Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-28@13:53:43 GMT

مدیر جهادکشاورزی علی‌آبادکتول: برداشت چغندرقند در علی‌آبادکتول آغاز شد/ عملکرد 50 تنی چغندرقند در علی‌آبادکتول

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۹۰۴۲۷۹/مدیر_جهادکشاورزی_علی_آبادکتول_برداشت_چغندرقند_در_علی_آبادکتول_آغاز_شد_عملکرد_۵۰_تنی_چغندرقند_در_علی_آبادکتول

مدیر جهادکشاورزی علی‌آبادکتول: برداشت چغندرقند در علی‌آبادکتول آغاز شد/ عملکرد 50 تنی چغندرقند در علی‌آبادکتول

سیدصمد ضیایی صبح امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: برداشت محصول چغندرقند در سطح استان گلستان و شهرستان علی‌آبادکتول شروع شده است.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که در کشاورزی بسیار حائز اهمیت است تناوب زراعی است و با توجه به اینکه برخی محصولات زراعی، سطح کشت‌شان کم شده است نظیر گیاهان وجینی همچون پنبه که در چند سال اخیر با رویکرد جدید کشت چغندرقند در شهرستان علی‌آبادکتول و استان گلستان آغاز شد که وضعیت روبه رشدی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*کشاورزان تناوب زراعی را رعایت کنند

مدیر جهادکشاورزی علی‌آبادکتول ابراز کرد: در سال 1394 الی 1395 تقریبا محصولات چغندرقند در سطح 48 هکتار را داشتیم و در سال 1395 الی 1396 محصولات چغندرقند در سطح 150 هکتار را داریم.

ضیایی خاطرنشان کرد: در سال 1396 الی 1397 برنامه داریم که سطح زیر کشت این محصول در 600 هکتار صورت گیرد.

وی در راستای پایداری عملکرد گندم گفت: احتیاج داریم بحث تناوب زراعی را رعایت کنیم با توجه به گیاهان وجینی از جمله چغندرقند و پنبه باید در تناوب زراعی قرار گیرند تا عملکرد گندم به پایداری لازم دست پیدا کند.

* هنگام برداشت محصولات چغندرقند زمین زراعی حتما گاورو باشد

مدیر جهادکشاورزی علی‌آبادکتول با بیان اینکه هنگام برداشت چغندر، مزرعه باید گاورو شده باشد، ابراز کرد: محصول چغندرقند در شهرستان علی‌آبادکتول از اواخر مهرماه الی اوایل آبان‌ماه کشت می‌شود.

ضیایی بیان کرد: با توجه به اینکه چغندرقند یک گیاه وجینی است از نظر اشتغالزایی در سطح شهرستان یک زراعت خوبی به شمار می‌رود و این محصول در اواخر تیرماه برداشت می‌شود که به کشاورزان توصیه می‌کنیم هنگام برداشت محصولات چغندرقند زمین زراعی حتما گاورو باشد تا در هنگام برداشت دچار مشکل نشویم.

وی اذعان کرد: برداشت محصولات چغندرقند مراحل مختلفی دارد و نباید اندام‌های هوایی چغندر را از بین ببریم زیرا این اندام‌ها از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستندو یک هکتار اندام هوایی چغندرقند با 20 الی 30 تن کود حیوانی برابری می‌کند که باید به خاک برگردانده شود.

* خاکی مرغوب است که حداقل 5 درصد مواد آلی در خاک وجود داشته باشد

مدیر جهادکشاورزی علی‌آبادکتول با اشاره به اینکه مواد آلی در خاک بسیار حائز اهمیت است، ابراز کرد: وجود اندام‌های هوایی محصول چغندرقند به عنوان کود در خاک می‌تواند خاک ما را مرغوب کند.

ضیایی گفت: خاکی مرغوب است که حداقل پنج درصد مواد آلی در خاک وجود داشته باشد و 45 درصد موادمعدنی و 25 درصد خلل و فرج زیر و درشت که آب و هوا در آن نفوذ کنند.

وی بیان کرد: کشاورزان به دلیل استفاده نکردن از کود دامی و کود سبز در خاک سبب شده است که میزان مواد آلی در خاک کمتر از یک درصد برسد که اگر این روند ادامه پیدا کند خاک ما وضعیت خوبی نخواهد داشت.

* عملکرد محصول چغندرقند 50 تن در هکتار است

مدیر جهادکشاورزی علی‌آبادکتول با تاکید بر اینکه مواد آلی در خاک را باید افزایش دهیم، گفت: کشاورزان اندام‌های هوایی که از چغندرقند باقی می‌ماند را به خاک برگردانند و در زمان برداشت حتما از گاورو بودن زمین مطمئن باشیم.

ضیایی با بیان اینکه عملکرد محصول چغندرقند 50 تن در هکتار است، افزود: در سال گذشته عملکرد ما 60 الی 75 تن در واحد سطح بود ولی امسال به دلیل موضوع خشکسالی و کشت دیرهنگام عملکرد چغندرقند تا 10 تن درهکتار کاهش پیدا کرد.

انتهای پیام/خ

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۴۲۷۹/مدیر_جهادکشاورزی_علی_آبادکتول_برداشت_چغندرقند_در_علی_آبادکتول_آغاز_شد_عملکرد_۵۰_تنی_چغندرقند_در_علی_آبادکتول را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: