Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-23@05:31:56 GMT

آداب رسوم همدانی ها در ایام نوروز

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۹۱۳۹۷۳/آداب_رسوم_همدانی_ها_در_ایام_نوروز

آداب رسوم همدانی ها در ایام نوروز

کارشناس مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی استان به بیان اداب و رسوم همدانی ها در ایام نوروز پرداخت و گفت: همدانی ها طبق رسوم برای اینکه سال جدید یک سال پر برکت باشد سعی در پخت غذاهای خوبی می کردند بطوریکه غذای روز عید همدانی ها رشته پلو و قرمه سبزی بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فریبا نعمتی در گفت و گو با صبح الوند، به بیان آداب و رسوم مردم همدان در ایام عید نوروز پرداخت و گفت: یکی از آداب و رسومی که قبل از فرارسیدن عید نوروز در همدان و سایر شهرهای کشور برگزار میشود مراسم چهارشنبه سوری است که از مهمترین رسم های سنتی مانده از ایرانیان باستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: مردم آن زمان علاوه بر اینکه به وحدانیت خدا اعتقاد داشتند بر روی چهار عنصر بسیار مانور می دادند که از جمله آن آتش بود که آن را مظهر پاکی می دانستند و در راستای این دور همی ها مردم نیز با هم آشنا و از مشکلات هم باخبر می شدند و صرفا هدف از روی آتش پریدن نبود.

 

این کارشناس مردم شناسی در ادامه با بیان اینکه مردم اگر چه در شب چهارشنبه سوری در کوچه و محله ها جمع شده و به یکدیگر آجیل مشکل گشا تعارف می کردند مراسم قاشق زنی را نیز اجرا می کردند این به گونه ای است که اکنون نقش این مراسم در شب چهارشنبه سوری بسیار کمرنگ شده است.

 

 

وی فالگوش ایستادن مردن بر سر چهار راه ها را از جمله دیگر رسم مردم همدان دانست و اظهار کرد: در این راستا برخی بر سر چهار راه ها فالگوش ایستاده و اگر حرف یا سخن خوبی را از یک رهگذر می شنیدند آنرا به فال نیک می گرفتند و از دیگر رسوم گرفتن فال مهره و همچنین فرستادن هدایایی از سوی خانواده های تازه عروسان و دامادان برای یکدیگر بوده است.

 

وی زیارت اهل قبور را از جمله رسوم در اخرین پنج شنبه سال عنوان کرد و افزود: مردم در این روز به زیارت قبور عزیزانشان میروند و برای انان فاتحه ای قرائت می کنند.

 

این کارشناس مردم شناسی با با بیان اینکه هر چقدر به روزهای عید نزدیک تر میشویم خانم ها سعی در فراهم آوردن امکانات جهت استقبال از سال جدید هستند گفت: در این راستا نیز  خانم ها مقدمات عید از جمله نظافت منزل را فراهم کرده و سعی در گرفتن وسایل جدید و نو می کردند و فرزندان خود را نو پوش می کردند.

 

وی افزود:  زنان  در روستا نان های محلی پخته و شیرینی های محلی مخصوصی را برای شب عید آماده کرده و دانه هایی از ارزن، عدس و ماش را روی ظرفهای سفالی سبز می کردند روی کرسی سفره هفت سین را می چیدند و همه دور کرسی جمع می شدند و پس از آن تا لحظه تحویل سال بزرگتر خانواده به خواندن قرآن و دعا می پرداخت.

 

نعمتی در ادامه گفت: پس از تحویل سال دید و بازدید از دیگر اداب رسوم مردم بود که طبق رسوم ایرانیان همدانی ها نیز اول به دیدن بزرگتر ها می رفتند به گونه ای این دید و بازدید ها سه روز اول عید بصورت دسته جمعی بود.

 

 

وی یکی دیگر از رسوم خاص مردم را دیدار با خانواده های عزادار عنوان کرد و گفت: در این راستا به خانواده های عزادار تسلیت و دلداری می دادند و در نظافت منزل نیز به آن ها کمک می کردند.

 

این کارشناس مردم شناسی بیان کرد: طبق رسوم برای اینکه سال جدید یک سال پر برکت باشد سعی در پخت غذاهای خوبی می کردند بطوریکه غذای روز عید همدانی ها رشته پلو و قرمه سبزی بود.

 

 وی از دیگر رسوم را عیدی دادن به بچه دانست به گونه ای که عیدی بچه تخم مرغ های رنگی و پولی بود که از داخل کتاب قران بیرون می کشیدند به طوریکه در اینجا نیز خانواده های عروس و داماد متقابلا برای یکدیگر هدایا فرستاده و یکدیگر را دعوت می کردند.

 

نعمتی با بیان اینکه پس از گذشت دوزاده روز از عید به سیزده بدر میرسیم و درآن مردم به طبیعت رفته و نشان از آن دارد که روز های سرد گذشته و طبیعت دیگر به آن ها روی خوش نشان می دهد.

 

وی با بیان اینکه در روز سیزده بدر مردم ساعاتی را به تفریح می گذرانند گفت: در این راستا آقایان و خانم ها هرکدام بازی های خاص خود را برای برگزاری شادی و تفریح انجام می دهند.

 

 

این کارشناس مردم شناسی با بیان اینکه گره زدن سبزه و پرتاب سنگ به داخل آب جزء باورهای سیزده بدر بود گفت: به دلیل آنکه ایین ما یک آیین ملی است رسم ها نیز در تمام استان ها به صورت مشترک برگزار می شود.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۳۹۷۳/آداب_رسوم_همدانی_ها_در_ایام_نوروز را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: