Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-28@17:59:57 GMT

طلای سفید در انتظار حمایت مسئولان گلستانی/ طی دو برنامه توسعه می‎توان گلستان را تک محصولی کرد

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۰۶۸۱/طلای_سفید_در_انتظار_حمایت_مسئولان_گلستانی_طی_دو_برنامه_توسعه_می_توان_گلستان_را_تک_محصولی_کرد

طلای سفید در انتظار حمایت مسئولان گلستانی/ طی دو برنامه توسعه می‎توان گلستان را تک محصولی کرد

کشت فراگیر پنبه در گلستان همچنان در انتظار حمایت مسئولان استان است در حالی که به گفته وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم می توان طی دو برنامه توسعه کشت پنبه را در استان جایگزین برنج کرد و لقب سرزمین طلای سفید را به استان گلستان بازگرداند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما؛ کشاورزی مهمترین شغل مردم استان گلستان است که در دهه های اخیر با مشکلات و تهدیدات فراوانی رو به رو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشت برنج ، گندم و از سرگیری کشت پنبه گلستان را به سمت کشاورزی پر رونق سوق می دهد اما  از طرفی تغییر اقلیم، بحران خشکسالی، بزرگترین تهدید برای بخش کشاورزی استان معرفی شده است..

بسیاری از کشاورزان به دنبال افزایش محصولات خود هستند اما به دلیل عدم حمایت های مسئولان حتی از کشت محصولات جدیدی مانند پنبه هراس دارند و کشت برنج را دارای ریسک کمتری بیان می کنند.

خرد شدن اراضی در گلستان و  چند برابر شدن هزینه کشت تهدیدات صرفه کشاورزی

ابوالفضل فرجی رئیس تحقیقات پنبه گلستان  دراین باره گفت: خرد شدن اراضی در گلستان و چند برابر شدن هزینه کشت، صرفه کشاورزی را در استان به خطر انداخته است .

وی افزود: بزرگترین مشکلات سرمایه گذاری ضعیف در تحقیقات کاربردی است که مانع رشد و بهره وری کشاورزی در استان می شود.

رئیس مرکز تحقیقات پنبه استان با بیان اینکه شاخصه فارغ التحصیلی هم  باید تغییر کند، تصریح کرد: متاسفانه سیاست غلط  در امر آموزش باعث شده  دانشجویان به سمت ارائه مقاله بروند تا به کارهای کاربردی بپردازند.

وی بیان کرد کرد: گلستان رتبه دوم کشور در تولید گندم و رتبه سوم کشور در تولید پنبه را داراست و در کشت برنج نیز در رتبه های بالا هستیم، اما رونقی در زندگی کشاورزان استان مشاهده نمی کنیم. چرا که  به صورت سنتی فعالیت می کنند. البته در سال های اخیر تغییراتی در این الگو ایجاد شده است.

19 خطر در کشاورزی گلستان وجود دارد

یحیی مقصودلو عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان هم  گفته است: 19 خطر از 38 خطر در حوزه کشاورزی در استان گلستان وجود دارد که مهمترین آن بحران خشکسالی، پیشوری دریا، تغییر اقلیم،مسئله نوین گردو غبار  حریق در سطح منابع طبیعی، بیماری های قرنتطینه ای است.

وی افزود: علاوه بر کشت اصولی و علمی محصولات کشاورزی برای حمایت از تولیدات باید از ضایعات محصولات کشاورزی جلوگیری کرد زیرا این کار خود باعث بهره وری می شود .

تا زمانی که در تحریم اقتصادی هستیم دولت باید ازجبهه تولید تمام قد دفاع کند

صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم با ضروری خواندن تبدیل به نظام یکپارچه شدن تحقیقات و اجرا ، اظهار کرد: خروجی ملموس در حوزه کشاورزی هماهنگی محققین، مروجین و کشاورزان  است .

وی با انتقاد از نرخ  تعیین شده تضمینی محصولات کشاورزی، بیان کرد: زمانی که نرخ ارز سه برابر می شود، نرخ تورم مواد غذایی افزایش پیدا کرده است قیمت تضمینی محصولات کشاورزی نیز باید با همین معیار افزایش یابد.

خلیلیان تاکید کرد: تا زمانی که در تحریم اقتصادی هستیم دولت باید ازجبهه تولید تمام قد دفاع کند لذا باید مسیر پشتیبانی از کشاورزان هموار شود. در شرایط فعلی واجباست قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی به طور قابل ملاحظه ای افزایش یابد.

وی اذعان کرد: متاسفانه مقاله نویسی در کشور به سمتی رفته است که هیچ گونه تولید ثروت نمی کند بنا براین بی برنامه گی ابوالفضل خلیلیان در پاسخ به سوال خبرنگار گلستان ما در خصوص آسیب کاشت برنج به دلیل کم آبی و تغییر الگوی کشت به سمت پنبه و تک محصولی شدن استان گلستان گفت: باید الگوی کشت در گلستان متناسب با استعدادهای استان  تعیین شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه بازدهی محصولات در تناوب کشت خود را نشان می دهد، تاکید کرد: باید به سمتی برویم که متناسب با ظرفیت های استان گلستان کشت پنبه را توسعه دهیم .

با توسعه مکانیزاسیون تولید پنبه را در گلستان افزایش دهیم

وی بر توسعه کشت به صورت مکانیزه تاکید و افزود: باید حمایت های مربوط به تولید داخلی به گونه ای باشد و تعرفه واردات را طوری تعیین کنیم که تولید در داخل برای کشور بویژه کشاورزان مقرون به صرفه باشد.

خلیلیان اضافه کرد:تقریبا در ده ساله اخیر بر ورود ماشین آلات و کمابین پنبه کارشد که خیلی مهم است. ما می توانیم با توسعه مکانیزاسیون تولید پنبه را در گلستان افزایش دهیم و این نگاه مسئولین به حمایت از کشاورزان را می طلبد.

وزیر جهادکشاورزی دولت دهم اذعان کرد: با حمایت و برنامه ریزی مسئولان طی دو برنامه توسعه می توان کشت پنبه و جایگزینی محصول برنج را متصور بود.

به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه کشاورزی و کشاورزان بعنوان عنصر مهم تولید در کشور برنامه جامع حمایتی از کشاورزان و تهیه و تدوین نقشه راه برای کشت محصولات جایگزین و تک محصولی کردن استان وجود ندارد بنا براین باید مسئولان استان را درگلستان به سمت برنامه ریزی  دراین حوزه دعوت کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۰۶۸۱/طلای_سفید_در_انتظار_حمایت_مسئولان_گلستانی_طی_دو_برنامه_توسعه_می_توان_گلستان_را_تک_محصولی_کرد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: