Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@18:18:48 GMT

۲۵ درصد از جمعیت کودکان مبتلا به اختلال چربی خون هستند

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۰۸۲۹۱/۲۵_درصد_از_جمعیت_کودکان_مبتلا_به_اختلال_چربی_خون_هستند

۲۵ درصد از جمعیت کودکان مبتلا به اختلال چربی خون هستند

رویا کلیشادی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ۲۵ درصد از جمعیت کودکان مبتلا به اختلال چربی خون هستند که بیشتر شامل تری گلیسیرید بالا و پایین بودن چربی مفید «اچ.دی کلسترول» است.

وی بیان داشت:  این بدان معناست که از هر چهار کودک یک کودک مبتلا به اختلال چربی خون است که به شیوه زندگی یعنی بی تحرکی، تغذیه ناسالم و مصرف بیش از حد مواد قندی و چربی برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماریهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در گذشته تصور بر این بود که اختلال چربی خون، پرفشاری خون، ‌کلسترول بالا و تری گلیسیرید بالا مختص سنین بالا است، ادامه داد: در این پژوهش متوجه شدیم که عوامل خطر ساز بیماریهای غیر واگیر در کودکی و نوجوانی نمود پیدا می کند.

وی اظهار داشت: بدنبال تغییر شیوه زندگی و صنعتی شدن زندگی ها و تغییرات محیطی شاهد افزایش بار بیماریهای غیر واگیر از جمله مرض قند، بیماریهای قلبی و عروقی،‌ پر فشاری خون، بیماریهای کبدی و کلیوی و پوکی استخوان هستیم.

کلیشادی با بیان اینکه بیماریهای غیر واگیر درمان قطعی ندارد  بنابراین بهترین راه دوری از ابتلا  پیشگیری است،‌ اضافه کرد: پیشگیری ها باید از سنین شیرخوارگی و کودکی صورت گیرد تا اثر گذاری بالاتری داشته باشد .

وی اعلام کرد: در همین راستا در مطالعه ای تحت عنوان کاسپین اقدام به بررسی رفتارهای مخاطره آمیز سلامت در بین کودکان و نوجوانان در ۳۰ استان کردیم.

رئیس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماریهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در گذشته تنها بیماری های عفونی در مدارس مورد بررسی قرار می گرفت و امروز به صورت دوره ای عوامل و رفتارهای خطر ساز چک می شود که به ارتقای سلامت آینده سازی کشور کمک می کند.

وی ادامه داد: پروژه کاسپین یک مطالعه کشوری است که با حمایت وزارت بهداشت از سال ۸۴ آغاز شد که برای اولین بار در منطقه و خاورمیانه به شکل علمی رفتارهای مخاطره آمیز و عوامل ایجاد کننده آن در سنین کودکی و نوجوانی مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماریهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: تاکنون پنج دوره مطالعات این پروژه انجام گرفته است، ادامه داد: در طی این سالها آگاهی  و آموزش خانوادهها در ارتباط با مراقبت از شیوه زندگی فرزندان بیشتر شده است تا بتوانند از بار بیماریهای غیر واگیردار در کودکان خود پیشگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه رسیدن به استاندارد های برای سالم و ناسالم بودن کودک و نوجوانان بر اساس معیار کشورهای آسیایی یکی از دستاوردهای ما در این پژوهش ۱۳ ساله است،‌ اعلام کرد: عوامل خطرساز  در سطح دنیا مشخص شده که در تمام نژادها و موقعیت‌های مختلف متفاوت است که ما در قالب این پژوهش به استانداردها جدید برای کشورهای آسیایی رسیدیم.

کد خبر 4482081

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۸۲۹۱/۲۵_درصد_از_جمعیت_کودکان_مبتلا_به_اختلال_چربی_خون_هستند را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: