Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-28@13:53:09 GMT

مدیرعامل شرکت آّب منطقه‌ای کردستان خبر داد انسداد 1100 چاه غیرمجاز در دشت‌های بحران‌زده قروه و دهگلان/ اجرای 220 میلیارد تومان پروژه در رودخانه‌های مرزی کردستان

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۹۰۱۵۱۴/مدیرعامل_شرکت_آ_ب_منطقه_ای_کردستان_خبر_داد_انسداد_۱۱۰۰_چاه_غیرمجاز_در_دشت_های_بحران_زده_قروه_و_دهگلان_اجرای_۲۲۰_میلیارد_تومان_پروژه_در_رودخانه_های_مرزی_کردستان

مدیرعامل شرکت آّب منطقه‌ای کردستان خبر داد انسداد 1100 چاه غیرمجاز در دشت‌های بحران‌زده قروه و دهگلان/ اجرای 220 میلیارد تومان پروژه در رودخانه‌های مرزی کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، اقبال شاه‌نظری ظهر امروز در مصاحبه با خبرنگاران در سنندج، با قدردانی از خبرنگاران و رسانه‌های استان در بحث کمک به مصرف بهینه و صرفه‌جویی در مصرف بی‌رویه آب، اظهار داشت: فرهنگ‌سازی برای استفاده درست از آب یک ضرورت است که باید رسانه‌ها آن را به عنوان یک مسأله مهم و حیاتی تلقی کنند و به آن بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان ضمن اشاره به نامگذاری روزهای هفته «صرفه‌جویی در مصرف آب»، تصریح کرد: بحث اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از موارد روز اول این هفته، در بخش آب با مصرف درست این ماده حیاتی و نیاز بشری تحقق پیدا می‌کند که باید همه به این امر مهم اهتمام داشته باشیم و در این فصل گرم سال که مصرف آب بالا می‌رود تلاش شود، از کمترین مصرف بی‌رویه خودداری کرد.

وی اذعان داشت: حدود 92 درصد آب در کردستان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که با مصرف درست، دقت در زمان آبیاری، استفاده از تکنولوژی روز و سیستم‌های نوین آبیاری و کشت متناسب با شرایط منطقه و نیاز به آب کمتر، ضمن جلوگیری از افزایش بی‌رویه آب، راندمان و بهره‌وری نیز افزایش خواهد یافت.

شاه‌نظری اضافه کرد: برای رسیدن به جایگاه واقعی آب، فاصله زیادی داریم و کاهش این فاصله و رسیدن به حد معقول آن، مستلزم فرهنگ‌سازی در خانواده‌ها و جامعه است که از آب استفاده درست و بهینه شود تا در آینده با بحران و چالش جدی مواجه نشویم.

وی همچنین گفت: کل مصارف آب شرب استان کردستان 7 درصد و کمتر از یک درصد هم در بخش صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد که با رعایت در مصرف و صرفه‌جویی در بخش کشاورزی می‌توان آب را به درستی مدیریت کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یکی از عوامل متضررکننده منابع آب زیرزمینی و برداشت‌های بی‌رویه را برخی قوانین دانست که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است اما در برنامه ششم توجه ویژه‌ای به مقوله آب در بحث ریالی شده است.

شاه‌نظری اهمیت آب را تا حدی بالا دانست که امروزه استفاده از فاضلاب و بازگشت آن به عرصه مصارفی چون کشاورزی در برنامه قرار گرفته و عملیاتی شده است و این به خاطر کمبودی است که در منابع آبی ما وجود دارد.

وی یادآوری کرد: اتفاقات و کم‌توجهی‌هایی که در طول سال‌های گذشته به موضوع آب شده است، تا 20 سال آینده قابل جبران نیست هر چند تلاش‌های زیادی در این زمینه صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: با توجه به شرایط توپوگرافی استان و همچنین مرزداری مردم استان در بحث کمک به پایداری امنیت، انتظار می‌رود که نسبت به طرح‌های کردستان یارانه بیشتری در نظر بگیرند.

وی افزود: درخواست افزایش پوشش اراضی کشاورزی و تبدیل اراضی دیم به آبی، وزارت نیرو سال گذشته قدم‌های خوبی برداشت که اکنون برای 35 هزار هکتار آب اختصاص یافته است.

شاه‌نظری با نگرانی از برخی اظهارنظرها در خصوص وزارت نیرو و عملکرد آن در استان کردستان، یکی دیگر از اقدامات این وزارتخانه در استان را اجرای 220 میلیارد تومان پروژه در رودخانه‌های مرزی استان است.

وی در ادامه به کسری 700 میلیون مترمکعبی آب در دشت‌های قروه و دهگلان اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از افت بیشتر در این دشت‌ها، اقداماتی نظیر راه‌اندازی گروه‌های گشت و کنترل، نصب کنتورهای هوشمند و انسداد بیش از یک‌هزار و 100 حلقه چاه غیرمجاز انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان همچنین افزود: با این اقدامات اکنون افت آب در این دشت‌ها که حدود 37 متر از شرایط طبیعی خود پایین‌تر رفته است، تثبیت شده است اما تلاش می‌شود به نوعی این کسری جبران شود هر چند 20 الی 30 سال نیاز دارد تا این مهم تحقق یابد.

شاه‌نظری در پایان سخنان خود، میزان مصرف سالیانه آب در استان کردستان را یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعی عنوان کرد که حدود 60 درصد آن از آب‌های زیرزمینی استحصال می‌شود و گفت: این رقم نامعقولی است بلکه باید به نحوی از آب‌های سطحی استفاده شود که عدد استفاده از آب‌های زیرزمینی به 30 درصد برسد..

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۱۵۱۴/مدیرعامل_شرکت_آ_ب_منطقه_ای_کردستان_خبر_داد_انسداد_۱۱۰۰_چاه_غیرمجاز_در_دشت_های_بحران_زده_قروه_و_دهگلان_اجرای_۲۲۰_میلیارد_تومان_پروژه_در_رودخانه_های_مرزی_کردستان را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: