Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-28@17:26:45 GMT

پرورش گیاهان دارویی زمینه ای برای اشتغال پایدار جوانان/ شناسایی 850 گونه دارویی در دشت های هرمزگان

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۸۱۹۷/پرورش_گیاهان_دارویی_زمینه_ای_برای_اشتغال_پایدار_جوانان_شناسایی_۸۵۰_گونه_دارویی_در_دشت_های_هرمزگان

پرورش گیاهان دارویی زمینه ای برای اشتغال پایدار جوانان/ شناسایی 850 گونه دارویی در دشت های هرمزگان

هرمزگان به واسطه شرایط خاص آب و هوایش محیطی منحصر به فرد برای رویش انواع گیاهان دارویی بوده و بیش از 850 گونه گیاهان دارویی در 250 هزار هکتار از دشت ها، دامنه ها و ارتفاعات این استان موجود است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛گیاهان دارویی که پیشینه ای به قدمت تاریخ دارد؛  بخش هایی از گیاه بوده که پس از خشکاندن بدون هیچ گونه تغییری در مغازه ها و عطاری ها به فروش می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گیاهان دارویی در طول تاریخ ارتباط نزدیکی با انسان ها داشته و از قدیم الایام جایگاه خاصی در سبد خرید خانواده ها به خود اختصاص داده و آثار دارویی و موارد استفاده و خواص بی نظیر آن برای درمان امراض بر هیچ کس پوشیده نیست.

گیاهان دارویی که ریشه در باور ها و فرهنگ دارد امروزه اکثر آن از طریق علم نیز ثابت شده و مردم به خواص آن پی برده اند و نیاز به این گیاهان بیش از پیش در افراد جامعه احساس می شود.

مراتع کشور رویشگاه حدود هشت هزار گونه گیاهی است که از این تعداد دو هزار و 300 گونه جزء گیاهان معطر و دارویی هستند و 450 گونه آن ها در عطاری های سراسر کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

هرمزگان به واسطه شرایط خاص آب و هوایش محیطی منحصر به فرد برای رویش انواع گیاهان دارویی بوده و بیش از 850 گونه گیاهان دارویی در 250 هزار هکتار از  دشت ها، دامنه ها و ارتفاعات این استان وجود دارد که 292 گونه آن شامل مصرف دارویی و درمانی است.

آویشن، مور تلخ، مور خوش، خاکشیر ، تخم شربتی، انغوزه، بادام کوهی، بومادران، زیره و... از جمله گیاهان دارویی بوده که در نقاط مختلف هرمزگان می روید و زمینه مناسبی برای رونق صنعت گیاهان دارویی در این استان است.

شهرستان های بندرعباس، رودان، میناب، حاجی آباد و بندرخمیر مهمترین و بکرترین مناطق کشت گیاهان دارویی در هرمزگان محسوب می شود.

پرورش گیاهان دارویی زمینه ای برای اشتغال پایدار

صدیقه یوسفی،کارشناس همزیستی با بیابان در گفتگو با خبرنگار هرمز با بیان اینکه  هرمزگان در کشت برخی گیاهان دارویی قابل رقابت با سایر استان ها است،  اظهار کرد: در هرمزگان گونه های گیاهی زیادی با مصارف صنعتی و دارویی و جوانان توانمند و پزشکان  طب سنتی ماهر وجود دارد.

این کارشناس افزود: متاسفانه پرورش گیاهان دارویی و صنعتی به شکل بومی در هرمزگان پیشرفت چشم گیری نداشته و صنعت آن رشد چشم گیری نداشته است.

یوسفی کشت گیاهان دارویی را جایگزین مناسبی برای کشت محصولات کشاورزی با مصرف بالا آب دانست و گفت: با توجه به خشکسالی های  چند سال اخیر و کم آبی های فراوان کشت گیاهان دارویی منجمله اشنان که به آب کمی احتیاج داشته و نیاز به سم خاصی ندارد و با یک بار کاشت چندین بار برداشت می شود جایگزین مناسبی برای گیاهانی با مصرف آب بالاست.

وی تصریح کرد:  با توجه به اینکه مردم در حال حاضر به استفاده از داروهای گیاهی به جای داروهای شیمایی رو آورده‌اند و از عرقیات و شربت‌های گیاهی استقبال می‌کنند می توان با تهیه پودر های لباسشویی گیاهی و حتی داروهای گیاهی با خاصیت درمانی زمینه اشتغال پایداری برای جوانان فراهم آورد.

کارشناس ارشد همزیستی با بیابان خاطر نشان کرد:  تحقق اقتصاد مقاومتی که بارها از سوی مقام معظم رهبری تاکید و ابلاغ شده است، تنها راهکار نجات اقتصاد کشوراست، تا کنون حمایت های دولتی بخصوص بانک ها در دستیابی به اقتصاد مقاومتی بسیار کمرنگ بوده و لازم است بخش دولتی همانند بخش خصوصی در این زمینه همراه شده تا زمینه اشتغال بسیاری از جوانان فراهم وکمکی به اقتصاد کشور شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۸۱۹۷/پرورش_گیاهان_دارویی_زمینه_ای_برای_اشتغال_پایدار_جوانان_شناسایی_۸۵۰_گونه_دارویی_در_دشت_های_هرمزگان را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: