Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-20@06:42:07 GMT

تصوير ايران از نزديک/ چرا کشورهاي حاشيه خليج فارس واقعيت سياست خارجي ايران را درک نمي کنند؟

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۹۰۲۸۶۴/تصویر_ایران_از_نزدیک_چرا_کشورهای_حاشیه_خلیج_فارس_واقعیت_سیاست_خارجی_ایران_را_درک_نمی_کنند

خبرگزاري آريا- ايران از نزديک همانطور است که در سياست خارجي اين کشور مشاهده مي کنيم.
به گزارش سرويس سياست خارجي خبرگزاري آريا، معن حميه، در نشريه البناء (لبنان)، نوشت: ايران از نزديک هماني است که تصوير آن را از طريق سياست خارجي اين کشور مي بينيم کشوري که دمکراسي بر آن سيطره دارد و از طريق گفتگو براي روابط همکاري با همسايگان خود بر اساس اصل منافع مشترک تلاش مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


درست است که سياست خارجي ايران بر اصول ثابت اعلام شده اي متمرکز است، اما در اين سياست انعطاف پذير و آرام منطق گفتگو بر هر چيز ديگري تقدم دارد و اين براساس رويکرد آشکاري است که با اين اصول در تعارض و تضاد نيست. اما در مقابل برخي کشورهاي حاشيه خليج فارس قادر نيستند واقعيت تلاش هاي ايران براي يافتن زمينه مشترکي با عنوان همگرايي، همکاري و تفاهم را درک کنند. برخي از کشورهاي غربي تلاش مي کنند از ايده تعامل با ايران با جديت و بي محابا شانه خالي کنند با وجود اين که اين کشورها خود را مجبور به تسليم شدن به اين مسئله ديدند که ايران در بده بستان هاي بين المللي و منطقه اي کشور قابل اعتمادي است و اين مسئله در امضاي توافق هسته اي ميان ايران و گروه پنج به علاوه يک آشکار شد.
الفباي سياست خارجي ايران در قبال کشورهاي منطقه و به خصوص در قبال همسايگان خود اين است که با آن ها خصومت و دشمني نداشته باشد. تلاش ايران براي دستيابي به توانمندي هاي بزرگ عليه آنان نيست و هدف از آن مطيع کردن و به زانو در آوردن اين کشورها نيست. آنچه ايران براي آن تلاش مي کند و آن چه به دست آورده است آرزوي هر کشور ديگري است اما تفاوت اينجا است که برخي کشورها که از اين توانمندي ها برخوردار هستند تا از اين طريق بر کشورهاي ديگر سلطه پيدا کنند به اقدامات شرارات آميز روي مي آورند. در حالي که ايران از اين توانمندي ها برخوردار است و دستاوردهايي را با اهداف مسالمت آميز بدست آورده است حتي طرح هاي هسته اي خود را با هدف توليد برق به کشور عربستان سعودي و چه بسا بر ديگر کشورهاي حاشيه خليج فارس پيشنهاد و ارائه کرده بود، اين يعني تمام اتهامات کشورهاي حاشيه خليج فارس در مورد تهران حقيقت ندارد.
با وجود اين که ايران در معرض انواع اين اتهام زني ها قرار داشته اما از منطق گفت و گو دست برنخواهد داشت و اين يکي از شيوه هاي پيشرفته مقابله است اما طبق گفته يک مسئول کهنه کار ايران، نوعي عقلانيت بدوي وجود دارد که در حال حاضر بر فهم پيشرفت ايران و ترقي اين کشور به عنوان چالشي در برابر خود اصرار دارد، در حالي که مسئولان ايران با جرئت و واقع گرايي درباره به پايان رسيدن زمان امپراطوري ها سخن مي گويند و اين که زمان کنوني و آينده ناگزير بايد زمان همکاري، گفتگو و توافق هاي بزرگ باشد.
مسئولان هدايت سکان سياست خارجي ايران نقش هاي خود را به خوبي مي دانند و پرونده ها و موضوعات خود را به خوبي درک مي کنند از اين بعيد است که خود را در دام پرسش هايي که پاسخگويي به آن ها برايشان درد سرآفرين خواهد بود گرفتار کنند. پرسش هايي که به پاسخ هايي کشيده مي شود که دشمنان براي شدت دادن به حملات و اتهام زني هاي خود به کار مي گيرند.
با اينکه باب گفتگو از جانب کشورهاي حاشيه خليج فارس و عربستان سعودي بسته است، اما از سوي ايران بسته نخواهد بود زيرا به گفته مسئولان ايران گفتگو و روابط مثبت ميان کشورهاي منطقه به نفع همه است.
هنگامي که اين پرسش ها آن ها را در مخمصه قرار دهد، ايراني ها به سلاح اصول [خود] پناه مي برند اين سلاحي است که دو لبه دارد اما زبردستي سياستمداران ايراني جمع اصول و منافع را تضمين مي کند به اين ترتيب که گفتگو و تفاهم و روابط همکاري اصول هستند اين اصول و مصلحت هر دو باهدف محقق ساختن ثبات در منطقه و امنيت ملت هاي آن مي باشد. لازم به ذکر است که اين رويکرد اين واقعيت را از ميان نمي برد که اکثر کشورهاي حاشيه خليج فارس حامي گروه هاي تروريستي هستند و برخي از آن ها به عادي سازي روابط با دشمن اسرائيلي پرداخته اند، در حالي که ايران در کنار سوريه در مبارزه عليه تروريسم ايستاده است و از مقاومت در فلسطين و لبنان حمايت مي کند.
آنچه مسلم است اين است که ايران در تلاش براي گفتگو با همسايگان خود جدي است اما با وجود اين اهتمام و توجه، گفتگو را تنها هدف خود قرار نمي دهد و اعتقاد ندارد داشتن عناصر قدرت يگانه هدف است بلکه عناصر اضافي قدرت را ايجاد مي کند که در نمايش آثار گردشگري اش نمود مي يابد که يکي از ابعاد اين کشور باز بودن به روي طرح هاي اقتصادي، توسعه اي و ايده آل است که از نتايج سرمايه گذاري عقلاني است.
ايران از نزديک هماني است که تصوير آن را از طريق سياست خارجي اين کشور مي بينيم کشوري که دمکراسي بر آن سيطره دارد و از طريق گفتگو براي روابط همکاري با همسايگان خود بر اساس اصل منافع مشترک تلاش مي کند.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۲۸۶۴/تصویر_ایران_از_نزدیک_چرا_کشورهای_حاشیه_خلیج_فارس_واقعیت_سیاست_خارجی_ایران_را_درک_نمی_کنند را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: