Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-20@12:31:30 GMT

5 نکته که بايد در مورد زمين لرزه ها بدانيم

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۹۲۲۴۳۰/۵_نکته_که_باید_در_مورد_زمین_لرزه_ها_بدانیم

5 نکته که بايد در مورد زمين لرزه ها بدانيم

خبرگزاري آريا - شب گذشته مرز ميان کشورمان و عراق زمين لرزه اي به بزرگي 7.3 ريشتر را تجربه کرد که البته در اغلب استان هاي غربي کشور احساس شد. شهر مرزي سرپل ذهاب از جمله بخش هايي بود که بيشترين خسارت را در نتيجه اين زمين لرزه به خود ديد.
آمار جان باختگان اين حادثه تا اين لحظه 200 نفر عنوان شد و زخمي ها هم مرز 1600 نفر را پشت سر گذاشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به همين اتفاق بهتر ديديم که پنج نکته ضروري را در مورد زمين لرزه ها با شما در ميان بگذاريم.
1- زمين لرزه ها زماني رخ مي دهند که دو بخش يا بلوک زمين روي يکديگر مي لغزندبلوک هاي زمين به طور معمول با سايش هايي اندک در مجاورت هم قرار دارند اما از آنجايي که در جهات مختلف حرکت مي کنند مقدار زيادي انرژي را در خود ذخيره مي کنند. بنابراين وقتي يکي از بلوک ها تصميم مي گيرد که حرکتي قابل توجه را روي بلوک ديگر انجام دهد، انرژي که به آن اشاره کرديم به يکباره آزاد مي شود و زمين لرزه شکل مي گيرد.
2- زمين لرزه ها مي توانند در نزديکي سطح زمين يا اعماق آن به وقوع بپيوندندزمين لرزه هايي که کانون شان به سطح نزديک باشد معمولا به شدت ويرانگر هستند. اما گاهي نيز زمين لرزه ها مي توانند بالغ بر 600 کيلومتر از سطح زمين فاصله داشته باشند. به محل دقيق بروز لرزه کانون ژرفي گفته مي شود و اگر از آن نقطه خطي را به صورت عمود به سطح زمين متصل کنيم به آن رومرکز گفته مي شود.

3- قدرت يک زمين لرزه را «بزرگي» آن مي گويندشدت لرزه نيز به عوامل مختلفي بستگي دارد که از آن جمله مي توان به موقعيت جغرافيايي و حتي عمقي اشاره نمود که لرزه در آن رخ داده است. طبق اعلام مرکز لرزه نگاري آمريکا همه ساله بالغ بر پانصد هزار زمين لرزه قابل شناسايي در سرتاسر دنيا رخ مي دهد که از اين تعداد صد هزار موردشان قابل احساس و صد موردشان خسارت آفرين هستند.
4- زمين لرزه ها به خودي خود باعث مرگ انسان نمي شوندزمين لرزه ها به خودي خود خطر جاني براي انسان ندارند و در مقابل اين سازه هاي بشر است که با سقوط روي زمين باعث بروز خسارت هاي جاني و مالي مي شود.
5- بيشترين تعداد زمين لرزه در مرز خشکي ها و آب رخ مي دهدتعداد زيادي از زمين لرزه ها و فوران هاي آتش فشاني در مرز خشکي ها رخ مي دهند که بزرگ ترينشان نيز در صفحات زيرزميني اقيانوس آرام به وقوع مي پيوندند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۲۴۳۰/۵_نکته_که_باید_در_مورد_زمین_لرزه_ها_بدانیم را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: