Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-28@15:54:09 GMT

قیمت بنزین در سال ۹۷ افزایش می‌یابد؟

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۸۸۷۳۹۹/قیمت_بنزین_در_سال_۹۷_افزایش_می_یابد

به دنبال رکورد زنی مصرف بنزین در کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از احتمال افزایش قیمت این فرآورده نفتی در سال ۹۷ سخن می‌گویند.

باشگاه خرنگاران: در ایران بیش از ۱۹ میلیون خودروی پراشت‌ها وجود دارد که هر کدام بطور متوسط روزانه ۲ لیتر بنزین بیشتری نسبت به خودرو‌های اروپا مصرف می‌کند، ازاین رو روزانه ۳۸ میلیون لیتر سوخت بیشتری در کشور مصرف شده و خودرو‌های ایران ۳ برابر بیشتر از خودرو‌های ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا هوا را آلوده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالیکه قیمت تمام شده هر لیتر بنزین برای دولت ۲۷۰۰ تومان است، اما روی قیمت فعلی آن ۱۷۰۰ تومان یارانه داده می‌شود. با یک حساب سر انگشتی در می‌یابیم که برای هر ۲ لیتر بنزین اضافه مصرف شده توسط خودرو‌های ایران، دولت روزانه ۶۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان یارانه بیشتری را خوراک غول‌های پر مصرف بنزین و آلوده کننده هوا می‌کند.

با ادامه روند محاسبات در این زمینه در می‌یابیم که بطور ماهانه ۱ بیلیون و ۹۳۸ میلیارد تومان یارانه برای همان ۲ لیتر بنزین اضافه، بر دولت یعنی بیت المال تحمیل می‌شود.

هر چند رسیدن اجناس و کالاها، با قیمت ارزان به دست مردم باید در اولویت قرار گیرد، ولی رکورد زنی مصرف غیرمتعارف بنزین به عنوان یک کالای استراتژیک، همراه با آلودگی بیشتر هوا، ترافیک پر دردسر، خروج ارز بیشتر و تحمیل هزینه گزاف بر بیت المال که در واقع همه این‌ها از جیب مردم پرداخت می‌شود، باید هر چه زودتر در راس کار تصمیم سازان و مدیران دولتی قرار بگیرد؛ بنابراین افزایش قیمت سوخت به عنوان نخستین راهکار کنترل کننده مصرف غیر معمول در بین صاحب نظران انرژی کشور مطرح شده است.

هر چند محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت درنشست خبری چهارشنبه ۵ مهر امسال در جمع خبرنگاران اعلام کرده است "با وجود احتمال موافقت مجلس شورای اسلامی با افزایش قیمت سوخت، دولت به علت اهمیت تورم، با موضوع افزایش مخالف بوده و آن را تکذیب می‌کنم"، اما برخی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از مطرح بودن این امر در بدنه دولت برای سال آینده خبر داده و تحقق آن رامستلزم بستر سازی‌هایی از جمله افزایش درآمد مردم و توسعه سیستم حمل و نقل عمومی دانسته اند.


**وقتی مجری قانون از مصوبه‌های ابلاغی مجلس می‌گریزد

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ما در این باره می‌گوید:هنوز خبری از افزایش نرخ بنزین نیست، این موضوع باید در ابتدا از جانب دولت مطرح شده و پس از آن مجلس در خصوص آن اظهار نظر کند.

وی ادامه داد: قانون کارت سوخت که دولت اشکالات و ابهاماتی برای آن مطرح کرده بود به وسیله مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و شورای نگهبان هم مغایرتی در آن نیافت.

حاجی دلیگانی با اشاره به ابلاغ قانون فوق از سوی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:تاکنون خبری از ابلاغ آن به وسیله دولت مطرح نشده، اگر هم ابلاغ و اجرا شده باشد هنوز آثار آن در جامعه نمایان نگشته است.

این عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی گفت:بااینکه چند ماه از تصویب و ابلاغ قانون کارت سوخت می‌گذرد، اما هنوز دولت پاسخی مبنی بر اجرایی نکردن دستورالمعل فوق ارائه نکرده است.


** سطح پایین درآمد مردم و نبود سیستم حمل و نقل مناسب مانع از افزایش قیمت بنزین می‌شود

هدایت اله خادمی نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو باخبرنگار اقتصاد و انرژی ما دراین باره می‌گوید:با وجود شایعات مطرح شده ازرسانه‌ها وجراید مبنی بر افزایش قیمت بنزین، نوبخت سخنگوی دولت در جدیدترین سخنان خود در جمع خبرنگاران اعلام کرد که دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی و بنزین ندارد.

وی با اشاره به تاثیر افزایش قیمت سوخت در صعود قیمتی سایر کالا‌ها، افزود:هر چند سوخت به عنوان یک کالای استراتژیک در جهان شناخته شده، اما نرخ آن در کشور ما کمتر از سایر کشور‌های منطقه است، ازاین رو تعادل بخشی به قیمت آن منجر به کاهش قاچاق در این زمینه خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:هر چند بین افزایش نرخ سوخت با کاهش مصرف ارتباط معنا داری وجود دارد، ولی در کشور ما در دراز مدت این قاعده چندان مستحکم و حاکم نیست.

خادمی بیان کرد:تجربه نشان داده، در کشور ما تنها سیستم دو نرخی سوخت و سهمیه بندی منجر به کنترل و کاهش میزان مصرف شده است.

وی ادامه داد:در شرایط فعلی هر چه قیمت سوخت افزایش یابد به علت هزینه‌های حمل و نقل موجود در کشور، باز هم نسبت به سایر کشور‌های همسایه از نرخ پایین تری برخوردار خواهیم بود و چرخه قاچاق سوخت همچنان ادامه خواهد داشت.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به واگذاری بسیاری از جایگاه‌های سوخت به کسانی که اهلیت آن را نداشتند، افزود:در جلسه‌ای که نماینده کردنشین با جایگاه داران و سازمان خصوصی سازی داشته دریافته است که جایگاه سوخت مستقر در منطقه به یک قاچاق چی سوخت واگذار شده است.

خادمی با بیان اینکه افزایش مصرف بنزین امروز کشور درحقیقت میزان مصرف غیر واقعی و قاچاق آن است، افزود:اکنون با رسمیت یافتن قاچاق و افزایش غیر واقعی مصرف داخلی، بهشتی برای قاچاق چیان و واردات سوخت فراهم شده است.

وی ادامه داد:از این رو در این شرایط با فروش ارزان سوخت، بخشی از درآمد حاصل از آن را صرف واردات مواد سوختی با قیمت بالا کرده و بخش دیگر باقی مانده را هزینه ارائه سوپسیت می‌کنیم. درنهایت کسی که در این میدان ضرر می‌کند جوانان بیکار و مردم هستند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به علت متفاوت بودن شرایط کشورمان بسترلازم برای افزایش قیمت بنزین فراهم نیست، گفت:سیستم حمل و نقل عمومی ما از جمله مترو نسبت به سایر کشور‌های همسایه از وضعیت قابل قبولی برخوردار نیست.

خادمی تصریح کرد:اگر امکان استفاده از مترو و اتوبوس برای مردم به ویژه در کلان شهر‌ها به راحتی فراهم شود، حتی اگر قیمت سوخت بالاتر از سایر کشور‌های همسایه تعیین شود، موردی نداشته و البته تصمیم بسیار خوبی هم خواهد بود.

وی ادامه داد:اما در کشوری مثل ایران که فاقد سیستم ریلی مناسب بوده و مردم درآمد کمی دارند، افزایش قیمت سوخت به بسیاری از موضوعات صدمه خواهد زد.


** افزایش قیمت بنزین در سال ۹۷ ایده دولت است

جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ما با اشاره به احتمال افزایش قیمت بنزین در بودجه سال ۹۷، گفت: هر چند افزایش قیمت بنزین در سال ۹۷ به عنوان ایده‌ای در دولت مطرح است، اما برای تحقق آن باید در ابتدا بررسی‌های کارشناسی بسیاری انجام شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حتی ممکن است افزایش قیمت سوخت، خارج از قالب لایحه بودجه سال ۹۷ مطرح شود.

میرزایی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین باید متناسب با چالش‌ها و مشکلات کشور بوده و به رفع آن‌ها بیانجامد، تصریح کرد: نباید با پیش داوری وبی توجهی به پیامد‌های موضوع فوق دست به افزایش قیمت بنزین زد.

وی گفت: برای افزایش قیمت بنزین، دولت ابتدا باید لایحه پیشنهادی خود را به مجلس ارائه دهد و سپس با بررسی‌های انجام شده در کمیسیون‌های ذیربط، نتیجه نهایی در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود.


**قیمت بنزین در سال ۹۷ افزایش نمی‌یابد

حسین امیری خامکانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ما در این باره می‌گوید: افزایش قیمت بنزین در برنامه دولت نیست چرا که این کار باید با نظر کارشناسی و با توجه به قیمت جهانی نفت انجام شود.

وی با بیان اینکه طبق قانون باید قیمت بنزین بر اساس فوب خلیج فارس تعیین شود، تصریح کرد: بر اساس قانون، قیمت بنزین باید ۹۰ تا ۹۵ درصد فوب خلیج فارس باشد و از آنجایی که با کاهش قیمت جهانی نفت، قیمت بنزین کاهش می‌یابد، افزایش بنزین در سال ۹۷ ممکن نخواهد بود.

نماینده مردم زرند در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: با تغییر شرایط فعلی نفت در بازار جهانی، باید بررسی شود قیمت بنزین در حال حاضر چند درصد فوب خلیج فارس است و سپس برای تغییر قیمت این فراورده نفتی در دولت ومجلس تصمیم گیری شود.

وی در خصوص ثابت ماندن قیمت بنزین به مدت دوسال، گفت: به نظر می‌رسد عدم تغییر قیمت بنزین به دلیل ثابت ماندن فوب خلیج فارس است، در غیر اینصورت طبق قانون با تغییر فوب خلیج فارس، بهای بنزین نیز تغییر می‌کند.


**احتمال افزایش قیمت بنزین دور از انتظار نیست

اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمزمه‌های درباره افزایش قیمت بنزین در سال آینده به گوش می‌رسد، گفت: صحبت‌های درباره کنترل قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده مطرح شده و ممکن است افزایشی در قیمت بنزین داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هزینه‌های تولید بنزین نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است، ادامه داد: افزایش تعداد خودرو‌ها از دیگر عوامل افزایش مصرف است.

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس افزود: میانگین مصرف بنزین در کشور روزانه ۷۲ میلیون لیتر است، اما در مواقعی این مقدار به ۱۰۰ میلیون لیتر می‌رسد که این وضعیت باید مدیریت شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: البته باید قدری در این زمینه تامل کرد تا دولت لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور را به مجلس ارائه کند تا مشخص شود چه تصمیمی درباره افزایش حامل‌های انرژی به‌ویژه بنزین اتخاذ کرده است.

انتهای پیام/

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۷۳۹۹/قیمت_بنزین_در_سال_۹۷_افزایش_می_یابد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: