Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@14:23:02 GMT

23 هزار هکتار از اراضي فارس به سامانه آبياري نوين مجهز شد

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۹۴۳۷/۲۳_هزار_هکتار_از_اراضی_فارس_به_سامانه_آبیاری_نوین_مجهز_شد

23 هزار هکتار از اراضي فارس به سامانه آبياري نوين مجهز شد

خبرگزاري آريا - شيراز-ايرنا- رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان فارس گفت: بيش از 23 هزار هکتار از اراضي کشاورزي اين استان به سامانه آبياري نوين مجهز شده و بر اساس برنامه ريزي هايي که انجام شده قرار است اين ميزان به 70 هزار هکتار افزايش يابد.

به گزارش ايرنا محمدمهدي قاسمي، دوشنبه در همايش راهکارهاي مقابله با خشکسالي با اشاره به اقداماتي که براي تعادل بخشي مصرف آب در حوزه کشاورزي انجام شده، بيان داشت: تغيير الگوي کشت از بهاره به پاييزه براي يک هزار و 300هکتار از اراضي و جايگزيني محصولات زراعي کم آب بر به جاي محصولات پُر مصرف از جمله اين اقدامات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: همچنين اجراي کشت نشايي، ارتقاي بهره وري آب در گلخانه ها، افزايش حاصلخيزي خاک، اجراي کشاورزي حفاظتي و کشت فراسر زميني نيز از ديگر برنامه هايي است که در دستور ‌کار اين سازمان قرار گرفته است.
قاسمي ادامه داد: بر اساس آماري که شرکت آبفا ارايه کرده، ميزان مصرف آب در حوزه کشاورزي فارس هشت ميليارد متر مکعب است.
**69 دشت استان فارس جزو دشت هاي ممنوعه است
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان فارس اظهار داشت: 69 دشت اين استان جزو دشت هاي ممنوعه است و تنها 2 دشت در شهرستان هاي رستم و سپيدان در زمره دشت هاي آزاد است.
قاسمي اضافه کرد: بخش کشاورزي همانند ساير کشورهاي جهان بيشترين ميزان مصرف آب را به خود اختصاص داده است
اما اين در حالي است که استان فارس وضعيت مناسبي در زمينه منابع آبي تجديد پذير ندارد و بيش از 6 ميليارد متر‌مکعب از آب هاي زير زميني و يک ميليارد متر مکعب از آب هاي سطحي اين استان مصرف شده است.
وي گفت: استان فارس تا پايان آبان ماه 97 جزو مناطق خشکسالي شديد در کشور بود به گونه اي که بيش از 600 ميليون متر مکعب از حجم آب هاي زير زميني اين استان کاهش يافته است.
قاسمي ادامه داد: استان فارس در حوزه کشاورزي توانسته است بيش از 9.9 درصد ارزش افزوده کشاوري را توليد کند در‌ حالي که 10 درصد از کشاورزي کشور در استان فارس است و 26درصد از اشتغال فارس متعلق به اين حوزه است.
قاسمي افزود: هم اکنون 10 ميليون تن از محصولات کشاورزي کشور در استان فارس توليد مي شود و اين استان در حوزه توليد محصولات باغي رتبه اول و در مجموع فارس جايگاه دوم کشور در‌ حوزه کشاورزي را دارد.
اين مقام مسئول گفت: چالش هاي حوزه خاک، تغييرات اقليم، مشکلات فناوري و اقتصادي از جمله مشکلاتي است که کشاورزي اين استان با آن مواجهه است.
** ظرف سه سال کشت برنج در فارس بايد ‌متوقف شود
رئيس سازمان جهاد کشاورزي فارس اضافه کرد: بر اساس مصوبات کارگروه سازگاري با خشکسالي، طرحي با عنوان طرح‌ نکاشت برنج در استان هاي فارس، اصفهان و ساير استان هاي جنوبي مطرح و مقرر شده که ظرف سه سال، امکان کاشت برنج در اين استان ها از بين برود.
قاسمي بيان داشت: در مدت مورد اشاره نيز با نصب کنتور هاي حجمي و آبياري قطره اي نسبت به کنترل کشت اقدام‌ خواهد شد تا پس از گذشت سه سال، کاشت برنج به طور کلي در اين استان از بين برود.
او گفت: در سال زراعي قبل 20 هزار هکتار زمين کشاورزي در استان فارس به کاشت برنج اختصاص يافت که در ‌مقايسه با مدت مشابه سال قبل، بيانگر هفت هزار هکتار کاهش است.
** تشکيل کارگروه سازگاري با خشکسالي
قاسمي ادامه داد: خشکسالي جزيي از اقليم فارس است از اين رو بايد به دنبال راهي براي سازگاري با خشکسالي در اين استان باشيم و به همين سبب کارگروه ملي براي سازگاري با خشکسالي تشکيل شده است.
وي بيان کرد: براي سازگاري با خشکسالي بايد از روش هاي مختلفي استفاده کرد که از جمله آنها بهره گيري از آب شيرين کن ها، افزايش استفاده از آب هاي نامتعارف و افزايش بهره وري در کشاورزي است.
قاسمي گفت: در کنار روش هاي ياد شده، مي توان با کاهش ضايعات و کاهش استفاده از صنايع انرژي بر در‌ کنار مبارزه اصولي با آفات و تجهيز مزارع به فناوري هاي جديد، نسبت به کاهش مصرف آب در ‌زمين هاي کشاورزي اقدام کرد.
وي، با بيان اينکه استان فارس به 610 پهنه تقسيم شده است، اظهار داشت: در تمام اين پهنه ها، مراقبان اقدام به بررسي پهنه کرده و مشکلات را تا حد امکان برطرف و همچنين شاخص هاي بهره وري آب در سطح کلي پهنه را نيز بررسي مي‌کنند.
** سود پنج برابري زعفران نسبت به گندم
رئيس بخش مهندسي آب دانشکده کشاورزي دانشگاه شيراز نيز در اين همايش گفت: بر اساس بررسي هاي انجام شده کشت زعفران در‌ بلند مدت، سود پنج برابري نسبت به کشت گندم براي کشاورزان به همراه دارد.
عليرضا سپاسخواه افزود: با توجه به شور بودن آب هاي زير زميني اين استان بايد نسبت به مديريت کشت زعفران با آب شور اقدام کرد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود بيان کرد: آبياري مزرعه به روش قطره اي و همچنين تغيير کشت تابستانه به زمستانه از جمله اقداماتي است که مي تواند به تعادل بخشي مصرف آب در حوزه‌ کشاورزي کمک کند.
ع.پ/ 6118
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۹۴۳۷/۲۳_هزار_هکتار_از_اراضی_فارس_به_سامانه_آبیاری_نوین_مجهز_شد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: