Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-28@21:07:30 GMT

اتخاذ رويکرد اجتماع محور لازمه توسعه چابهار است

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۱۰۳۰/اتخاذ_رویکرد_اجتماع_محور_لازمه_توسعه_چابهار_است

اتخاذ رويکرد اجتماع محور لازمه توسعه چابهار است

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- قرار گرفتن چابهار در منطقه اي مهم و استراتژيک از نظر اقتصادي و به ويژه حمل و نقل دريايي بستر را براي توسعه اين منطقه و کل استان سيستان و بلوچستان فراهم کرده اما تحقق اين امر مستلزم اتخاذ رويکردي اجتماع محور با مشارکت حداکثري ساکنان آن است.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، طبق نظر کارشناسان، وسعت و موقعيت جغرافيايي ايران و قرار گرفتن آن در قلب مسيرهاي تجاري خاورميانه و آسيا تا اروپا، بسياري از کشورها را بر آن داشته است تا از ظرفيت هاي آن، به ويژه در حوزه بنادر و حمل و نقل دريايي استفاده کرده و وارد همکاري با کشور ما شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين ظرفيت ها به ويژه در جنوب شرق کشور و در بندر چابهار، ايران را در موقعيت ممتازي قرار داده است. براي مثال بسياري از محموله‌هاي تجاري از کشورهايي مانند چين، هند و پاکستان براي رسيدن به اروپا بايد از ايران عبور کنند. زيرا کشور ما چه از نظر سرعت و چه به لحاظ هزينه حمل و نقل از وضعيت خوبي برخوردار است و مهمتر از آن مسيري بسيار امن براي ترانزيت بين المللي است.
دولت مردان همواره اين اهميت را درک کرده و درصدد فرصتي براي توسعه اين منطقه بوده اند. در همين راستا با کشورهاي هند و افغانستان توافقنامه اي منعقد کرده اند با عنوان «توافقنامه چابهار» که هدف از آن توسعه چابهار در قالب يک منطقه آزاد تجاري است. تحقق اهداف اين برنامه توسعه پيش از هرچيز مستلزم توجه به اجتماع محلي و نيازها و ظرفيت هاي آن است.
** توافقنامه چابهار
بندر چابهار از اهميت خاصي براي کشورهاي ايران، هند، افغانستان، پاکستان و به طور کلي آسياي ميانه برخوردار است و موجب تسهيل روابط تجاري و دسترسي اين کشورها به يکديگر مي‌شود.
ابتدا هند براي سرمايه گذاري در اين بندر ابراز تمايل کرد. سپس قرارداد همکاري ميان ايران و هند براي توسعه بندر چابهار پس از ديدار دو سال پيش ناندرا مودي، نخست وزير هند با رئيس جمهوري کشورمان صورت گرفت. نخست وزير هند در اين ديدار وعده داد که کشورش در بندر شهيد بهشتي چابهار 500 ميليون دلار سرمايه گذاري خواهد کرد.
چابهار براي هندوستان اهميتي سوق‌الجيشي دارد و نقطه اتصال اين قدرت نوظهور اقتصادي با بازارهاي هدفش در کشورهاي آسياي ميانه و در مراحل بعد هم با شرق اروپا و منطقه قفقاز است.
بعد از حصول توافقات نهايي، دولت لايحه موافقتنامه تاسيس دالان حمل و نقل و گذر بين المللي بين دولت هاي ايران، افغانستان و هند (موافقتنامه چابهار) را روز سه شنبه 23خرداد 1396 به مجلس شوراي اسلامي ارسال کرد. اين موافقتنامه در جلسه علني روز چهارشنبه 1/9/1396 به تصويب و بعد از تأييد نهايي شوراي نگهبان به دولت ابلاغ شد. سپس رئيس جمهوري در چهارم دي سال گذشته آن را جهت اجرا به وزارت راه و شهرسازي ابلاغ کرد.
اين موافقتنامه پس از نهايي شدن اسناد آن، براي مدت 10 سال لازم الاجرا است. پس از مدت مزبور اين موافتنامه همچنان معتبر خواهد ماند، مگر اينکه يکي از کشورهاي مؤسس قصد خود را بطور کتبي از طريق مجاري ديپلماتيک براي کناره گيري از موافقتنامه به اطلاع کشور امين اسناد و دبيرخانه دائمي برساند. در اين صورت اين موافقتنامه 6 ماه بعد نسبت به آن طرف متعاهد، فسخ شده تلقي خواهد شد.
** اهداف و ظرفيت ها
مهمترين ظرفيت هاي بندر چابهار شامل احداث اسکله هاي نفتي و پتروشيمي(LNGو LPG)، ايجاد کريدور خطوط انتقال مواد نفتي و پتروشيمي، احداث انبارهاي سرپوشيده، مکانيزه و سيلوي غلات، احداث کارخانه تصفيه شکر خام، احداث کارخانه آرد و خوراک دام و طيور، مشارکت در ساخت و تجهيزات فاز 2 تا 5 طرح توسعه بندر شهيد بهشتي، ايجاد کارخانه هاي فرآوري و بسته بندي، احداث کارخانه هاي روغن کشي، ساخت مخازن نگهداري مواد نفتي و ارائه خدمات بانکرينگ و آب راني به شناورها مي باشد.
بر اساس ظرفيت هاي مذکور برنامه هاي ويژه دولت دوازدهم براي چابهار شامل توسعه صنايع سنگين (پتروشيمي و فولاد و ...)، توسعه ترانزيت و صنعت هوايي، توسعه صنعت شيلات و آبزي پروري، توصعه صنايع دريايي،توسعه گردشگري و توسعه کاشت ميوه هاي گرمسيري است.
اقداماتي که تاکون در چارچوب پروژه توسعه چابهار انجام شده است نشانه هايي از پيشرفت را با خود به همراه دارد. براي مثال مقايسه ميزان و حجم ترانزيت کالا از بندر چابهار از سال 1389 تا 1396 نشان مي دهد که اين ميزان از صفر در سالهاي 1389 تا 1391 به 633/18 درصد رسيده است. سپس در يک روند کاهشي تا سال 1395 دوباره به صفر رسيده و در سال 1396 به اوج خودش يعني 363/71 درصد رسيده است.
البته همانطور که نشان داده شد چابهار ظرفيت هاي بالايي براي اجراي ساير برنامه هاي توسعه داشته و توانمندي هاي اين بندر مهم محدود به ترانزيت کالا نيست.
بر اساس نظر کارشناسان توافقنامه چابهار يکي از بزرگترين برنامه ها و مداخلات توسعه در سطح ملي و حتي بين المللي است. انتظار مي رود که در اين برنامه همه ي ذي نفعان در نظر گرفته شده و اثرات و تبعات مختلف اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و زيست محيطي آن بر گروه هاي مختلف ارزيابي و براي به حداقل رساندن مضرات و به حداکثر رساندن مزاياي آن برنامه هاي منسجم و عملياتي ارائه شده باشد. در اين صورت مي توان اميدوار بود که اين موافقتنامه به توسعه موزون و درونزاي استان سيستان و بلوچستان وحتي استان هاي همجوار بيانجامد.
در اين مورد غلامرضا حيدري نماينده مردم تهران و عضو کمسيون برنامه و بودجه در گفت وگو با پژوهشگر ايرنا گفت: بندر چابهار داراي موقعيت سوق الجيشي بوده و به دليل نزديکي به بخشي از دنيا موجبات سرمايه گذاري هند در آنجا را فراهم کرده است. اجراي اين برنامه زمينه هاي توسعه استان محرومي مانند سيستان و بلوچستان را از طريق ايجاد فرصت هاي اشتغال و کار فراهم خواهد ساخت.
وي در ادامه گفت: با اين حال توسعه اين بندر بدون شک با منافع برخي کشورهاي منطقه و حتي خارج از منطقه در تضاد بوده و به همين خاطر نا امن جلوه دادن آن يکي از اهداف اين کشورها است. حمله تروريستي اخير را نيز بايد در همين راستا مشاهده کرد.
حيدري ضمن تأکيد بر سودمند بودن توافقنامه چابهار براي کل کشور اظهار داشت: بايستي با هرگونه حرکتي که با هدف ناامني ساختن منطقه و يا حتي نا امن نشان دادن آن انجام مي شود برخورد قاطعانه صورت بگيرد. اين گونه حرکت ها جز آسيب رساندن به مردم چابهار و کل استان سيستان و بلوچستان نتيجه ديگري در بر نخواهد داشت. ولي بايد توجه کنيم که چنين اعمال تروريستي نمي توانند مانع پيش برد اهداف و برنامه هاي کشور در چابهار شود.
** لزوم مشارکت حداکثري مردم
به گفته کارشناسان و متخصصان، دولت بايستي براي موفقيت هرچه بيشتر در توسعه بندر چابهار از مشارکت حداکثري مردم بهره هاي لازم را ببرد. درصورتي که مردم به عنوان ذي نفعان اصلي از اصل برنامه کنار گذاشته شوند و از مزاياي آن به طور مستقيم بهره مند نشوند بدون شک اهداف آن يا محقق نخواهد شد و يا به طور ناقص محقق مي شود. از اين رو نگاه به توسعه چابهار بايد اجتماعي و زيست محيطي باشد. از اجراي هرگونه برنامه اي که منجر به آلودگي هاي محيط زيست منطقه شود بايد پرهيز کرد. همچنين رسيدگي به مشکلات اجتماعي به ويژه در شهر چابهار که بنا بر نظر کارشناسان بخش زيادي از جمعيت آن حاشيه نشين بوده و در سکونتگاه هاي غير رسمي زندگي مي کنند از اولويت هاي برناه توسعه چابهار بايد باشد. داشتن رويکرد عدالت محور و اجتماعي مي تواند چشم انداز توسعه همه جانبه اين استان را روشن و اميد بخش گرداند.
بدون شک مسوؤلين نيز چنين نگاهي را مد نظر قرار داده و اميد آن مي رود که با تحقق حداکثري اهداف توسعه بندر چابهار الگويي از توسعه متوازن و متعادل منطقه اي براي ساير نقاط کشور ايجاد گردد.
پژوهشم**س-م**1552
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۱۰۳۰/اتخاذ_رویکرد_اجتماع_محور_لازمه_توسعه_چابهار_است را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: