Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-29@14:44:46 GMT

استفاده از مواد شیمیایی در پخت نان در بلند مدت،اثرات منفی زیادی دارد

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۹۲۸۱۴۳/استفاده_از_مواد_شیمیایی_در_پخت_نان_در_بلند_مدت_اثرات_منفی_زیادی_دارد

استفاده از مواد شیمیایی در پخت نان در بلند مدت،اثرات منفی زیادی دارد

پژوهشگر علمی در اردبیل با بیان اینکه تهیه و تولید و عرضه نان سالم و بهداشتی در حفظ سلامت جامعه مؤثراست گفت:استفاده از مواد شیمیایی در پخت نان در بلند مدت،اثرات منفی زیادی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بانوی کوثر، نان همواره در نزد ایرانیان ازجایگاه خاصی برخوردار بوده و قوت اصلی مردم کشورمان را تشکیل می دهد و بخش قابل توجهی از پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن و همچنین انواع ویتامین های گروه B و آهن و فیبرغذایی از آن تأمین می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرانه مصرف نان در کشور 320 گرم در روز برآورد شده است.

زلیخا صادقی پژوهشگر علمی در اردبیل گفت: تهیه و تولید و عرضه نان سالم و بهداشتی در حفظ سلامت جامعه مؤثر است؛ به عبارت دیگر نان و گندم بنیاد هستی و پایه تداوم زندگی است.

وی به آلودگی های نان اشاره کرد و گفت: آلودگی های نان را می توان به آلودگی های اولیه ناشی از مواد سازنده آن از قبیل آرد-آب-نمک و سایر افزودنی ها و نیز آلودگی های ثانویه بعد از مرحله پخت، حمل و نقل و نگهداری آن مربوط دانست.

وی بر راهکار جلوگیری از آلودگی های میکروبی نان گفت:

رعایت نکات بهداشتی در حمل و نقل و نگهداری مواد خام اولیه رعایت اصول بهداشت فردی کارکنان در طی مراحل مختلف آماده سازی، پخت و عرضه رعایت اصول صحیح فرآیند تخمیر و پخت بهداشت دربسته بندی و نگهداری محصول نهایی

صادقی به مضرات استفاده از مواد شیمیایی در نان گفت: بکینگ پودر،ضایعات بهداشتی و مسمومیت های ناشی از مصرف مواد شیمیایی قلیایی از قبیل بی کربنات سدیم و بی کربنات آمونیوم و پیر و فسفات های قلیایی که در فرمول بکینگ پودر به کار می روند در دراز مدت اثرات منفی زیادی دارد.

وی اظهار کرد: جوش شیرین، املاح قلیایی باقی مانده در نان، باعث جذب و خنثی شدن اسید کلریدریک شیره معده، کاهش اسیدیته و به هم خوردن تعادل الکترولیت های لوله گوارش می شود و عمل هضم و جذب ریز مغذی ها و مواد غذایی مورد نیاز سلول های بدن را با وقفه مواجه می سازند.

اثر بر دستگاه گوارش اختلال در جذب فلزات اختلا لات الکتر و لیتی تجمع فلزات سنگین مضر در بدن کمبود کلسیم بدن

صادقی در خصوص نان مخصوص مبتلایان به بیماری قند (دیابت) گفت: نان های کوچک و شیرینی های مخصوص بیماران مبتلا به دیابت، محصولاتی هستند که حاوی ترکیباتی از کربوهیدرات های خاص طبیعی بوده، مقدار چربی آن ها محدود و علاوه بر آن مقدار قند موجود در آن ها مناسب برای بیماران مبتلا به این بیماری است.

وی اظهار داشت: باید در تهیه نان های رژیمی برای بیماران دیابتی از آردهای کامل با مقدار فیبر بالا (آردجو،آرد چاو دار) استفاده شود. گلوکز موجود در این نان ها 20 تا 30 در صد از میزان گلوکز در نان های عادی پایین تر می باشد ولی طعم و مزه طبیعی نان را دارا هستند.

این کارشناس ادامه داد: نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان داده است که نان تهیه شده از جو دو سر به دلیل داشتن فیبر و پروتئین بالا در کاهش خطر بیماری های قلبی و جلوگیری از دیابت، تصلب شرایین و بیماری های گوارشی مؤثر است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۸۱۴۳/استفاده_از_مواد_شیمیایی_در_پخت_نان_در_بلند_مدت_اثرات_منفی_زیادی_دارد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: