Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@11:33:46 GMT

مساجد تاریخی خراسان رضوی موزه‌ای از هنر‌های فاخر اسلامی ایرانی

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۹۱۰۹۶۵/مساجد_تاریخی_خراسان_رضوی_موزه_ای_از_هنر_های_فاخر_اسلامی_ایرانی

مساجد تاریخی خراسان رضوی موزه‌ای از هنر‌های فاخر اسلامی ایرانی

به گزارشگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جواناز مشهد؛ محمد رحیم رهنما افزود: در استان خراسان رضوی بیش از ۸۰ مسجد تاریخی به ثبت رسیده اند که عمده این بنا‌های تاریخی وقفی هستند.
وی افزود: این بنا‌های تاریخی در شهرستان‌های مشهد، خواف، نیشابور، گناباد، سبزوار، کلات، رشتخوار، طرقبه، داورزن، جغتای، بردسکن، باخرز، بجستان، کاشمر، چناران، تربت حیدریه، سبزوار، زاوه، نیشابور، تربت جام، خلیل آباد قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد: عمده بنای این مساجد به دوره‌های اسلامی از جمله سلجوقی، صفویه، افشاریه، خوارزمی و تیموری، اوایل دوره قاجار، غزنویان، قاجاریه، زندیه، افشاریه بر می‌گردد.
رهنماگفت: مساجد تاریخی خراسان رضوی به دلیل بهره گیری از هنر‌های فاخر اسلامی و ایرانی، نقوش معماری و سبک‌های مختلفی که در کاشی کاری‌ها و گچ بری‌ها و خطوطی که در آن‌ها به کار رفته است خود موزه‌ای تمام عیار از هنر اسلامی به شمار می‌روند.
وی افزود: در شهر مشهد مسجد هفتاد و دو تن و مسجد گوهرشاد از جمله مساجد تاریخی در شهر مشهد به شمار می‌روند. رهنما تصریح کرد:مسجد جامع خرگرد و ملک زوزن خواف، مسجد جامع گنباد، مسجد ازغد طرقبه، مسجد پایین قلعه مزینان داورزن، مسجد شیخ حیدر کدکن تربت حیدریه، مسجد زیرک آباد بردسکن بخشی از مساجد تاریخی و قدیمی خراسان رضوی به شمار می‌روند.
مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: مسجد گوهرشاد به عنوان قدیمی‌ترین مسجد شیعیان در شهر مشهد مطرح است این مسجد به عنوان شاخصه معماری و هنر اسلامی عهد تیموری است که پس از گذشت ۶۰۰ سال همچنان مستحکم و ماندگار عظمت و قدمت معماری و هنر اسلامی را به نمایش می‌گذارد.
رهنماگفت: مسجد گوهرشاد، یکی از بنا‌های باشکوه و باستانی عهد تیموری است و در اوایل قرن نهم قمری همزمان با نهم ربیع‌الاول ۸۱۲ هجری قمری بنا شده است که در جنوب حرم مطهر رضوی قرار دارد و به رواق‌های دارالسیاده و دارالحفاظ متصل می‌باشد.
وی افزود: مسجد جامع ازغد نیز در روستای ازغد و در هفده کیلومتری جنوب شرقی طرقبه قرار دارد این بنای ماندگار در سال ۸۳۴ (هـ. ق) توسط فرد نیکوکاری به نام خواجه علی ازغدی بنا شده است نوشته‌های ۱۱ کتیبه آن متعلق به دوره تیموری به تاریخ ۸۳۴ ق. است که حکایت از قدمت بنا دارد. این بنا که در سال ۱۳۶۴ در فهرست آثار ملی هم ثبت شده، در ابتدا بقعه‌ای بوده که با گذشت زمان به مسجد تبدیل شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: مسجد تاریخی ملک زوزن خواف نیز از دیگر مساجد تاریخی و دوایوانی دوره خوارزمشاهیان است در حال حاضر آثاری از تزئینات فوق العاده کاشی کاری، آجر کاری و گچ بری‌های زیبا از این بنا به یادگار باقی مانده است. رهنما افزود:مسجد جامع گناباد هم یکی دیگر از مساجد دو ایوانی معروف ایران به شمار می‌رود مسجد جامع گناباد از بنا‌های ارزشمند دوره خوارزمشاهیان واز شاهکار‌های تاریخی استان خراسان رضوی است که بیش از هشت قرن قدمت دارد که از امتیازات مهم آن می‌توان به وجود کتیبه‌های کوفی و آجرکاری‌های زیبا است که بر اطراف ایوان قبله آن نقش بسته، اشاره کرد.
وی با بیان اینکه این اثر با شماره ۳۲۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: مسجد جامع با نقشه دو ایوانی شامل سر در تزئینی، صحن یا میان‌سرا، ایوان‌های شمالی و جنوبی، رواق و سه شبستان ستون‌دار می‌شود.
انتهای پیام//ف.ج ثبتبیش از ۸۰ مسجد تاریخی در خراسان رضوی

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۰۹۶۵/مساجد_تاریخی_خراسان_رضوی_موزه_ای_از_هنر_های_فاخر_اسلامی_ایرانی را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: