Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@15:40:39 GMT

چغندر قند خراسان شمالی کام دام ها را شیرین می کند

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۵۱۲۲/چغندر_قند_خراسان_شمالی_کام_دام_ها_را_شیرین_می_کند

چغندر قند خراسان شمالی کام دام ها را شیرین می کند

بجنورد - ایرنا- چغندرکاران خراسان شمالی با گلایه از آنچه که قیمت پایین این محصول عنوان می کنند، می گویند که بر سر دوراهه فروش محصول به کارخانه قند و یا دامداران مانده اند.

به گزارش ایرنا، علاوه بر تفاوت فاحش قیمت خرید چغندر قند در کارخانه نسبت به بازار، چغندرکاران در صورت تحویل محصول به کارخانه، باید برای دریافت مطالبات خود مدت زیادی انتظار بکشند که گاه از یکسال نیز تجاوز می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این وضعیت موجب شده که برخی از آنان علیرغم تعهدی که در ازای دریافت بذر، کود و نهاده های کشاورزی به کارخانه دارند، محصول خود را به عنوان خوراک دام به دامداران بفروشند.
یک چغندرکار شیروانی با ابراز نارضایی از قیمت پایین خرید تضمینی محصول در کارخانه قند گفت: کارخانه هر کیلوگرم چغندر با عیار 16 درصد را سه هزار و 122 ریال می خرد و حال آنکه عمده چغندر تولیدی عیار پایین تری دارد که افت قیمت نیز می خورد.
محمدعلی زارعی که محصولش را به علت مشکل نقدینگی زودتر از موعد برداشت کرده، افزود: محصول من عیار پایینی داشت که فروش آن به کارخانه صرفه اقتصادی نداشت و آنرا به دامداران فروختم.
وی قیمت خرید چغندر قند در بازار را تا 2 برابر قیمت تضمینی آن عنوان کرد و افزود: البته این مبلغ نیز با توجه به افزایش هزینه های تولید محصول، چندان برای کشاورزان راضی کننده نیست.
یک چغندرکار بجنوردی که برای فروش به کارخانه قند شیروان تعهد دارد، گفت: اکنون بر سر دوراهی قرار گرفته ام چرا که قیمت خرید کارخانه بسیار پایین است و چندین ماه نیز باید برای دریافت مطالبات خود صبر کنم و عمل عمل به تعهد هم جریمه در پی دارد.
اصغر گریوانی از مسئولان مربوطه خواست به مشکلات کشاورزان رسیدگی کنند و افزود: از فروش محصول به کارخانه چیزی عاید کشاورز نمی شود چرا که با هزینه های بالای تولید و حمل و نقل، عملا سودی حاصل نمی شود.
یک کشاور دیگر نیز گفت: در وضعیت کنونی اگر کشاورز محصول چغندر قند تولیدی خود را برای خوراک دام انبار کند، سود بیشتری عایدش می شود.
محسن همایونی با اشاره به بالا بودن قیمت خوراک دام، افزود: روستایی مجبور است تفاله همان چغندری را که ارزان به کارخانه تحویل داده، با قیمت هر کیلوگرم 18 هزار ریال خریداری کند.

* وسوسه فروش چغندر به دامداران
عضو انجمن خبرگان کشاورزی خراسان شمالی با تایید گفته های چغندرکاران گفت: قیمت تضمینی این محصول راهبردی بسیار پایین است و کشاورز وسوسه می شود محصول خود را به عنوان خوراک دام به دامداران بفروشد.
یوسف شادلو اظهار داشت: کشاورزانی که چغندرقند خود را زودتر جمع آوری کرده بودند محصولات آنان عیاری بین 10 تا 14 درصد داشت که در صورت تحویل به کارخانه قند، سودی عاید آنان نمی کرد و برخی به ناگزیر محصول خود را روانه بازار کردند.
وی اظهار داشت: حتی چغندری که عیار بالاتری دارد نیز با توجه به قیمت پایین کارخانه، رغبتی برای تحویل آن در کشاورزان برنمی انگیزد.
وی افزود: قیمت خرید تضمینی محصولات راهبردی همچون چغندر قند و گندم بسیار پایین است و بر این اساس برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد اما چاره ای نیز جز کشت این محصولات ندارند.
وی قیمت هر کیلوگرم چغندرقند با عیار 16 درصد را کمتر از سه هزار و 500 ریال دانست و افزود: این در حالی است که این محصول در بازار، قیمتی افزون بر پنج هزار ریال دارد که البته این نیز جوابگوی هزینه های کشاورزان نیست.
شادلو اظهار داشت: قیمت پایین چغندر قند در کارخانه و بازار در حالی است که تفاله این محصول افزون بر 16 هزار ریال به فروش می رسد و دامداران که قدرت خرید این نهاده دامی را ندارد از چغندر قند به عنوان خوراک دام بهره می برند.

* تردید چغندرکاران برای تحویل محصول به کارخانه قند
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: چغندرکاران استان علیرغم قرارداد و تعهد خود، برای تحویل محصول خود به کارخانه قند تردید دارند.
محمدجواد تشکری به خبرنگار اظهار داشت: قیمت محصول در بازار افزایش پیدا کرده و کشاورزان ترجیح می دهند محصول خود را به جای تحویل به کارخانه، با قیمت بالاتری در بازار بفروشند.
وی با بیان اینکه کشاورزان باید به قرارداد با کارخانه پایبند باشند، گفت: شکر جزو محصولات راهبردی است که باید کشور در تامین آن به خودکفایی برسد و کشاورزان باید بر اساس تعهد خود در تحویل محصول خود، به کارخانه همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.
تشکری، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم چغندر قند با عیار 16 درصد را سه هزار و 35 ریال عنوان کرد و افزود: کارخانه قند شیروان براساس شیوه نامه اقدام به خرید تضمینی محصول کشاورزان می کند که این قیمت در بازار نوسان دارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پارسال یکهزار و 200 میلیارد ریال از مطالبات چغندرکاران منطقه توسط کارخانه قند شیروان پرداخت شد و امسال هم تا پایان مهرماه کل مطالبات آنان به صورت 100 درصدی پرداخت شده است.
تشکری با بیان اینکه از مهرماه تاکنون 40 درصد مطالبات چغندرکارانی که اقدام به تحویل محصول خود به کارخانه کرده اند، پرداخت شده، افزود: کارخانه قند باید در بازه زمانی 45 روزه به تعهد خود عمل می کرد که تاکنون این امر صورت گرفته است.
وی ضمن تاکید بر اینکه کارخانه قند باید مطالبات چغندرکاران را به موقع پرداخت کند، گفت: قرار است مشوق هایی برای کشاورزان در نظر گرفته شود تا انگیزه آنان برای تحویل محصول به کارخانه بیشتر شود.

* چغندر قند، زیر دندان دام ها
کارشناس مسئول چغندر قند سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: به دلیل قیمت بالای علوفه دامی، برخی دامداران از چغندر قند به عنوان علوفه دامی استفاده می کنند.
فاطمه ستایش مهر، قیمت هر کیلوگرم چغندرقند در بازار را پنج تا هفت هزار ریال و قیمت تضمینی آنرا در کارخانه سه هزار و 122 ریال با عیار 16 درصد عنوان کرد و گفت: با توجه به میزان عیار، قیمت چغندرقند تحویلی به کارخانه ها مقداری نوسان خواهد داشت.
این کارشناس چغندرقند خراسان شمالی به کشاورزان توصیه کرد تا محصول خود را به کارخانه قند تحویل دهند و افزود: چغندرقند علوفه ای نیز وجود دارد که برای مصرف دام ها استفاده می شود که از وزن بسیار بالایی برخوردار است.
ستایش مهر گفت: چغندرکاران استان به علت سرمازدگی در سال های گذشته، امسال به کشت پاییزه این محصول روی خوش نشان ندادند.
وی با بیان اینکه امسال برنامه ریزی شده بود در سطح 500 هکتار از کشتزارهای استان، چغندرقند نشایی پاییزه کشت شود، گفت: در این کشت بذر چغندرقند، پاییز در یک منطقه گرمسیری کشت و بعد از سرما به استان منتقل و به صورت نشایی در مزارع کشت می شود که این طرح نیز به علت اختصاص نیافتن اعتبارات مورد نیاز، اجرایی نشد.
هم اکنون برداشت محصول چغندرقند از سطح 2 هزار و 800 هکتار از کشتزارهای این استان آغاز شده که پیش بینی می شود از این سطح 90 هزار تن محصول برداشت شود.
به گزارش ایرنا به نقل از یکی از مسئولان شرکت تولیدی قند شیروان تاکنون چغندرکاران خراسان شمالی و استانهای همجوار 135 هزار تن محصول به این کارخانه تحویل داده اند.
پارسال در همین زمان افزون بر 230 هزار تن چغندر قند تحویل کارخانه قند شیروان شده بود و صف های طولانی برای تحویل محصول تشکیل می شد.
مسئول حراست شرکت تولیدی قند شیروان گفت: قیمت تضمینی چغندر قند به صورت کشوری تعیین می شود و ما هیچ دخالتی در آن نداریم.
احسان کابلی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این شرکت نیز برای افزایش قیمت چغندر قند، اقداماتی را داشته تا در سال های آینده کشاورزان رغبت بیشتری برای کشت و فروش این محصول به این کارخانه داشته باشند.
وی افزود: کشاورزانی که برای فروش چغندر قند با این کارخانه پیمان دارند در صورت عمل نکردن به تعهد خود، جریمه سنگینی خواهند شد.
وی بدون ارائه آماری از میزان تعهد چغندرکاران به کارخانه گفت: امسال بیشتر کارخانه های چغندر قند با کاهش خرید محصول مواجه شده اند زیرا سطح زیر کشت محصول کاهش یافته است.
وی اظهار داشت: حتی کارخانه قند جوین که پارسال در تحویل چغندر رکورد داشت، امسال چغندر کمتری تحویل گرفته است.
وی در خصوص طرح کشت چغندرقند نشایی انتظاری پاییزه در استان گفت: این طرح ها باید در استان اجرا شود تا سطح کشتزار های چغندر قند کاهش نیابد.
کابلی افزود: کارخانه قند شیروان برای اجرای طرح های مختلف همکاری دارد اما در این خصوص تاکنون برنامه ای نداشته چرا که باید در بودجه مصوب شرکت به تصویب برسد.
با وجود تماس های تلفنی مکرر خبرنگار ایرنا برای دریافت نظرات مدیر و مسئولان کارخانه قند شیروان، آنان از پاسخگویی به وی در این خصوص خودداری کردند.
کارخانه قند شیروان از قدیمی ترین واحدهای تبدیلی در شمال شرق کشور است که ظرفیت اسمی تبدیل این واحد مصرف چهار هزار تن چغندر قند در شبانه روز است.
بیشترین سطح زیر کشت چغندر قند در استان خراسان شمالی مربوط به شهرستان های شیروان، فاروج، اسفراین و مانه و سملقان است.
3007/5132

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۵۱۲۲/چغندر_قند_خراسان_شمالی_کام_دام_ها_را_شیرین_می_کند را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: