Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-16@17:01:47 GMT

وقتی که عشق درودگری می کند

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۹۳۰۸۱۱/وقتی_که_عشق_درودگری_می_کند

وقتی که عشق درودگری می کند

سیما ریاحی و حمیده جمالی خالقان این کارهای چوبی زیبا هر دو دانش آموخته دانشگاهند اما دلباخته درودگری و کار با چوب.
اره و رنده را با عشق در دستان ظریفشان می گیرند و از دل چوب طرح و نقش و اشیای گوناگون خلق می کنند .
این نخستین نمایشگاه آثار کوچک این دو بانوی هنرمند درودگر بود .
سیما ریاحی متولد 1360 کرج ولی عروس گیلانی ها است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او دانش آموخته دو رشته مهندسی شهرسازی و همچنین زبان انگلیسی است اما عطر و حس خوب و صمیمی چوب او را شیفته خود ساخته و همین او را به کار درودگری و خلق دست ساخته های چوبی واداشته است.
حمیده جمالی اما از ابتدا در اندیشه پرداختن به کارهای هنری بوده . او در هنرستان رشته طراحی صنایع دستی خوانده و در دانشگاه نیز رشته هنرهای چوبی را تا مقطع کارشناسی ادامه داده است.
او در زمینه عکاسی ، معرق ، منبت و پیکر تراشی کار کرده و در دوران تحصیل نمایشگاهی از آثارش را نیز در مجتمع خاتم الانبیا رشت به نمایش گذاشته است .
می گویند : نجاری برای بانوان شغلی نامتعارف است و در ابتدای شروع به کارشان وقتی به فروشندگان چوب و ابزار مراجعه می کردند برایشان عجیب بود که چگونه آنها به این رشته علاقمند شده اند اما به مرور برایشان عادی شد.
معتقدند کار کار با چوب نیاز به دلبستگی و علاقه دارد و تاکید می کنند که در این کار باید به ایمنی و دقت توجه بسیار داشت.
از ریاحی می پسرم چطور از شهرسازی به درودگری روی آورده پاسخ می دهد: شهرسازی را دوست داشتم اما کار با چوب حس خیلی خوبی را به آدم منتقل می کند و انگار یک جور الهامات خاص خودش را دارد. از سال 1380 در آموزشگاه هنرهای تجسمی در تهران به عنوان مدیر داخلی شروع به کار کردم . آنجا با خانم و آقای هنرمندی آشنا شدم که کار معرق می کردند و از همان زمان دلباخته چوب شدم و کار را با آنها شروع کردم .با هم تصمیم گرفتیم خلاقیت و ایده های خودمان را در کار پیاده کنیم .
وی سال 83 و 86 با این هنرمندان دو نمایشگاه در همان آموزشگاه برگزار کرد . از سال 88 با تعطیل شدن آموزشگاه تا سال 92 از فضای کار در این رشته دور ماند و صرفا برای دل خود کارهایی را می ساخت.
ازدواج اما نقطه عطف دیگری در زندگی این بانوی هنرمند بود .
ادامه می دهد :سال 92 با همسرم آشنا شدم و به واسطه ایشان به رشت آمدم. برای خانه خودمان تعدادی کار چوبی ساختم . دوستان و آشنایانی که مهمانمان می شدند از کارها خوششان می آمد و سفارش می دادند. این اولین جرقه ها برای کار در این زمینه بود.
با تشویق و موافقت همسرم کارگاهی را در جاده سنگر گرفتم و از سال 93 شروع به کار کردم.
یاداور می شود: حدود شش ماه پیش با خانم حمیده جمالی آشنا شدم که دانش آموخته رشته هنرهای چوبی هستند و با توجه به علاقه مشترک با هم شروع به همکاری در زمینه تولید کارهای چوبی کردیم .
اکنون این دو بانوی درودگر علاوه بر کارهای کوچک و اشیای تزئینی کارهای کاربردی نیز انجام می دهند و سفارش می پذیرند . حتی پروژه های محوطه سازی هم به آنها سپرده شده که به عنوان نمونه می شود به ساخت آلاچیق و روف گاردن در لاهیجان اشاره کرد.
در مورد طراحی دست سازه ها و اشیای چوبی از آنها جویا می شوم می گویند: برخی طرحها از خودمان است و بعضی نیز از کارهای خارجی الگو برداری می شود اما از کارهای ایرانی کپی برداری نمی کنیم .
این دو بانوی درودگر در ابتدای کارشان قرار دارند و راه درازی پیش رو دارند اما با وجود برخی موانع نومید نیستند.
ریاحی یاداور می شود : در بازار کار بسیاری از اوقات با نگاه جنسیتی روبرو می شویم که ما را نادیده می گیرند یا کنار می گذارند .
وی تاکید می کند : در مسیر کارمان نیاز به حمایتهای قانونی داریم برای مثال به عنوان یک خانم به ما جواز کسب نمی دهند و می گویند این شغل برای یک خانم تعریف نشده است .
اولین خواسته شان این است که نگاه جنسیتی به حرفه شان نشود و اعتقاد دارند هر شخصی با توجه به عشق و مهارت می تواند شغل مورد نظرش را برگزیند و پیش برود .
می گویند :در نظر داریم اگر موفق به دریافت جواز کسب شویم کارمان را گسترش دهیم .
ریاحی به خانمها توصیه می کند نگذارند تبعیض یا تفکیک ها جلوی کار آنها را بگیرد و تاکید می کند که برای پرداختن به کاری که دوست دارند تمام تلاش خود را به کار گیرند .
درودگری و بسیاری از مشاغل دیگر در گذشته از کارهای مردانه محسوب می شده اما در سالهای اخیر دختران و بانوان این سرزمین کلیشه های جنسیتی بسیاری از شغلها را با تلاش و پشتکارشان شکسته اند و خوش نیز درخشیده اند.
6030
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۰۸۱۱/وقتی_که_عشق_درودگری_می_کند را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: