Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-20@01:38:06 GMT

شکست رکورد بزرگترين و خالص ترين کوتوله قهوه اي در فضا

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۹۰۱۴۲۳/شکست_رکورد_بزرگترین_و_خالص_ترین_کوتوله_قهوه_ای_در_فضا

خبرگزاري آريا - يک گروه از ستاره شناسان بين المللي با کشف نوعي کوتوله قهوه اي رکورد را شکستند. آنها نوعي کوتوله قهوه اي يافتند که جرم آن 90 برابر مشتري است و خالص ترين کوتوله قهوه اي است که تاکنون کشف شده است.
به گزارش ، کوتوله هاي قهوه اي اجرام شبه ستاره هستند ( اجرام نجومي که جرم آن ها از کوچکترين جرمي که مي تواند همجوشي هيدروژن را تحمل کند، کوچکتر است)، اين اجرام بسيار بزرگتر از سياره و بسيار کوچکتر از ستاره هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخلاف ستاره ها يک کوتوله قهوه اي نمي تواند واکنش همجوشي هسته اي هيدروژن معمولي را تحمل کند و حاصل آن ايجاد هليوم در هسته اش باشد. اين اجرام شبه ستاره تنها 10 تا 15 درصد بزرگتر از مشتري هستند. بنابراين اين اجرام مشابه ستاره ها از گازهاي انباشته ستاره اي تشکيل مي شوند. با اين وجود هنگامي که گاز و غبار انباشته مي شوند، جرمي که به اندازه کافي متراکم باشد که بتواند يک واکنش همجوشي هسته اي در هسته اش ايجاد کند، تشکيل نمي شود.
خالص ترين و بزرگترين کوتوله قهوه اي که تاکنون کشف شده
تقريبا در فاصله 750 سال نوري يک کوتوله قهوه اي به نام SDSSS J0104+1535 در صورت فلکي حوت کشف شده است که ترکيبي از گازهايي است که تقريبا 250 برابر خالص تر از ترکيبات خورشيد هستند. اين موضوع نشان دهنده آن است که کوتوله قهوه اي ترکيبي از 99٫99 درصد هيدروژن و هليوم است. کوتوله هاي قهوه اي عضوي از هاله ي کهکشان ما و بخشي از ستاره هاي اوليه هستند.
تصور مي شود اين کوتوله قهوه اي 10 بيليون سال پيش تشکيل شده باشد، و جرم آن 90 برابر مشتري است، بنابراين بزرگترين کوتوله قهوه اي است که تاکنون کشف شده است ( معمولا کوتوله هاي قهوه اي 80 برابر بزرگتر از مشتري هستند). SDSS J0104+1535 در رده طيفي کوتوله هاي نوع L طبقه بندي مي شود و اين به دليل طيف نوري و نزديک مادون قرمز آن است. کوتوله قهوه اي با استفاده از تلسکوپ خيلي بزرگ در رصدخانه جنوبي اروپا مشاهده شد.
تاکنون تصور نمي شد که کوتوله هاي قهوه اي توسط چنين گازهاي کهني تشکيل شده باشند. اين کشف در را به روي ستاره شناسان گشود تا در جستجوي کوتوله هاي قهوه اي قديمي تر باشند.
دکتر زنگهوا ژانگ از موسسه فيزيک نجومي در جزاير قناري تيم تحقيقات را سرپرستي مي کرد. آن ها انتظار نداشتند که کوتوله قهوه اي تا اين اندازه خالص ببينند و بسيار متعجب شدند که اجرام زيادي مشابه اين کوتوله قهوه اي وجود ندارد.
کشف کوتوله هاي قهوه اي به خصوص نوع نادر آن مانند آنچه که کشف شد به دانشمندان کمک مي کند تا از آينده جهان باخبر شوند. حرکت ستاره ها و کهکشان ها تحت تاثير ماده تاريک نامرئي قرار دارد. ستاره شناسان آن را ماده ناپيدا مي نامند. بيشتر اين ماده ناپيدا از کوتوله هاي قهوه اي ساخته شده است. با دانستن اينکه جهان چه مقدار جرم درون خود دارد، مي توانيم پيش گويي کنيم که جهان ما چه زماني به پايان خواهد رسيد و ممکن است کوتوله هاي قهوه اي بتوانند به اين سوال ما پاسخ دهند.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۱۴۲۳/شکست_رکورد_بزرگترین_و_خالص_ترین_کوتوله_قهوه_ای_در_فضا را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: