Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@20:53:30 GMT

پرورش ماهی در قفس نیازمند 8 هزار میلیاردتومان اعتباردر برنامه ششم توسعه

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۹۳۱۱۳۹/پرورش_ماهی_در_قفس_نیازمند_۸_هزار_میلیاردتومان_اعتباردر_برنامه_ششم_توسعه

پرورش ماهی در قفس نیازمند 8 هزار میلیاردتومان اعتباردر برنامه ششم توسعه

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، حسن صالحی افزود: سهم بخش دولتی برای توسعه سامانه های پشتیبانی و اسکله ها و سایر زیر ساخت ها را نزدیک به یک میلیارد ریال (یکصد میلیارد تومان) در یک دوره پنج ساله برآورد شده است.
وی استقبال بخش خصوصی از پروژه های پرورش ماهی در قفس را فراتر از حد انتظار دانست و تصریح کرد: در سال 95 برای تولید حدود 48 هزار تن ماهی در قفس پروانه تاسیس صادر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صالحی افزود: در استان های مازندران 20 فقره پروانه تاسیس برای تولید هفت هزار تن، گیلان 10 فقره برای 12 هزار تن، هرمزگان هفت فقره برای 20 هزار تن، بوشهر سه فقره برای 8500 تن و سیستان و بلوچستان دو فقره 500 تنی صادر شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی پرورش ماهی در قفس را یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی ها به منظور ایجاد و توسعه زیر ساخت ها در دو سفر استانی دولت در سال گذشته به گیلان و مازندران 45 میلیارد تومان به این دو استان اختصاص یافت.
وی ادامه داد: این اعتبارات صرف سامانه های پشتیبانی پرورش ماهی در قفس همچون اسکله های پشتیبانی، بهسازی اسکله ها و تامین بچه ماهی می شود.
صالحی ظرفیت تولید بچه ماهی دریایی در جنوب کشور برای پرورش ماهی در قفس را 10 میلیون قطعه برشمرد و افزود: ظرفیت تولید بچه ماهی دریایی در بوشهر بین پنج تا 6 میلیون قطعه ،قشم دو میلیون قطعه و چابهار دو تا سه میلیون قطعه است.
به گفته رئیس سازمان شیلات ایران، در جنوب کشور بیش از 70 درصد نیاز بچه ماهی دریایی برای روش پرورش در قفس درسال 69 تامین خواهد شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در شمال کشور هم با توجه به فعالیت 11 مرکز تکثیر و بازسازی ذخایرشیلات در تامین بچه ماهی دریایی مشکلی نداریم ضمن آن که در مورد آزاد ماهیان، بخش خصوصی هم به این ظرفیت اضافه شده است.
وی درباره گونه های مورد نظر برای پرورش ماهی در قفس گفت: در آب های شمال کشور آزاد ماهیان و کپور ماهیان دریایی و در آب های جنوب گونه های شانک، هامور، میش ماهی، سوف و صبیتی در اولویت قرار دارند.

** ضرورت آمادگی زیر ساخت ها برای صادرات به روسیه و اوراسیا
رییس سازمان شیلات ایران بر آماده شدن زیر ساخت های صادرات به روسیه و سایر کشورهای عضو اوراسیا تاکید کرد و اظهار داشت: توافقات دامپزشکی با کشورهای عضو اوراسیا و تایید مراکز فرآوری و تشکل های صادراتی و جا افتادن محصولات آبزیان ایران در بازار این کشورها زمان بر خواهد بود ضمن آن که محصولات شیلاتی باید بر اساس نیاز آنها آماده شود.
صالحی افزود: روسیه و اوراسیا برای آزاد ماهیان با وزن بالای بین دو تا سه کیلوگرم و برای فیل ماهیان وزن بالای 13 کیلو گرم تقاضا دارند.
این مقام مسئول در امور شیلاتی اضافه کرد: در بازار کشورهای حوزه خلیج فارس نیز آزاد ماهیان با وزن 3 کیلو گرم مورد نیاز است.
وی اظهارداشت: به تازگی از کشورهای حوزه آسیای جنوب شرقی متقاضی برای تولید ماهی در قفس را داشته ایم و آنان طی مذاکراتی برای سرمایه گذاری در فرآوری و بسته بندی ماهیان در مناطق آزاد ایران اعلام آمادگی کرده اند.
صالحی با بیان این که ایران در توسعه پرورش و صادرات محصولات شیلاتی به کشورهای خارجی به لحاظ تعداد واحدهای فرآوری محدودیتی ندارد، تصریح کرد: ما باید در به روز کردن ماشین آلات و تجهیزات مراکز فرآوری متناسب با گونه های پرورش یافته در قفس به منظور صادرات اقدام کنیم.
وی در عین حال از امضای توافقنامه همکاری سازمان شیلات ایران با سازمان گسترش در راستای تجهیز صنایع و شناورهای شیلاتی و سیستم حمل و نقل خبر داد و گفت: بانک کشاورزی و پست بانک هم در این راستا برای اعطای تسهیلات اعلام آمادگی کرده اند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در شمال کشور به ویژه برای ماهیان پرورش یافته در قفس نیاز است مراکز فرآوری جدید ایجاد و آنهایی که فعال هستند مجهز و نوسازی شوند.
وی اظهار داشت: این صنایع باید کدهای بهداشتی و استانداردهای صادرات به حوزه اوراسیا و روسیه را داشته باشند.
به گزارش ایرنا، سال گذشته بیش از یک میلیون و 50 هزارتن انواع آبزیان از محل صید و آبزی پروری در کشور تولید شد که بخشی از آن به مصرف داخلی و خارجی می رسد.
صادرات بخش شیلات ایران در سال 1394 نزدیک به 84 هزار تن بود که امکان افزایش آن بر پایه پیش بینی ها تا 100 هزار تن وجود دارد.
تولید بخش شیلات کمتر از یک درصد مجموع تولید محصولات کشاورزی است اما 10 درصد ارزآوری این بخش را به همراه دارد.
طبق پیش بینی های سال گذشته به نظر می رسد انواع آبزیان به ارزش 380 میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده باشد.
در سال 94 واردات آبزیان به ایران خوراک ماهی، تخم چشم زده قزل آلا و تن ماهیان به ارزش 150 میلیون دلار بود که آمارها نشان می د هد صادرات از واردات پیشی گرفته است.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام*9186 *1579*تنظیم: هما همت خواه* انتشار: مرضیه فاتحی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۱۱۳۹/پرورش_ماهی_در_قفس_نیازمند_۸_هزار_میلیاردتومان_اعتباردر_برنامه_ششم_توسعه را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: