Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-19@04:39:14 GMT

از خاطرات یک لباس شخصی تا مستند داستانی کف خیابون

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۹۱۹۰۷۱/از_خاطرات_یک_لباس_شخصی_تا_مستند_داستانی_کف_خیابون

از خاطرات یک لباس شخصی تا مستند داستانی کف خیابون

پس از حماسه نهم دی ماه 88 اصحاب قلم هم همگام با اقشار مختلف مردم برای ثبت این حماسه مردمی دست به کار شدند وهرکس در حد وسع خود برای ثبت گوشه هایی از این حماسه سلاح مبارزه را بر کاغذ لغزاند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شیرازه، حماسه مردمی نهم دی ماه از گام نخست با همت مردمی شکل گرفت و در سالگرد بزرگداشت این حماسه نیز معمولا فعالیت های خودجوش مردمی متعدی شکل می گیرد که در جای خود جالب توجه است اما چون اکثرا تریبون رسانه ها بین سمت های اداری و مسئولین دست به دست می شود فعالیتهای دلنشین و موثر مردمی  کمتر در رسانه ها ضریب می گیرد و همین موضوع یکی از دلایل اساسی فاصله گرفتن مردم از رسانه وپایین آمدن ضریب نفوذ و مقبولیت رسانه های رسمی بین مردم است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پس از حماسه نهم دی ماه 88 اصحاب قلم هم همگام با اقشار مختلف مردم برای ثبت این حماسه مردمی دست به کار شدند و هر کس در حد وسع خود برای ثبت گوشه هایی از این حماسه سلاح مبارزه را بر کاغذ لغزاند .

آنها که شاعر بودند شعر گفتند، نویسنده ها داستان و خاطره نوشتند، آنهایی که دستی در پژوهش داشتند حوادث فتنه88 را آسیب شناسی کردند و خلاصه نوشتند و می نویسند و بعد از این هم خواهند نوشت تا همه در این روزگار و در روزگارهای بعدی از فتنه سال 88 عبرت بگیریم و درمقابل فتنه های آینده قوی تر عمل کنیم.

ما حصل تلاش نویسندگان و شاعران و طنزنویسان متعهد، بیش از نود اثرقابل توجه در سطح کشور با موضوع فتنه 88 و حماسه مردمی نهم دی  برای پایان دادن به این فتنه است.

امسال همزمان با هشتمین سالگرد این حماسه مردمی موسسه فرهنگی بچه های کتاب شیراز میز فروش ویژه آثاری با موضوع حماسه نهم دی ماه تدارک دیده و آثار مرتبط ازچهارشنبه ششم دی ماه تا یکشنبه دهم دی ماه با بیست درصد تخفیف دراین موسسه فرهنگی و کتابفروشی به عموم علاقمندان عرضه می شود.

مسعود منوچهری مسئول این موسسه درمصاحبه با خبرنگار شیرازه یاد اور شد علاوه بر فروش ویژه در کتابفروشی واقع در خیابان معدل نمایشگاهی نیز در محل تجمع مردمی روز شنبه در خیابان نهم دی پیش بینی کردیم و در محل تجمع محصولات مرتبط با واکاوی فتنه 88 و حماسه مردمی نهم دی با  حدود چهل درصد تخفیف عرضه می  شود.

وی به معرفی آثاری که در این میز ویژه عرضه می شود پرداخت و گفت آثاری در حوزه پژوهشی و اسیب شناسی فتنه و راهکارهای مقابله با آن و چند اثر داستانی برای این مناسیب تدارک دیده شده که در ادامه به طور خلاصه معرفی می شود.

منوچهری روش تحلیل سیاسی که شامل مجموعه بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای درباره‌ مهارت‌ها و فنون تحلیل سیاسی است و توسط پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای منتشر شده و تلاشی است مبتنی بر منظومه‌ فکری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با هدف ارائه روشی منسجم و منطقی برای تحلیل مسائل و پدیده‌ها در چهارچوب تحلیلی انقلاب اسلامی از جمله این کتابها برشمرد و گفت: کتاب خلاصه و مفید  گذار از فتنه از شگردهای فتنه گران و راهکارهای مقابله با آنان از منظر امام سجاد(ع) می گوید وکتاب  فلسفه گفتن مرگ بر آمریکا از نظر قرآن، تحلیلی پیرامون نفرت، نفرین و مرگ بر دشمنان بشریت در قرآن و روایات نوشته اسدالله محمدی نیاست که به خوبی به پشت پرده فتنه ها اشاره دارد.     کتاب  نقش انگلیس وآمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی در فتنه 1388 نیز که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده اثر روشنگرانه ای درباره دستهای پشت پرده فتنه است .


وی ادامه داد: کتاب «فتنه‌ها» اثر اسدالله محمدی‌نیا از سوی انتشارات سبط اکبر نیز به بررسی فتنه‌های نفوذ، رابطه با آمریکا، تحریف شخصیتی امام خمینی(ره) و فتنه 88 و نقش بصیرت در کلام رهبری معظم انقلاب اسلامی پرداخته است.

 «فتنه‌ها» در 6 فصل تدوین شده که در فصل اول معانی فتنه مورد اشاره قرار گرفته و بررسی تاریخی فتنه‌های نفوذ در فصل دوم دیگر موضوع تشکیل دهنده این کتاب است که نگارنده از صدر اسلام تا عصر کنونی به این موضوع پرداخته و خواننده را با خطر این مسئله آشنا کرده است.تحریف مکتب حضرت امام خمینی(ره) و بصیرت دو موضوعی است که در فصل‌های سوم و چهارم مورد اشاره قرار گرفته است.نویسنده کتاب «فتنه‌ها» در فصل پنجم به اهداف سران فتنه 88 در منظر سخنان رهبر انقلاب پرداخته و در فصل ششم خواننده با دو دیدگاه پیرامون مسئله رابطه با آمریکا روبرو می‌شود یکی ایجاد رابطه و سلطه‌پذیری و دیگری بر قطع رابطه در سایه مقاومت تاکید می‌کند.

منوچهری ابراز داشت کتاب «الیگارشی علیه جمهوری اسلامی» به همراه (روزنوشت‌های وقایع سیاسی سال 1388) نیز  مجموعه‌ای از روایت‌های تلخ حوادث انتخاباتی 1388است که گروهی از نخبگان سیاسی مدعی روشنفکری در ایران، آن‌را رقم زدند. این کتاب به همت مؤسسه فرهنگی، هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

وی ادامه داد: کتاب «نفوذ» که به بررسی پروژه نفوذ از منظر رهبر انقلاب می پردازد نیز اثر متناسبی با این ایام است.این کتاب که حجت‌الاسلام محمد رستمی آن را تالیف و گردآوری

کرده از سوی انتشارات شهید حاج احمد کاظمی منتشر شده است.رستمی در این کتاب که حجت‌الاسلام مهدی طائب بر آن مقدمه نوشته در چهار فصل به بررسی پروژه برنامه‌ریزی شده دشمن از نظرگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداخته است.

در این کتاب سخنان رهبر انقلاب اسلامی از سال 68 تا 94 پیرامون مسئله گردآوری شده و در پایان در قالب یک نمودار کلیدواژه‌های این موضوع را برای خوانندگان ترسیم کرده است.

 این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد برخی کتابها نیز مستقیما با موضوع مرتبط نیستند اما به فهم دقیق آن کمک می کنند .کتاب  تکیه‌گاه با موضوع بررسی عملکرد اکبر هاشمی در نهمین و دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده و کتاب «اسرار آیت» درباره زندگی و اندیشه سیاسی شهید سید حسن آیت از جمله این آثار است  بخش های پایانی کتاب اسرار ایت به ابهامات ترور آیت و بحث های مخالفت وی با تصدی میرحسین موسوی در وزارت امورخارجه می پردازد. مطالعه این کتاب شناخت خوبی نسبت به شخصیت میرحسین موسوی ایجاد خواهد کرد.

کتاب آخرین نخست وزیراثر جواد موگویی نیز  درباره زندگی و زمانه میرحسین موسوی است این کتاب روایتی است از زندگی آخرین نخست وزیر ایران که بدون جانبداری و بر اساس آخرین مستندات برگ هایی از تاریخ کشور را به رشته تحریر در آمده است که به زندگی آخرین نخست وزیر ایران گره خورده است.

منوچهری در ادامه این گفتگو اشاره ای نیز به کتابهایی درقالب های شعر و داستان و طنزبا موضوع فتنه و حماسه نهم دی داشت و گفت ما چند نمونه داستانی نیزبا این موضوع تهیه کرده و به این مناسبت به کتاب دوستان عرضه می کنیم.

کتاب«خاطرات یک لباس شخصی» نوشته ص.خ که توسط  بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده یکی از جذاب ترین آثار داستانی در این زمینه است.

 


در مورد این فضا کتاب‌های زیادی نوشته شده است ولی اکثر این کتاب‌ها به جنبه تحلیلی حوادث سال ۸۸ پرداخته‌اند. در حالی که شاید شنیدن برخی از خاطرات میدانی حوادث آن سال خالی از لطف نباشد. آن هم برای بسیاری از مردم که آن روزها در خیابان‌ها حضور نداشتند و بیشتر اخبار را در طریق رسانه‌ها می‌شنیدند و شاید هیچوقت تصویر درستی از آن چه که واقعا در خیابان‌های تهران می‌گذشت، در ذهن آن‌ها ترسیم نشده باشد.

 کتاب «خاطرات یک لباس شخصی» یکی از معدود کتاب‌هایی است که از این زاویه به موضوع پرداخته است. کتابی کوتاه و کم حجم که در ۹ روایت کوتاه اما خواندنی به بررسی ۸ روز، ابتدای درگیری‌های سال ۸۸ از زاویه دید یک نیروی لباس شخصی می‌پردازد.

نویسنده این کتاب در رسانه ها اعلام کرده این کتاب را نوشتم تا حزب الهی ها و دوستداران نظام و انقلاب بدانند، این انقلاب چه امواج سهمگینی را از سر گذرانده تا به این جا رسیده و هم چنین بفهمند که ایران اسلامی بیدی نیست که با نسیم هایی مثل آنچه در سال 88 وزیدن گرفت بلرزد.

کتاب مستند داستانی کف خیابون نوشته محمدرضا حدادپور جهرمی نیز تحت عنوان مستند داستانی کف خیابون به بررسی رویداد های خاصی پرداخته که حاصل اطلاعات سوخته جمع آوری شده توسط مولف است که در لباس داستان درآمده و شب های زمستان سال 1395 در کانال تلگرامی وی منتشر شده است. متن کتاب به زبان مهاوره و خیلی بی تکلف نگارش یافته که می توان ارتباط خوبی با آن برقرار کرد.

  کتاب چت مقدس نیز  نوشته رحیم مخدومی است ونشر  رسول افتاب آن را منتشر کرده است این اثر  مجموعه‌ای از 25 داستان‌های کوتاه با موضوع فتنة سال 1388 است. نویسندگان این داستان‌ها مطالب خویش را با توجه به وقایع پیش‌آمده در دوران انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 تدوین نموده‌اند.     وی یاداور شد کتاب «مسئله بیست و دوم خرداد نبود، مسئله بیست و دوم بهمن بود» که به همت علی محمد مودب و کاظم رستمی، گرداوری شده مجموعه اشعار شاعرانی چون علی معلم دامغانی، علی رضا قزوه، مرتضی امیری اسفندقه و... را دربرمی گیرد که به سفارش دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در سال  1388 به چاپ رسیده است.


گردآورندگان با هدف نشر و حفظ واقعیت های ادبی اتفاقات در ماه های قبل و پس از انتخابات و نیز حفظ حقایق تاریخی و حافظه ملت ایران اشعار شاعران را بر اساس محل سکونت آنها درج کرده اند. البته این کتاب را اکنون در میز فروش ویژه نداریم اما اثر زیبایی در این حوزه به شمار می رود.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۹۰۷۱/از_خاطرات_یک_لباس_شخصی_تا_مستند_داستانی_کف_خیابون را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: