Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-19@14:13:11 GMT

شکست رؤیای عربی در خلیج پارسی

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۰۸۲۶۰/شکست_رؤیای_عربی_در_خلیج_پارسی

شکست رؤیای عربی در خلیج پارسی

سیاست‌های بچه گانه ریاض که ناشی از بی‌تجربگی و البته جاه طلبی بچه گانه ولیعهد سعودی و تیم وی می‌باشد از یک سو و تلاش قطر برای بهره‌گیری از جریان‌های افراطی اخوانی به عنوان بازوی اجرایی سیاست خارجی دوحه از سوی دیگر سبب شده تا آینده تاریکی پیش روی این شورا قرار بگیرد.

به گزارش گروه سیاسی قدس‌آنلاین، شورای همکاری خلیج فارس یک بلوک سیاسی-تجاری منطقه‌ای است که شامل کشورهای عرب پیرامون خلیج فارس است که در ۲۵ مه ۱۹۸۱ با هدف یکپارچگی اقتصادی و نظامی تشکیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله اهداف کشورهای عضو، رسیدن به واحد پولی مشترک تا سال ۲۰۱۰ بود. اما رؤیای ایجاد چنین ائتلافی یک دست هیچ گاه محقق نشد. این شورا که متشکل از کشورهای عربستان، بحرین، امارات، کویت، قطر و عمان می‌باشد؛ از همان ابتدا دچار واگرایی جدی بود به صورتی که خیلی زود با ایجاد دو بلوک متعارض یعنی بلوک سعودی، بحرین و امارات در مقابل بلوک قطر، کویت و عمان دچار انشقاق شد. با این حال و با وجود همه این اختلافات تا همین چند سال پیش نیز شورای همکاری خلیج‌فارس یکی از عوامل همگرایی عربی در منطقه خلیج فارس محسوب می‌شد. به گونه‌ای که بعضاً صحبت از ایجاد یک نیروی نظامی مشترک یا واحد پول مشترک به میان می‌آمد. این شورا تلاش می‌کرد تا با بهره‌گیری از الگوی امنیت دسته جمعی در اروپا یک بلوک سیاسی واحد و قدرتمند در منطقه ایجاد کند تا علاوه بر برخورداری از ثبات نسبی بتواند نقش مؤثری نیز در تحولات سیاسی ایفا کند، اما تحقق این رؤیا هیچ گاه به اندازه امروز بعید نبوده است. سیاست‌های بچه گانه ریاض که ناشی از بی‌تجربگی و البته جاه طلبی بچه گانه ولیعهد سعودی و تیم وی می‌باشد از یک سو و تلاش قطر برای بهره‌گیری از جریان‌های افراطی اخوانی به عنوان بازوی اجرایی سیاست خارجی دوحه از سوی دیگر سبب شده تا آینده تاریکی پیش روی این شورا قرار بگیرد. عدم حضور رهبران عمان و قطر در نشست اخیر شورای همکاری و سخنان و رفتار امیر کویت همه و همه نشانه‌ای بر شکست رؤیای عربی در دریای پارسی است.عبدالباری عطوان، تحلیلگر مشهور عرب در این رابطه می‌نویسد: پس از تعلیق نقش اتحادیه عرب و تبدیل آن به یک ویرانه، اکنون باید گذشته کشورهای عربی را یادآوری کرد، بله این جدایی‌ها و اختلاف‌نظرهای کشورهای منطقه خلیج فارس ضربه‌ای مهلک را به شورای همکاری خلیج‌فارس وارد کرده و اگر این ضربه بدتر از ضربه وارد شده به اتحادیه عرب نباشد، احتمال بسیاری دارد این شورا را به همان سرنوشت دچار کند.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۸۲۶۰/شکست_رؤیای_عربی_در_خلیج_پارسی را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: