Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@21:44:46 GMT

قلک شکنی؛ آیین پیشوازی از محرم مردم مازندران

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۴۱۷۶/قلک_شکنی_آیین_پیشوازی_از_محرم_مردم_مازندران

قلک شکنی؛ آیین پیشوازی از محرم مردم مازندران

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: قلک شکنی از آیین‌های ویژه ماه محرم است که هرساله هم‌زمان با آغاز این ماه در برخی شهرهای استان برپا می‌شود. مراسم با پهن کردن پارچه‌های سبز در وسط حسینیه، چیدن قلک‌ها و با نشستن افراد بزرگ و کوچک دور این پارچه شروع می‌شود که در ابتدای دو قلک سفالی توسط پیر غلامان شکسته و مابقی قلک پلاستیکی توسط مردم پاره می‌شود و شروع به شمارش نذورات جمع‌آوری‌شده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق این آیین سنتی هرساله از شب اول محرم تا اربعین حسینی به مدت ۴ روز قلک‌هایی برای نذورات و کمک‌های مردمی بین اهالی توزیع می‌شود و کمک‌های مردمی صرف نذورات خرج شب هفتم ماه محرم و هزینه‌های جاری می‌شود.

هم‌زمان با محرم آیین‌های عزاداری و سنتی مازندرانی‌ها که بیانگر عشق و ارادتشان به سالار شهیدان است اوج می‌گیرد و قلک شکنی از آیین‌های ویژه ماه محرم است که هرساله هم‌زمان با آغاز این ماه در برخی شهرهای استان برپا می‌شود.


در این مراسم ، عاشقان سیدالشهدا (ع) و یاران با وفایش با پهن کردن پارچه‌های سبز در حسینیه ، قلک های نذری جمع آوری شده را روی آنها قرار می دهند و دور آن می نشینند و سپس یک قلک سفالی توسط یکی از پیرغلامان شکسته می شود و بقیه قلک ها که بیشتر پلاستکی است توسط حاضران شکسته و وجوه داخل آنها شمارش می شود. وجوه نذری شمارش شده به همراه کمک های مردمی که در این آئین جمع آوری می شود ، طبق سنت باقی مانده از گذشتگان برای عزاداری های محرم هزینه می شود.

قلک شکنی از راههای مشارکت در آیین های عزاداری است

مراسم سنتی قلک کشنی همزمان با شروع ماه محرم در مسجد جامع آذری های قائمشهر، حسینه طالقانی و برخی از مساجد و تکایای مازندران برگزار شد و به گفته محمد اسدی از شرکت کنندگان در مراسم سنتی قلک شکنی در قائمشهر، این رسم هر سال باشکوه بیشتر در منطقه برگزار می شود و یکی از راههای مشارکت مردم برای برپایی آیین های عزاداری است.

وی افزود: وجوه جمع آوری شده صرف کارهای فرهنگی مانند، نمایشگاه عاشورایی، علم بندان، آیین هایی نظیر خیمه سوزان، طشت گذاری و غیره می شود و همه این برنامه ها با مشارکت خودشو مردم انجام می شود.

جعفر حسنی یکی دیگر از عزاداران حسینی حاضر در مراسم سنتی قلک شکنی نیز می گوید: قلک شکی از رسوم عاشورایی اهالی بربری محله شهرستان قائم‌شهر بوده که از ۱۰ سال پیش تاکنون رواج داشته و هرسال باشکوه‌تر از سال قبل برپا می‌شود و این آیین امسال نیز هم‌زمان با شب اول ماه محرم با حضور مداحان، پیر غلامان و عزاداران حسینی برگزار شد.

وی گفت: عاشقان اباعبدالله (ع) که سال قبل قلک به امانت گرفتند و در وجوه داخل آن را به عنوان نذری در طول سال ذخیره کردند تا در محرم صرف عزاداری سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران با وفایش شود، در آیین قلک شکنی این قلک را به مسجد می آوردند.

همپای محرم، چادرها، تکیه‌ها و ایستگاه‌های صلواتی در گوشه‌کنار شهر بناشده است، مردم جنب‌وجوش خاصی به خود گرفته‌اند و عشق به امام حسین (ع) سینه‌به‌سینه و نسل به نسل به آنان منتقل‌شده و اکنون میراث دار عشقی کهن شده‌اند.

بچه‌ها زنجیر به دست با سربند یا حسین (ع) و یا ابوالفضل (ع) به‌سوی مساجد و تکایا روانه می‌شوند، چراکه از زمانی که چشم‌باز کرده‌اند هرساله نام حسین (ع) را بر زبان و دل جاری کرده‌اند و لالایی کودکانه‌شان نیز عشق به این خاندان بوده است.

وقتی وارد شهر می‌شویم، در گوشه و کنار شهر، مردم با خانواده‌هایشان به‌سوی مساجد و دسته‌های عزاداری می‌روند و در گوشه‌ای نیز جوانانی به چشم می‌آیند که ایستگاه‌هایی به پا کرده‌اند و چایی و شربت با ذکر صلوات توزیع می‌کنند.

کد خبر 4400002

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۴۱۷۶/قلک_شکنی_آیین_پیشوازی_از_محرم_مردم_مازندران را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: