Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-29@09:38:25 GMT

لایحه حمایت از محیط‌بانان در راه صحن علنی مجلس

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۱۷۸۶۳/لایحه_حمایت_از_محیط_بانان_در_راه_صحن_علنی_مجلس

لایحه حمایت از محیط‌بانان در راه صحن علنی مجلس

پنجشنبه سوم تیرماه ۹۵ بود که دو محیط‌بان هرمزگانی به نام‌های پرویز هرمزی و محمد دهقانی در پاسگاه مرکزی منطقه حفاظت‌شده گنو هدف گلوله شکارچیان غیرمجاز قرار گرفتند، این حادثه باعث شروع پیگیری لایحه حمایت از محیط‌بانان شد. گرچه از دو سال پیش تاکنون روند پیگیری و تصویب این لایحه در مسیر سازمان محیط‌زیست و مجلس در حال رفت و برگشت بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صورت تصویب این لایحه محیط‌بانان از حقوق و مزایای خود ازجمله قانون نحوه به‌کارگیری سلاح و به‌ویژه بحث بیمه و معاضدت‌های قضائی برخوردار می‌شوند، جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در گفتگو با خبرنگار آنا با اشاره به آخرین پیگیری‌های این لایحه اظهار کرد: سوم مهرماه امسال لایحه حمایت از محیط‌بانان در کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تصویب و برای ارائه به صحن علنی مجلس آماده شد.

وی افزود: هفته گذشته به اتفاق عیسی کلانتری ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، کریم شافعی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس، حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و معصومه حسین‌پور مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس در کمیسیون حقوقی مجلس در جلسه‌ای مفصل به بحث و بررسی لایحه حمایت از محیط‌بانان پرداختیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به حمایت‌های قانونی و قضائی از مأموران یگان حفاظت سازمان محیط زیست در قالب این لایحه گفت: تاکنون در بیش از ۱۰ جلسه کمیسیون حقوقی مجلس حضور داشتیم. همچنین در کمیته‌ای که به این منظور تشکیل شده بود زوایای مختلف این لایحه مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً این لایحه به تصویب رسید و به زودی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به رأی گذاشته می‌شود.

محبت‌خانی یادآور شد: به زودی این گزارش تقدیم هیأت رئیسه مجلس می‌شود و تلاش سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها بر این است که لایحه حمایت از محیط‌بانان با اولویت در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گیرد البته دولت نیز می‌تواند در چارچوب آیین‌نامه داخلی خود درخواست کند که بررسی این لایحه در اولویت قرار گیرد.

بر اساس این گزارش چنانچه این لایحه در صحن علنی مجلس رأی آورده و به تصویب برسد اقدامات مؤثر و ویژه‌ای در راستای حمایت از محیط‌بانان صورت خواهد گرفت.

محبت‌خانی مصوبات این کمیسیون را اعلام کرد و گفت: در صورت تصویب این لایحه صراحتاً محیط‌بانان ضابط قوه قضائیه محسوب می‌شوند و یگان حفاظت و کارکنان یگان از حیث وظایف و مسئولیت‌های مدنی و کیفری مشمول به‌کارگیری سلاح می‌شوند، همچنین سازمان متبوع مسئول جبران خسارت وارده و پرداخت دیه آسیب خسارت‌دیدگان و آسیب‌دیدگان شناخته شده است.

به گفته محبت‌خانی، در لایحه حمایت از محیط‌بانان تدابیری اندیشیده شده که اگر محیط‌بان به طور ناخواسته به فردی تیراندازی کند بودجه‌ای تصویب و ارائه شده که می‌توان از آن برای تأمین خسارت استفاده کرد در حالی که پیش از این محیط‌بان ناچار بود شخصاً دیه و خسارت را پرداخت کند البته همه این موارد در گرو این است که محیط‌بان قانون به‌کارگیری سلاح را رعایت کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات محیط‌بانان بحث شهادت و جانبازی آنان بود که مصوب شده بنیاد شهید در قالب این لایحه موضوع را تسریع کند زیرا پروسه زمانی ارائه تسهیلات شهادت و جانبازی محیط‌بانان نسبت به سایر نیروهای نظامی بسیار زمان‌بر و طولانی بود، پروسه طولانی پیگیری مطالبات خانواده‌های شهدا و جانبازان محیط‌بان منجر به عدم پیگیری این مسأله از سوی آنان شده بود در حالی که در قالب این لایحه پیگیری موضوع شهادت، جانبازی و ازکارافتادگی محیط‌بانان تسهیل می‌شود.

به گفته محبت‌خانی، در همه نیروهای مسلح واحدی به نام ایثارگران وجود دارد که متأسفانه جایگاه این واحد در سازمان حفاظت محیط‌زیست خالی است و باید برای راه‌اندازی چنین واحدی در سازمان محیط‌زیست نیز پیگیری کنیم.

وی همچنین یادآور شد: سازمان محیط‌زیست در قالب این لایحه مکلف شده که مأموران یگان را در قبال شهادت، فوت، بیماری صعب‌العلاج، نقص عضو و ازکارافتادگی بیمه کند در حالی که پیش از این محیط‌بانان شخصاً این کار را انجام می‌دادند که به دلیل هزینه‌های سنگین بیمه و کمبود حقوق محیط‌بانان آنها از بیمه کردن خود سرباز می‌زدند.

محبت‌خانی گفت: پس از این با تصویب لایحه حمایت از محیط‌بانان سازمان محیط‌زیست بدون توجه به حقوق محیط‌بانان آنها را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد و مدیرکل‌های محیط زیست استان‌ها موظف‌اند همه محیط‌بانان را بیمه کنند همچنین آن دسته از کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست که عضو یگان نیستند و در بسیاری موارد کمبود محیط‌بان را با وجود آنها در استان‌ها از سایر کارمندان فعال در آن اداره تأمین می‌کردیم، هیچ حقوقی به آنها تعلق نمی‌گرفت در حالی که با تصویب این لایحه آن دسته از کارکنان محیط زیست که عضو یگان نبوده و در مدت مأموریت‌های اداری به مأموریت ویژه اعزام شوند نیز از مزایای پوشش بیمه بهره‌مند می‌شوند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: از تاریخ تصویب این قانون سازمان محیط‌زیست مجاز خواهد بود از همیاران طبیعت، ضابطان افتخاری، داوطلبان مردمی و سمن‌های محیط زیست در مواردی نظیر هزینه‌های درمان و صدمات مالی و جانی حمایت کند، به عنوان مثال در بسیاری از حوادث طبیعی مردم یک روستا یا همیاران طبیعت در زمینه اطفاء حریق همکاری می‌کنند اما چنانچه حادثه‌ای برای آنان رخ دهد سازمان حفاظت محیط زیست بودجه‌ای برای تأمین خسارت و درمان آنها ندارد.

وی ادامه داد: در قالب این لایحه دولت مکلف شده اعتبار مربوط به پرداخت دیه و خسارت اشخاص و اعتبارات مربوط به جبران خسارت وارده به محیط‌بانان و مأموران اجرایی همه هزینه‌های بیماری موضوع قانون را در ردیف مستقل با عنوان این لایحه در بودجه سنواتی تنظیم کند این لایحه یگان حفاظت محیط زیست را دارای بودجه مستقلی خواهد کرد.

محبت‌خانی یادآور شد: نبود بودجه برای یگان حفاظت محیط زیست همواره یکی از مشکلات و دغدغه‌های محیط‌بانان بود زیرا از ۱۱ یگان کشوری که در دستگاه‌های دولتی داریم تنها یگان حفاظت محیط زیست بودجه مستقل نداشت که محیط‌بانان از این موضوع بسیار متضرر می‌شوند.

وی بیان کرد: با تصویب این لایحه ردیف بودجه مستقلی برای یگان حفاظت محیط زیست در نظر گرفته می‌شود و کسانی که در راستای حفاظت و حمایت از محیط زیست دچار آسیب می‌شوند نیز تحت حمایت قرارگرفته و متضرر نمی‌شوند.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد با تصویب لایحه حمایت از محیط‌بانان بسیاری از محیط‌بانان احساس امنیت بیشتری در حین مأموریت و کار داشته باشند زیرا این لایحه پس از دو سال برنامه‌ریزی، مطالعات کارشناسی و آسیب‌شناسی‌های بسیاری در نهایت تکمیل و به زودی برای تصویب به صحن علنی مجلس ارائه می‌شود.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۷۸۶۳/لایحه_حمایت_از_محیط_بانان_در_راه_صحن_علنی_مجلس را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: