Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-28@08:48:38 GMT

استقبال مهمانان نوروزی از کباب مخصوص بناب/ قدمت ۷۹ ساله این غذای لذیذ با پایه گذاری صمد آشپزباشی

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۹۳۱۱۴۶/استقبال_مهمانان_نوروزی_از_کباب_مخصوص_بناب_قدمت_۷۹_ساله_این_غذای_لذیذ_با_پایه_گذاری_صمد_آشپزباشی

استقبال مهمانان نوروزی از کباب مخصوص بناب/ قدمت ۷۹ ساله این غذای لذیذ با پایه گذاری صمد آشپزباشی

این روزها و در ایام نوروز 96 مهمانانی که از سرتاسر ایران هنگام سفر از بناب گذر می کنند حتما در فکر این هستند که طعم لذیذ کباب مخصوص بناب را بچشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از انعکاس بناب، با توجه به استقبال زیبای مهمانان نوروزی از کباب مخصوص بناب در این روزها بر آن شدیم تا گوشه ای از تاریچه این غذای لذیذ را برای کاربران محترم منتتشر نماییم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا به گفته مورخان، کباب بناب، قدمتی تقریبا ۷۹ ساله دارد و برای اولین بار مش صمد آشپزباشی که آن زمان در راسته بازار شهرستان بناب مغازه داشته، از این نوع کباب‌ها طبخ می‌کرده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی های این کباب، ساطوری بودن آن است؛ اما ظاهراً این مساله فقط در گذشته اجرا می‌شد و اکنون به دلایل مختلف این مقوله کمرنگ و حتی منسوخ شده است.

بنیانگذار کباب بناب به شیوه سنتى، همانطور که اشاره شد شخصى به نام صمد آشپزباشی بوده کــه حدود ۷۹ سال پیــش در راسته بـــازار، «اوزون بازار»، تیمچه‌ی دوم مغـازه داشـته و معروفیت کبــاب بناب از مغـــازه ایشان شروع شده است. در آن روزگار حاج حمید کرمی، بلال اسدالهی و حاج محمود کیانفر و بعدها ودود صفی‌خانی نیز به سبک صمد آشپزباشی کباب می پختند که اکنون همه آنها فوت کرده است. و گفتنی است که ودود صفی خانی هم دو سال قبل دار فانی را وداع گفت.

البته در معروفیت این نوع کباب عوامل متعددى تاثیر گذار بوده‌اند که از این عوامل مى توان به نوع گوشت، طریقـه استفاده از پیاز خورد شده، نوع و روش مورد استفاده در پخت کباب، نوع کنده وغیره اشاره کرد. البته وجود کاروانسراها در زمان قدیم در بناب در معروفــیـت این نوع کباب بی تاثیر نبوده‌اند‌. این کاروانسراها قـدیماً در بناب وجود داشتند و مسافران جهت استراحت و خوردن و آشامیـدن در آنجا اطراق می‌کردند‌.

ودود صفی‌خانی یکی از قدیمی‌ترین کباب‌پزان بناب که خود برادر زن صمد آشپزباشی می‌باشد.

در گذشته برای پخت کباب بناب از زغال چوب و بادبزن دستی استفاده می شد که این امر باعث لذیذتر شدن آن می گردید، اما امروزه با ورود تکنولوژی به زندگی مردم به جای بادبزن دستی از سیستم برقی استفاده می شود.

روش پخت کباب سنتی بناب در قدیم

روشى که کباب بناب را از دیگر شیوه‌ها متمایز می‌کند ساطورى بودن آن است که در قدیم به شـیوه سنتى انجام می‌گرفت. البته به غیر از این مسئله دلایل دیگرى نیزوجود داشت که به لذیذتر شدن کباب بناب مى‌افزود.

سبک طبخ کبابی که صمد آشپزباشی پایه گذاری کرد با طبخ کنونی آن خیلی تفاوت دارد و کباب‌های آن زمان سنگکی شکل و تا حدی گرد و پر ادویه بودند و سیخ‌ها در آن زمان کوتاه و پهن بوده و در حدود ۱۳ سانت پهنا داشتند که صمد کباب را به شکل سنگک فرم داده و با سبزی‌های معطر و فلفل و ادویه های تند می پخت. همین نوع کباب حدود ۴۰۰ گرم گوشت داشت و برای مصرف ۲ نفر کافی بود و گوشت آن پس از سیخ کردن روی سنگ صاف یا غیره کوبیده نمی‌شد، بلکه به هنگام سیخ کردن با مهارت کامل صاف و آماده طبخ می‌گردید.

مخلوط گوشت بره و گوساله‌ی آماده شده به هیچ وجه به چرخ گوشت داده نمی‌شد بلکه با ساتور بصورت سنتى توسط شاگردان قوی بنیه و جوان بر روى کنده گردو (نوع کنده بایــد مرغوب باشـد و از این لحاظ کنـده گــردو انتخاب می‌شود که استحکام بیشترى دارد و خرد نمی‌شود) کوبیده می‌شد. سعى می گردید از گوشت نرم استفــاده شود (این خاصیت را گوشت‌هاى بناب دارند) و فیله نیز براى افزودن طعم کباب به آن اضافه می‌شد. به گوشت کوبیده شده برعکـس کبابهاى دیگر به هیــچ وجه جــوش شـیرین اضافه نمی‌شد بلکه هنگام کوبیده شدن مقداری کم از برگ خورد شده نعناع و تلخون اضافه شده و به مدت ۱۵الی۲۰ دقیقـه به همان حالت می‌ماند تا خود را بگیرد.

پیاز مورد استفاده براى کباب ابتـدا بصورت سنتى روى کنده خردشده و سپس آبگیرى می‌شد. پیاز آبدار باعث سیاه شدن گوشت کباب می‌شود، البته اگر بلافاصله استفاده شود طعم خوبى هم دارد ولى در صورت سفارشى، بهتر است که آبگیرى شود.

صمد آشپزباشی بر اثر تجربه به هر کیلو گوشت قیمه‌شده حدود ۱۵۰ گرم پیاز خرد شده می‌افزود و برای استحکام گوشت روی سیخ، قبل از پخت به مقدار لازم نمک اضافه می‌کرد. هنگام طبخ بعد از آنکه کباب نیم‌پز شد و روغن آن آب گردید کباب را از روی آتش برمی‌داشت و با قرار دادن آن لای یک قرص نان، چربی کباب را می گرفت و مجددا روی اجاق قرار می‌داد. اینکار ضمن اینکه سبب می‌گردید مغز گوشت پخته شود از سوختن احتمالی کباب نیز جلوگیری می‌شد.

روش دیگری که صمد آشپزباشی ابداع نموده بود چنین است که برای لذیذتر کردن کباب، کره محلی را آب می‌کرد و به آن زرده و سفیدی تخم مرغ اضافه می‌نمود و پس از نیم‌پز شدن کباب، آنرا به مواد اشاره شده آغشته نموده و مجدداً روی اجاق می‌گذاشت، که این شیوه سبب ترد و خوشمزه شدن کباب می‌شد. در کباب بناب براى پخت از زغال چوب و بادبزن دستى اسـتفاده می‌گردید که باعث لذیذتر شدن آن می‌شد. لازم به توضیح است که زغال درخت بادام و درخت انگور (مو) به هنگام استفاده بعلت پراکنده شدن تکه‌های ریز زغال به صورت اخگر به قسمت‌هایی از کباب و تغییر دادن طمع و مزه کباب مناسب برای کباب‌پزی نیست.

حرف آخر: لزوم توجه مسئولان مربوطه به پخت کباب

به گفته‌ی مهدی صفی‌خانی -که سالها در کنار ابداع کننده کباب بناب «مش صمد آشپز‌باشی» کار کرده- با ورود تکنولوژی به زندگی مردم شکل سنتی پخت کباب تقریباً منسوخ شده و در بیشتر کباب‌پزی‌ها از زغال برای پخت استفاده نمی‌شود، و در بعضی از مغازه‌ها با افزودن گوشت کله گوساله و سنگدان مرغ به گوشت مرغوب، از کیفیت کباب بناب می‌کاهند و همچنین استفاده از سماغ تقلبی و عدم سرویس دهی مناسب به مشتریان تا حدودی از اعتبار این غذای سنتی می‌کاهد. هر چند از طرف مسئولین امر در خصوص بهداشت و کیفیت مواد کباب کنترل‌ به عمل می‌آید ولی کافی نیست.

مهمترین ارزش منحصر به فرد این غذای سنتی (کباب بناب)، نحوه‌ی پخت، داشتن ارزش غذایی بالا، لذیذ بودن، داشتن قیمت مناسب، باب میل اکثر اقشار مردم بودن می‌باشد و از سوی دیگر پیشینه کباب بناب نه تنها ریشه در تاریخ مردمان این شهر داشته بلکه نشانگر یک غذای سنتی لذیذ می‌باشد که با اندکی سرمایه گذاری و تبلیغات مناسب نه تنها گامی در راستای معرفی فرهنگ و سنت این خطه از ایران زمین است بلکه می‌تواند فرصت مناسبی برای جذب گردشگر فراهم کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۱۱۴۶/استقبال_مهمانان_نوروزی_از_کباب_مخصوص_بناب_قدمت_۷۹_ساله_این_غذای_لذیذ_با_پایه_گذاری_صمد_آشپزباشی را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: