Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-26@12:48:03 GMT

گزارش مکتوب...پرورش گیاهان دارویی و لزوم حمایت های بیشتر+ گزارش

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۹۲۸۱۹۸/گزارش_مکتوب_پرورش_گیاهان_دارویی_و_لزوم_حمایت_های_بیشتر_گزارش

گزارش مکتوب...پرورش گیاهان دارویی و لزوم حمایت های بیشتر+ گزارش

استفاده از گیاهان دارویی امروزه حائز اهمیت فراوانی است و مهم تر از آن حمایت از تولیدکنندگان و پرورش دهندگان گیاهان دارویی است تا بتوانند علیرغم تحمل هزینه های سنگین تولید، سهم بسزایی در این زمینه داشته باشند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، استان آذربایجان غربی با توجه به شرایط اکولوژی و آب و هوایی مناسب و همچنین پوشش گیاهی بسیار غنی بویژه گیاهان دارویی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود یک هزار تا هزار و دویست گونه گیاهی در این استان وجود دارد که این میزان گونه گیاهی حدود ده درصد از مجموع گونه های گیاهی کشور را شامل می شود.

دکتر تورج میرمحمودی استاد دانشگاه می گوید در حال حاضر بیست و پنج درصد داروها منشا گیاهی دارد.

خانم یاهو یکی از تولیدکنندگان و پرورش دهندگان گیاهی دارویی در مهاباد که بعد از بیست سال تحقیق و مطالعه، اکنون به کشت گیاهان دارویی در زمین دو هکتاری اش مشغول است می گوید بغیر از هشت هزار ریشه ای که کاشته، اکنون به کاشت استویا و زعفران را نیز در دستور کار قرار داده است.

این بانوی کارآفرین تاکنون برای سی نفر نیز شغل ایجاد کرده است.

خانم شکری یکی از کارآموزان می گوید در کلاسهای آموزشی و سر مزرعه درباره کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی آموزش های لازم را فراگرفته ایم.

خانم حسن زاده کارآموز دیگری می گوید در مدت سه سال آموزش، مطالب زیادی در خصوص گیاهان دارویی و خواص آنها یاد گرفته است.

بسیج سازندگی هم برای توسعه این بخش پای کار آمده و دست فعالان این عرصه را گرفته است.

جواد تقی زاده مسوول بسیج سازندگی سپاه مهاباد می گوید پارسال ده میلیارد ریال برای چهل طرح اقتصاد مقاومتی اختصاص یافت که از این مبلغ جهار طرح گیاهان دارویی با اعتبار یک میلیارد ریال اجرا شد.

وی گفت اعتبارات اقتصاد مقاومتی امسال در مقایسه با پارسال پنجاه درصد افزایش یافته است.

با اینکه تنوع و رنگارنگی گیاهان دارویی در آذربایجان غربی بسیار بالاست و به بیش از 700 گونه می رسد اما حمایتها در این زمینه و از فعالان این عرصه چندان رنگ و رویی ندارد.

خانم یاهو پرورش دهنده گیاهان دارویی حمایت ها در این زمینه را ناکافی می داند و می گوید بیشتر حمایت ها از طرف خانواده بوده و انتظار می رود نهادهای ذیربط فعالان این عرصه را زیر پوشش حمایت خود قرار دهند.

خانم عبدالله زاده یکی دیگر از پرورش دهندگان گیاهان دارویی معتقد است یکی از مشکلات، بی تفاوت بودن نگاه مسوولان به کشت و توسعه گیاهان دارویی است و حمایت های لازم را از تولیدکنندگان صورت نمی دهند به گونه ای که اکثر پرورش دهندگان گیاهان دارویی با مشکل نقدینگی روبرو می شوند.

کارشناس زراعت و باغبانی جهاد کشاورزی مهاباد می گوید برنامه داریم که کاشت گیاهان دارویی در شهرستان توسعه پیدا کند و به تناوب در اراضی کشاورزی کاشت شود.

کریمی افزود: دولت باید با دادن تسهیلات به کشاورزان و آموزش اصول صحیح کاشت و برگزاری کلاسهای فنی و مشاوره ای، حمایت های لازم را از ترویج کاشت گیاهان دارویی صورت دهد.

دکتر تورج میرمحمودی استاد دانشگاه می گوید در بخش دارو اگر به گیاهان دارویی اهمیت داده شود هم می تواند اشتغالزایی خوبی ایجاد کند و هم درآمدزایی و سودآوری داشته باشد.

هرچند در سالهای اخیر گامهایی در تولید و فراوری گیاهان دارویی برداشته شده اما در حد ظرفیت های اقتصادی مورد توجه قرار نگرفته است.

انتظار می رود با تشکیل تعاونی ها، حمایت دستگاه های مربوطه و ایجاد واحدهای فراوری صنعتی، کمک شایانی به کشت، تولید، فراوری علمی و صادرات گیاهان دارویی شود.

دانلود دانلود

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۸۱۹۸/گزارش_مکتوب_پرورش_گیاهان_دارویی_و_لزوم_حمایت_های_بیشتر_گزارش را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: