OF LIGE AND DEATH

در دل جنگ جهاني دوم جناياتي اتفاق افتاده که مي‌توان بر مبناي آنها صدها فيلم داستاني ساخت؛ جنايات و اتفاقاتي که گاهي انسان را عميقا در اين فکر فرو مي‌برد که انسان‌ها تا چه اندازه مي‌توانند سنگدل باشند. لو چوآن کارگردان 45ساله چيني در سال 2009و در سن 39سالگي، «شهر زندگي و مرگ» را با الهام از يکي از اين جنايت‌ها جلوي دوربين برد. فيلمي که حسابي مورد توجه منتقدان جهان قرار گرفت. داستان فيلم در سال 1937در شهر نايجينگ مي‌گذرد. ارتش ژاپن در ادامه حملات خود به اين شهر مي‌تازد و آن را تصرف مي‌کند و پس از آن طي شش هفته دست به جنايتي هولناک مي‌زند.





طبق آمار رسمي بيش از 240هزار چيني غيرنظامي به‌دست ارتش ژاپن در اين مدت به قتل مي‌رسند؛ اتهامي که هنوز هم ژاپني‌ها آن را قبول ندارند، اما مدارک مهمي دال بر رخ دادن اين جنايت وجود دارد. «شهر مرگ و زندگي» روايتي از اين جنايت هولناک است. چوآن براي بالا بردن ميزان تاثيرگذاري فيلمش مستندگونه و سياه و سفيد آن را ساخته که اين تمهيد به خوبي جواب داده است.

داستان فيلم بيشتر از نگاه شخصيت‌هاي اصلي ماجرا يعني ژيانگ ژيونگ و کادوکاوا روايت مي شود. ژيانگ ژيونگ يکي از اعضاي «ارتش انقلابي ملي» چين است که در اين شهر گرفتار مي شود و جنايات ژاپني‌ها عليه مردم شهر را از نزديک مي‌بيند. فضاي فيلم بسيار غمناک است و موسيقي متن آن لحظات احساسي و تلخي را بر‌مي‌انگيزد. اين فيلم توانست جايزه صدف طلايي بهترين فيلم جشنواره سن سباستين اسپانيا را که از قديمي ترين و مهم ترين جوايز سينمايي دنياست به‌دست آورد. خيلي‌ها «شهر مرگ و زندگي» را با توجه به جنس داستاني که دارد و نوع ساخته شدن آن، نسخه چيني شاهکار ماندگار استيون اسپيلبرگ يعني «فهرست شيندلر» مي‌دانند.



شکار هيولا

MUSTER HUNT

رامان هيو کارگردان 54ساله «شکار هيولا» ابتدا کارش را با طراحي شخصيت‌هاي انيميشني در يکي از محبوب ترين کمپاني‌هاي انيميشن سازي دو دهه گذشته آمريکا يعني «دريم ورکز» آغاز کرد و در انيميشن‌هاي سرشناسي چون «مورچه اي به نام زي»، «شرک» و «ماداگاسکار» به طراحي شخصيت مشغول بود. «شکار هيولا» اولين فيلم سينمايي بلند هيو و حاصل بيش از دو دهه تلاش او در خلق شخصيت‌هاي کارتوني تخيلي است. اين فيلم يک انيميشن- رئال است که در سال 2015ساخته شد و توانست با فروشي بيش از 350ميليون دلار عنوان دومين فيلم پرفروش تاريخ سينماي چين را به‌دست آورد. داستان اين فيلم ريشه در داستان‌هاي اساطيري چيني دارد. داستان‌هايي که طبق آن در دنياي موازي با دنياي انسان‌ها، موجودات ديگري زندگي مي کنند. تداخل اين دنياها با هم مي‌تواند به جنگ و فاجعه‌هاي زيادي ختم شود.





در فيلم «شکار هيولا» هيولاها با انسان‌ها درگير مي شوند. در دنياي هيولاها کودتايي شکل مي گيرد و ملکه آنها به دنياي انسان‌ها مي‌گريزد. او در اينجا بچه اي به دنيا مي‌آورد و با يک انسان آشنا مي شود که تصميم دارد به او و فرزندش «هوبا» کمک کند. از آن طرف کودتاگران دنياي هيولاها برخلاف تعهدي که براي بيرون ماندن از دنياي انسان‌ها داده بودند براي يافتن و کشتن ملکه و فرزندش وارد عمل مي شود. از اين طرف هم عده اي انسان با هدف اين که بتوانند با هيولاها هم پيمان شوند و به مقاصد خود برسند تصميم مي‌گيرند مادر و بچه را پيدا کنند و به آنها تحويل دهند. در اينجا تعقيب و گريز هيجان انگيزي آغاز مي‌شود که نزديک به دو ساعت ادامه دارد. توانايي و خلاقيت هيو به‌عنوان کارگردان باعث شده اين فيلم براي بسياري از مخاطبين دنيا هم اثر سرگرم کننده اي باشد و حتي دو هفته هم در صدر جدول فروش هفتگي سينماهاي جهان قرار بگيرد.



ذره‌اي گناه

A TOUCH OF SIN

از آن دست فيلم‌هايي است که بعيد است تماشاگر حرفه اي سينما آن را ببيند و دوستش نداشته باشد. چهار داستان مستقل از زندگي مدرن و پيچيده مردم عادي در چين. يک زندگي پر دردسر و سخت که هر کدام از چهار شخصيت اصلي را در نهايت به خشونت مي کشاند. اين فيلم جدا از ساختار و داستانش يک جهش بزرگ در کارنامه کاري ژيا ژانکه کارگردان چيني است. کارگرداني که پيش از اين به واسطه مستندها و البته فيلم تحسين شده «طبيعت بي جان»محصول 2006به‌عنوان کارگرداني با آثار آرام و کند مشهور شده بو، ولي با «ذره اي گناه» قدم در راه تازه اي گذاشت. اين فيلم پر از هيجان و تکاپو است.





همه شخصيت‌ها به واسطه زندگي‌شان در شرف انفجار دروني قرار دارند و فيلم دقيقا سراغ زماني از زندگي آنها رفته که آتش به انبار باروت‌شان رسيده و هر لحظه ممکن است منفجر شوند. همانگونه كه گفتيم؛ فيلم داستان زندگي 4نفر است: يک معدنچي ناراضي که از دست بزرگان روستايي كه در آن زندگي مي‌كند، خشمگين مي‌شود، يک کارگر فصلي که بر اثر اتفاقاتي، کارکردن با اسلحه را بيشتر ياد مي‌گيرد، يک زن که شرايط مردسالارانه جامعه آزارش داده و دست آخر، يک کارگر جوان که از اين کار به آن کار مي پرد. فيلم با اين که بيش از دو ساعت است، اما کارگردان به خوبي توانسته در اين مدت داستان هر چهار شخصيت خود را تمام و کمال روايت کند. ژيانگ وو، ژائو تائو، وانگ بوآکيانگ و ليم گيونگ چهار بازيگر اصلي فيلم هستند که همگي در نقش‌هايي که بازي کرده‌اند درخشان ظاهر شده‌اند. «ذره اي گناه» محصول سال 2013است، اما داستانش در چند مقطع زماني متفاوت مي گذرد. اين فيلم به خوبي رنج زندگي در ميان مردم عادي چين فعلي را به تصوير مي‌کشد و کنايه‌هاي تند و تيزي هم به جامعه مي زند؛ جامعه‌اي که از نظر کارگردان، دنياي تکنولوژي آن را تبديل به دنيايي بي روح و ماشيني کرده است.



بگذار گلوله‌ها پرواز کنند

LET THE BULLETS FLY

يکي از آن اکشن کمدي‌هاي خوش ساخت چيني در سال‌هاي اخير است که علاوه بر داشتن صحنه‌هاي زد و خورد هيجان انگيز داستان بسيار جذابي هم براي روايت دارد. اين فيلم داستانش در اوايل دهه 20 ميلادي در استان سيچوان مي گذرد. سيچوان يکي از مهم ترين مراکز فرهنگي و تمدن در چين است و يکي از استراتژيک‌ترين مناطق اين کشور. داستان فيلم دقيقا زماني مي‌گذرد که اوج درگيري‌ها در اين منطقه براي تصاحب قدرت رخ مي‌دهد. ون جيانگ کارگردان «بگذارگلوله‌ها پروازکنند» در سال 2010اين فيلم را جلوي دوربين برد و در همان سال در اکران يکي از پرفروش ترين آثار سال سينماي چين شد.





البته فيلم جيانگ با اين که داستاني تاريخي- جنايي دارد، اما يک تفاوت مهم با ديگر آثار مهم ساخته شده از اين جنس دارد و آن داشتن رگه‌هاي کمدي پررنگ و جذاب است که لذت تماشاي فيلم را چند برابر مي کند. از طرف ديگر جيانگ براي طراحي صحنه‌هاي اکشن فيلم از هر تمهيدي استفاده کرده، هم توپ و تفنگ و انفجار دارد و هم حرکات رزمي. در نتيجه فيلم او مملو از زد و خورد و درگيري‌هايي است که لحظات کمدي نابي هم دارد. جيانگ علاوه بر کارگرداني، نويسنده و بازيگر يکي از نقش‌هاي اصلي هم هست و در قالب نقش راهزني به نام ژانگ به ايفاي نقش پرداخته است. ژانگ با اجراي يک نقشه حرفه اي خودش را جاي شهردار جديد جا مي زند و وارد شهر مي شود. ژانگ که قصد حمايت از فقيران و مردم تحت فشار شهر را دارد با حکومت خودخواسته نجيب‌زاده اي شرور به نام هوآنگ(چو يون فت) مواجه مي شود. هوآنگ سردسته يک گروه جنايتکار بسيار حرفه اي در شهر است که به دليل قدرت بالايش با همه مامورين دولتي ساخت و پاخت مي کند اما ژانگ با اينکه يک راهزن حرفه‌اي است، حاضر نمي‌شود همدست هوآنگ شود و به اين ترتيب مبارزه‌اي تماشايي آغاز مي شود.



جنگ مواد

DRUG WAR

بدون شک جاني تو در صنعت اکشن سازي يکي از بهترين‌هاي چين و شايد حتي جهان باشد. او سبک خودش را در ساخت اکشن دارد؛ سبکي که به خوبي در بين مخاطبان چيني و هنگ کنگي جا افتاده و کم کم مشتريان جهاني هم پيدا کرده است. جاني تو کارهاي زيادي در کارنامه سينمايي‌اش به‌عنوان تهيه‌کننده و کارگردان دارد كه «جنگ مواد» يکي از بهترين آن‌هاست. فيلمي که در سال 2012ساخته شد و توانست نظر مثبت بسياري از مخاطبان و منتقدان در سراسر جهان را به سمت اين کارگردان خلاق جلب کند. «جنگ مواد» يک تريلر هيجان انگيز است.





از آن فيلم‌هايي که آدرنالين خون مخاطبش را حسابي بالا مي برد.ماجرا از اين جا شروع مي شود که يکي از روساي معروف کارتل‌هاي مواد‌مخدر چين به نام چوي تيم مينگ(لوئيس کوو) بر اثر خيانت همکاران سابقش با پليس درگير مي شود و تصادف شديدي مي‌کند. اين تصادف او را مدتي به کما مي‌برد. چوي پس از خارج شدن از کما خود را در چنگ پليس مي‌بيند و مي‌فهمد که کارش تمام شده‌است. با اين حال پليس به او پيشنهاد مي‌کند با قبول ماموريتي که طي آن بايد به قلب يکي از خطرناک ترين کارتل‌هاي مواد‌مخدر نفوذ کند، خودش را از مجازات سنگيني که در انتظارش است نجات دهد. او با توجه به شرايطي که دارد قبول مي کند و وارد اين بازي خطرناک مي شود. در اين ماموريت براي او اتفاقاتي رخ مي دهد که هم خودش را غافلگير مي کند. هم نيروهاي پليس را.

«جنگ مواد» فضاي پر تعليقي دارد، جاني تو به خوبي توانسته از پيش بيني‌هاي مخاطب جلوتر باشد. به همين خاطر اتفاقاتي که در فيلم او رخ مي دهد، مدام تماشاگر را غافلگير مي کند. شايد جالب ترين نکته فيلم اين باشد که سينماي کره که معمولا حاضر به کپي کردن از رو دست آثار چين نيست، در سال 2014يعني تنها دو سال بعد از ساخته شدن اين فيلم، نسخه کره اي آن را ساخت؛ نسخه اي که اثر ضعيفي از کار درآمد و حسابي حاشيه‌ساز بود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۷۰۰۵/فیلم_های_چینی_از_نوع_مرغوب را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: