Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-23@07:00:41 GMT

احتمال تشکیل شورای دیگری تحت نظارت آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۱۶۰۷۱/احتمال_تشکیل_شورای_دیگری_تحت_نظارت_آمریکا

به گزارش پارس نیوز، 

پایگاه اینترنتی روزنامه رأی الیوم با اشاره به بی توجهی شورای همکاری خلیج فارس در نشست اخیر خود در ریاض به بحران به وجود آمده بین قطر و چهار کشور عربستان، بحرین، امارات و مصر و تلاش سران این نشست برای منزوی کردن دوحه نوشت عمر این شورا که سی سال پیش زیر نظر آمریکا تشکیل شد تقریبا به سر آمده است و بعید نیست تشکیل شورای متفاوت دیگری تحت نظارت آمریکا در دستور کار عربستان باشد، اما قدر مسلم قطر در چنین شورایی جایگاهی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسنده گزارش رأی الیوم تاکید کرد: نمی‌دانم قطر هم به عنوان یکی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس عضو ناتوی عربی خواهد بود که احتمالا واشنگتن با آغاز سال جدید میلادی در کنفرانسی به ریاست دونالد ترامپ تشکیل آن را اعلام خواهد کرد؟ روشن است همه این تدابیر در نبود مقامات این کشور اتخاذ شده است و قطعا نمایندگان قطر در سازمان قدیمی (شورای همکاری خلیج فارس) یا سازمان جدید یعنی ناتوی عربی سنی با آن مخالفت خواهند کرد و شاید هم همین امر موجب خشم احمد الرمیحی، مدیر دفتر رسانه‌ای وزارت امور خارجه قطر شده باشد.

وی در توئیتی در صفحه کاربری خود از نادیده گرفتن بحران تحریم قطر و راه های حل و فصل آن در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس انتقاد کرده بود، اما نمی‌دانم چطور الرمیحی نفهمیده است کسی که در صدر این نشست قرار دارد خواهان کاهش این بحران نبوده و نیست بلکه در پی تشدید آن است.

جالب اینکه هیچ یک از سران کشورهای این شورا اشاره ای به بحران قطر نکردند و تنها استثناء، توجه شیخ صباح الاحمد، امیر کویت به پرچم قطر بود که با استقبال گسترده خبرنگاران قطری روبرو شد اما دست کشیدن به پرچم و آه حسرت کشیدن در نبود دوستان در این نشست یک مسئله است و نادیده گرفتن عمدی بحران و حذف آن از برنامه کاری این نشست توسط میزبان مسئله ای دیگر.

سوالی که در اینجا پیش می آید این است که آیا ممکن است قطر با توجه به تشدید اختلافات خود با سه کشور تحریم کننده و عضو شورای همکاری خلیج فارس با یک فرمانده سعودی برای فرماندهی نظامی کشورهای عربی خلیج فارس موافقت کند؟ در حالیکه این کشور در اعتراض به سلطه‌گری‌های عربستان بر سازمان کشورهای صادرکننده نفت "اوپک" از این سازمان خارج شده است.

در نشست سال گذشته کویت، امیر قطر حضور یافت و سران دیگر کشورهای عضو شرکت نکردند، در نشست اخیر نیز امیر قطر غایب بود و دیگران حاضر، این حضور و غیاب حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و چه بسا در نشست های آتی سران کشورهای عربی خلیج فارس، به ویژه در نشست دسامبر آینده ابوظبی، تبدیل به یک قانون شود.

در پایان این گزارش آمده است: عمر شورای همکاری خلیج فارس که سی سال پیش تشکیل شد، تقریبا سر آمده است و بعید نیست تشکیل شورای متفاوت دیگری تحت نظارت آمریکا در دستور کار سعودی باشد، اما فکر نمی کنم قطر در چنین شورایی جایگاهی داشته باشد و نمی‌دانم این طرد کردن‌ها به نفع دوحه خواهد بود یا به ضرر آن.. قضاوت در این باره را به روزهای آینده موکول می‌کنیم.

 

منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۶۰۷۱/احتمال_تشکیل_شورای_دیگری_تحت_نظارت_آمریکا را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: