Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@10:07:29 GMT

سلامت زندگی در شهر هوشمند

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۰۱۵۸۵/سلامت_زندگی_در_شهر_هوشمند

سلامت زندگی در شهر هوشمند

تهران- ایرنا- کارگاه تخصصی «محیط شهری و سلامت هوشمند» روز دوشنبه در حالی در قالب همایش بین المللی تهران هوشمند برگزار شد که راهکارهای مواجهه با چالش های آلودگی های شهری و مدیریت شهری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، در این نشست تخصصی که عصر امروز در برج میلاد با حضور مدیران و کارشناس مسائل شهری برگزار شد به محورهای مدیریت هوشمند پسماند و پساب شهری، خدمات هوشمند سلامت در شهرهای آینده، دسترسی پذیری و زندگی هوشمند شهری پرداخته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**محیط زیست محور توسعه شهری
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه مهمترین رویکردها در برنامه شهر هوشمند از نگاه پایداری شهری با اهتمام به مسائل زیست محیطی است گفت: اهداف توسعه پایدار باید از دیدگاه زیست محیطی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
صدرالدین علی پور افزود: برای توسعه پایدار شهرها استانداردهای بین المللی تعریف شده است که باید براساس آن تاب آوری و هوشمندسازی را در نظر گرفت تا از این طریق ارتباط ساختاری ایجاد کرد.
وی ادامه داد: استانداردهای بین المللی در توسعه پایداری شهرها در 19 محور و شاخصه های اصلی، پشتیبان و نمایی مطرح است که اجرای آنها تضمین کیفیت سلامت زندگی شهروندان را به همراه دارد.
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از استانداردسازی توسعه پایدار شهری در یکی از محله های شهر تهران خبر داد و گفت: یک محله در منطقه چهار شهرداری تهران را مورد بررسی قرار داده ایم تا بتوانیم بر روی آن شاخصه های استاندارد توسعه ای را اجرایی کنیم.
وی تاکید کرد: باید چالش های زیست محیطی در این منطقه شناسایی و استانداردهای بین المللی پیاده شود تا به عنوان منطقه برتر و الگویی برای سایر مناطق شهر تهران مورد توجه قرار گرفت.

** انحصارگرایی در ارائه خدمات شهری ممنوع
در ادامه این کارگاه تخصصی، رئیس کمیته سلامت الکترونیکی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه نباید انحصارگرایی در ارائه خدمات شهری توسط دولت و شهرداری صورت گیرد گفت: باید از توان سایر مراکز علمی و بخش خصوصی در ارائه خدمات به شهروندان بهره برد زیرا نقش دولت تصدی گری و سیاستگذاری است.
سید سجاد مروجی بیان کرد: برون سپاری در قالب کسب و کارهای خصوصی باید تسهیل شود تا در بخش های مختلف شاهد شتاب زدگی توسعه شهری باشیم؛اینک شاهد بازتاب های مثبت فعالیت بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل شهری هستیم.
وی اضافه کرد: سازمان های مختلفی باید در کنار یکدیگر قرار گیرند تا با استفاده از توان علمی هم نقش مهمی در توسعه پایدار شهری و زیرساخت های شهر هوشمند ایجاد شود.
مروجی با تاکید بر اینکه برای تمامی شهر تهران نباید نسخه واحدی پیچید گفت: مشکلات و چالش های زیست محیطی مختلف در مناطق مختلف پایتخت وجود دارد که باید شناسایی و بر اساس آن راهکارهای علمی و تخصصی ارائه شود چراکه آلودگی هوا یا مشکل پسماند در هر منطقه، متفاوت است.
رئیس کمیته سلامت الکترونیکی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در حوزه سلامت شهر تهران طی 6 سال گذشته مطالعه های جامعی انجام شده که بر اساس آنها کمیته سلامت مسائل مختلف مورد بررسی قرارگرفته است.

** شهر هوشمند برای ارتقای سلامت شهروندان
در بخش دیگر این کارگاه مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به اینکه شهر هوشمند وسیله ای برای ارتقای سلامت شهروندان است گفت: زندگی هوشمند شهری دسترسی برابر به خدمات و فرصت ها را برای شهروندان به ارمغان می آورد که همه اقشار جامعه از جمله سالمندان، معلولان، کودکان، زنان و مردان می توانند از عدالت شهری بهره مند شوند.
زینب نصیری بیان کرد: در زمان حاضر کودکان 17.8 درصد، سالمندان 10.3 درصد، معلولان 10 درصد، زنان 50.2 درصد و جوانان 12.8 درصد جمعیت شهر تهران را به خود اختصاص داده اند که باید فرصت های برابر بهره مندی از خدمات شهری را داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: دسترسی محدود به منابع و خدمات شهری باعث ایجاد تاثیر منفی بر سلامت افراد و انزوای آنان در جامعه می شود.
نصیری مولفه های تحت تاثیر شهر هوشمند را خدمات حمل و نقل، سلامت و بهداشت، آموزش و پرورش، مدیریت شهر و ساختمان، مدیریت پسماند و امنیت عمومی برشمرد و بر شناسایی و کنترل عوامل اجتماعی و محیطی موثر بر سلامت شهری و ارتقای دسترسی پذیری شهروندان در استفاده از خدمات شهری تاکید کرد.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه محور سلامت شهری مشارکت همه شهروندان است گفت: عامل اساسی برای سلامت جسمی و روانی شهروندان عدالت در ارائه زیرساخت های سلامت در جامعه، ترویج سبک زندگی سالم و مسئولیت اجتماعی سازمان های مرتبط با حوزه سلامت است.
وی گفت: باید پژوهش های جدی و متمرکزی در خصوص دسترسی پذیری شهروندان به خدمات برای تامین سلامت شهری صورت گیرد ضمن اینکه ایجاد شهر هوشمند نقش مهمی در سلامت جامعه و کاهش حجم آلودگی ها و ترافیک را به همراه خواهد داشت.

**هوشمندسازی تنها علاج نیست
عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه کارگاه با تاکید بر اینکه هوشمند سازی تنها راه علاج قطعی برای مشکلات زیست محیطی نیست گفت: طی 2 دهه گذشته دستگاه های مختلفی در شهر تهران مسائل زیست محیطی را مورد بررسی قرار داده اند.
سید آرش حسینی میلانی افزود: باید در مرحله اول، شهرداری فرآیند اصلاحی را در دستور کار قرار دهد و در مراحل بعدی نیز از ظرفیت نوآوری های بخش دانشگاهی و خصوصی استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین باید از توان بخش خصوصی برای رقابت و سرمایه گذاری در بخش های مختلف زیست محیطی از جمله تولید انرژی یا تفکیک از مبدا به صورت جدی بهره برد.
حسینی میلانی با بیان اینکه نظام مدیریت زیست محیطی توسط شهرداری تهران باید ایجاد شود گفت: در این نظام باید مسائل مختلف از جمله آلودگی های آب و خاک، احیا و حفاظت از دارایی های طبیعی و زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: اینک در قالب پویش های زیست محیطی در سطح شهر تهران برنامه های خوبی اجرا شده که در مدیریت زیست محیطی تاثیر گذار بوده است.
این عضو شورای تهران به نقش این شورا در شفافیت سازی مسائل زیست محیطی اشاره و بیان کرد: این شورا در زمینه حفظ باغ ها اطلاع رسانی خوبی به شهروندان کرد که باید در سایر حوزه ها نیز به این مهم توجه کند.
وی اظهارداشت: آگاهی بخشی به عموم مردم و استفاده از مشارکت آنان در حفظ محیط زیست موثر است و از بسیاری از تخلف ها در حوزه شهری جلوگیری می کند.
به گزارش ایرنا همایش بین المللی تهران هوشمند تا عصر فردا(سه شنبه 20 آذر) ادامه دارد.
در این همایش 10 نشست تخصصی با موضوع شهر هوشمند برگزار می شود که ازجمله محورهای آنها «نقشه راه شهر هوشمند؛ از ایده تا بلوغ»، «الگوهای مشارکت ذینفعان»، «زیست بوم نوآوری در شهر هوشمند»، «حکمروایی هوشمند و تحول دیجیتال»، «پایداری و زیست پذیری هوشمند سازی شهری و نهادهای ملی» اعلام شده است.
تهرام/8138/ 1008

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۱۵۸۵/سلامت_زندگی_در_شهر_هوشمند را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: