Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@04:39:25 GMT

یادداشتی به بهانه پاسداشتِ یک خادم کتاب و مفسّر قرآن

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۵۱۳۶/یادداشتی_به_بهانه_پاسداشت_یک_خادم_کتاب_و_مفس_ر_قرآن

یادداشتی به بهانه پاسداشتِ یک خادم کتاب و مفسّر قرآن

اگر چه حجت الاسلام «دکتر عبدالله موحدی» را به استاد و مفسر قرآن و نهج البلاغه به خاطر نگارش آثار فراوانی در این زمینه می شناسند؛ اما به واقع او عاشق کتاب و از اهالی با اصالت حوزه ی دین و فرهنگ است.

خبرگزاری شبستان-آران و بیدگل: بیش از دو قرن پیش به برکت حضور ملااحمد نراقی در کاشان، مدرسه علمیه دینی به دستور شاه قاجار ساخته شد که از آن دوران، این مدرسه به عنوان پایگاه مهم تربیت شخصیت های دینیِ برجسته ای بوده است:  چون جُست صبایش ز خِرد مصرعِ تاریخ/ گفتا که بود مدرسه فتح علی شاه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کتابخانه ی این مدرسه، همواره یکی از مراکز پُر رونقی بوده که علاقه مندانی از شخصیت های فرهنگی مذهبی سیاسی و اجتماعی را در دوره های گذشته و معاصر به این مرکز می کشاند.

 

یکی از دانش آموختگانِ نیم قرن پیش این مدرسه که خود خادمِ کتاب‌ است خاطراتی شنیدنی از این مدرسه و کتابخانه اش نقل می کند:

 

«در سال های اول طلبگی، مدتی بود که حضور فردی منظم، با شخصیت و سخن دان در کتابخانه مدرسه مرا به خودش جلب کرده بود که در هر نوبت حضورش در کتابخانه یک کتاب با جلد سبز رنگ بر می داشت و پس از یادداشت نویسی، دوباره آن را سر جایش قرار می داد؛ روزی مترصد کتاب مورد علاقه اش شدم؛ آن کتاب دیوان صباحی بیدگلی بتصحیح پرتو بیضایی آرانی و آن فرد فرهیخته، اللهیار صالح بود که منش فرهنگی و حسِّ علم آموزی اش مرا شیفته ی رفتارش کرده بود.

 

اللهیار صالح به غیر از عنوان های سیاسی و اجتماعی اش در عرصه های ملی و بین المللی، از حامیان کتابخانه ی حضرت محمد هلال بن علی(ع) بود که در وصیت نامه ی چند سطری اش، وصیت به اهدای کتاب هایش به این کتابخانه ی زادگاهش به چشم می خورد؛ کتابخانه ای که به همت آیت الله افتخار الاسلام و حجت الاسلام علی تشکری بنیان گذاشته شده و بسیاری از آثار ارزشمند مخطوط از جمله آثار ملا علی و غلامرضا آرانی(از شاگردان برجسته ملااحمد نراقی) به عنوان میراث تاریخی آران و بیدگل در آنجا نگهداری می شود.

 

چندین سال بواسطه ی اعتماد حجت الاسلام خطیب فر هر روز بعد از اقامه ی نماز صبح در امامزاده هادی -که افتخار خادمی آن بقعه بعهده خانواده ما بود- راهی کتابخانه ی حضرت هلال بن علی (ع) می شدم و تا اذان ظهر با مطالعه و نوشتن یادداشت در این کتابخانه حضور داشتم و بهره های فراوان علمی و معنوی بردم.»

 


حالا این خادم کتاب را اگر چه به استاد و مفسر قرآن و نهج البلاغه به خاطر نگارش آثار فراوانی در این زمینه می شناسند اما به واقع او عاشق کتاب و از اهالی با اصالت حوزه ی دین و فرهنگ است که در کوتاه ترین فرصت ارتباط با او، می توان گنج معلمی را در او یافت و از او نکته ها آموخت. 

 


نوزدهم آذر ماه ۱۳۹۷ خورشیدی به بهانه ی پاسداشت سه دهه خدمات علمی، فرهنگی و دینی این دوستدار کتاب و استاد فرهیخته، در دانشگاه کاشان، مجلسی برپا شد تا از شخصیت این تربیت یافته ی مدرسه ای که از آثار خیر ملااحمد در کاشان است و استادی که از اعضای علمی برجسته دانشگاه کاشان از ۳۳ سال پیش بوده، تکریم شود.

 


استاد در کنار تربیت شاگردان فراوانی در دانشگاه، از علاقه مندان به پژوهش در آثار و نسخ خطی پیشنیان است که با نگارش مقالات فراوان در این باره و نشر آنها در دانشگاه خدماتی قابل تحسین ارایه کرده است.


به واسطه ی اُلفت استاد با شعر و ادب از همان عنفوان جوانی در مدرسه علمیه و انس با دیوان اشعار صباحی بیدگلی، غزلی سروده که بیانگرِ لطافت روح و ملاحت طبع و شخصیت والای حجت الاسلام و المسلمین، دکتر عبدالله موحدی بیدگلی است که مطلع و ختام آن تقدیم می شود:


    ساقی بریز زود و بیاور صُراحِیَم                       خود گر کسی نِیَم ز دیار صباحی ام...


...کانون شکَّرست صباحی به شاعری                من هم نمک فروشم و اینت ملاحیَم"

 

یادداشت از مقداد نمکی/

پایان پیام/513

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۵۱۳۶/یادداشتی_به_بهانه_پاسداشت_یک_خادم_کتاب_و_مفس_ر_قرآن را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: