Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@21:43:36 GMT

راه‌اندازی کلاس تفسیر قرآن؛ آرزوی تنها حافظ «سجاس»/ دغدغه قرآنی معلم آذری‌زبان

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۴۹۸۳/راه_اندازی_کلاس_تفسیر_قرآن_آرزوی_تنها_حافظ_سجاس_دغدغه_قرآنی_معلم_آذری_زبان

راه‌اندازی کلاس تفسیر قرآن؛ آرزوی تنها حافظ «سجاس»/ دغدغه قرآنی معلم آذری‌زبان

ماهرخ قاسمپور سجاسی، حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ با بیان اینکه حفظ قرآن را از نوجوانی آغاز کرده است، گفت: متولد سال 1358 شهرستان سجاس در خانواده‌‌ای مذهبی به دنیا آمده و تحصیلات خود را در رشته پژوهش اجتماعی مقطع کارشناسی ارشد ادامه داده‌ام و در حال حاضر مدیر دارالقرآن آموزش و پرورش منطقه سجاس و مربی قرآنی هستم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی درباره اشتیاق ورود به حفظ قرآن‌ کریم بیان کرد: در سال 1391 با علاقه شدیدی که به قرآن کریم داشتم، تلاوت‌های «یوسف کالو علیم‌الدین»، قاری نوجوان اهل میانمار و ساکن عربستان را گوش داده از آن لذت می‌بردم و این باعث شد جرقه‌های حفظ قرآن و سوق یافتن به سوی کلام خدا در ذهنم خطور کند. در آن زمان شروع به یادگیری و حفظ قرآن به لحن عربی کرده و علاقه‌مند شدم که قرآن را به طور کامل حفظ کنم.
قاسمپور گفت: پدرم سواد آکادمی ندارد، اما همیشه فرزندان خود را تشویق می‌کرد که روخوانی قرآن کریم را یاد بگیرید. در خانواده تنها من هستم که حافظ قرآن شدم، اما برادرانم نیز علاقه شدیدی به یادگیری کلام خدا دارند.
این حافظ کل قرآن‌ کریم ادامه داد: در سال 1392 جزء 30 قرآن کریم را حفظ کرده و حفظ جزء 29 را نیز با چند ماه فاصله از جامعة‌القرآن شهرستان خدابنده شروع کردم. در آن زمان طرح دو ساله حفظ قرآن در حال اجرا بود که از سوره اعراف(جزء 8 قرآن کریم) با تشویقات بسیاری که از سوی مدیر این مرکز انجام شد، با سختی‌های زیادی وارد کلاس‌های آموزشی شدم و با گذشت زمان به‌عنوان شاگرد ممتاز جامعة‌القرآن پیشرفت خوبی پیدا کردم.
وی با بیان اینکه قبل از اینکه وارد مؤسسه جامعة‌القرآن الکریم شهرستان خدابنده شوم، از سوی دوستان و خانواده مورد تشویق قرار گرفتم، ادامه داد: پس از حفظ جزء 30 قرآن کریم و وقفه‌ای که بین ادامه حفظ قرآن در مؤسسه جامعةالقرآن افتاد، اتفاق جالبی بود که من را بیشتر مشتاق کرد تا برای ادامه حفظ قرآن کریم گام بردارم و آن، در خواب دیدن سوره مبارکه فرقان بود که دو بار این اتفاق به صورت مشابه افتاد و دوستم تعبیر این خواب را به دلیل وقفه‌ای که در حفظ قرآن برایم پیش آمده دانست، که با پیشنهاد یکی از همکاران به جامعة‌القرآن بازگشتم.

این مربی قرآن افزود: در اوایل ورودم به مؤسسه به‌دلیل اینکه از شهر سجاس دور بود و شاغل بودم، برای من امکان حضور در همه کلاس‌های این مؤسسه نبود که خوشبختانه خانم محمدی، مدیریت جامعة‌القرآن قبول کرد که تنها در کلاس حفظ قرآن کریم حضور داشته باشم و این زمان بود که با جدیت برای حفظ کل قرآن کریم تصمیم گرفتم.
قاسمپور ادامه داد: پس از حفظ سوره اعراف، کار حفظ قرآن کریم از ابتدای قرآن را آغاز کرده و در محضر اساتید مجرب مؤسسه جامعة‌القرآن الکریم شهرستان خدابنده خانم‌ها فیضی 10 جزء و زیر نظر طارمی 10 جزء دوم و 5 جزء سوم توسط جعفری و همچنین 5 جزء آخر قرآن کریم را با جابری به پایان رساندم.
وی در‌خصوص طول دوره حفظ قرآن کریم که در دو سال و 7 ماه انجام شد، بیان کرد: بنده چون شاغل بودم در طول سال تحصیلی امکان رفت و آمد و حضور در کلاس حفظ برایم مشکل بود و تنها یک ساعت از این کلاس‌ها بهره می‌بردم، اما در تعطیلات تابستان به صورت روزانه و در روز از دو تا سه صفحه اقدام به حفظ کرده به طوری که در سه ماهه تابستان سال اول، حفظ 8 جزء قرآن کریم به اتمام رسید.
قاسمپور در پاسخ به این‌که چند ساعت در منزل برای حفظ قرآن کریم اختصاص داده است، عنوان کرد: در ابتدای این راه، برای حفظ یک صفحه قرآن کریم با مشکل روبرو شدم و برای هر صفحه یه ساعت زمان قرار می‌دادم. اما به مرور پس از پایان 10 جزء قرآن، زمان کمتری را برای حفظ قرآن سپری می‌کردم و سرعت عملم بالا رفت.
این فعال قرآنی که در هیچ کلاس فوق‌برنامه‌ای به جز دوره‌های حفظ مؤسسه جامعة‌القرآن شرکت نکرده است، اظهار کرد: این مؤسسه اساتید توانمندی را تربیت کرده است که نیازی به مراجعه به مراکز قرآنی دیگر نبود و تمام آموخته‌های قرآنی بنده در این مرکز در منزل صورت گرفت که خدا را شکر نتیجه خوبی حاصل شد.
وی درخصوص حضورش در مؤسسه آل‌یس شهرستان سجاس بیان کرد: با توجه به اجرای طرح 1451 و حفظ سوره ملک و واقعه، مدیر مؤسسه آل‌یس درخواست کرد که برای آموزش این دوره به‌عنوان مربی قرآن همکاری داشته باشم که این طرح در ماه رمضان برای کودکان زیر 10 سال اجرا شد و همچنین اجرای نماز ظهر، آموزش حفظ قرآن و احکام شرعی از دیگر برنامه‌های این مؤسسه در این طرح بود.
قاسمپور راه حفظ قرآن را دشوار دانست و درباره مشکلات این حرکت، افزود: در این راه سختی‌های بسیاری وجود داشت که با توکل به خدا یکی پس از دیگر سهل و آسان شد اما مشکل بزرگی که در راه حفظ برای من پیش آمد این بود که قرآن به زبان عربی است و زبان مادری ما آذری و ارائه قرآن به لحن و زبان عربی برایم مشکل بود. با تکرار لحن عربی را به خوبی فراگرفته البته نه در سطح عالی اما موفق شدم.


وی افزود: قرآن را هرچه بیشتر می‌خوانی، شیرینیش بیشتر می‌شود. زمانی که دوره حفظ قرآن به پایان رسید خیلی خوشحال بودم از اینکه توانستم آیات الهی را با گوشت و خونم آمیخته کنم.
این حافظ قرآن با اشاره به آیه 40 سوره النازعات که تأثیر شگفت‌انگیزی بر روی زندگیش داشت، گفت: زمانی‌که این آیه را تلاوت می‌کردم شب هنگام بود و بعد از تلاوت آن به خاطر عظمتش خواب به چشمانم نرفت و تمام شب را با این تفکر به صبح رساندم که مبادا اعمالم آن‌گونه نباشد که باری تعالی از من توقع دارد. به طور کلی باید بگویم که با تلاوت این آیه زندگیم تغییر محسوسی کرد و در تمام ابعاد زندگی از جمله خوراک و پوشاک و رفتارم تغییرات چشمگیری ایجاد شد.
قاسمپور با بیان اینکه حفظ قرآن تأثیرات بسیاری را در رفتار با همکاران و دوستان ایجاد کرد، گفت: کلام خدا و انس با قرآن کریم چنان وابستگی به معبود ایجاد می‌کند که تماماً در رفتارش مشهود است و آرامشی وصف ناپذیر برای او رقم می‌زند.
وی اظهار کرد: از نقاط مثبت دوران حفظی بنده این بود که همکارانم نیز مشتاق بودند تا گام در راه حفظ قرآن گذارند و بنده برای جذب بیشتر آن‌ها در کنارشان به ارائه محفوظاتم می‌پرداختم.
این حافظ قرآن‌ کریم ادامه داد: دانش‌آموزان از روند حفظ قرآن، بیشترین استقبال را داشتند و می‌خواستند که قرآن را به صورت حفظ برایشان تلاوت کنم. تعدادی از کودکان و دانش‌آموزان با اشتیاق، موفق به حفظ دو جزء و جزء 30 قرآن شدند.

قاسمپور درباره مسابقات و آزمون‌هایی که در آن شرکت داشته است، گفت: در مسابقات و آزمون‌های بسیاری شرکت کرده‌ام که می‌توان به مختصر به کسب رتبه اول در مسابقات قرآن، رتبه اول درمسابقه قرآن بنیاد شهید، مسابقات جامعة‌القرآن کسب رتبه دوم و سوم، در مسابقات قرآن استان رتبه دوم اشاره کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که برای ادامه تحصیل برنامه‌ای دارید، بیان کرد: تصمیم بر آن دارم که در مقطع دکتری به تدریس ادامه بدهم، چون با ادامه تحصیل مغز فعال‌تر شده و آمادگیم برای ادامه راه قرآنی بیشتر می‌شود.
این حافظ قرآن با تأکید بر اینکه اولین حافظ کل قرآن کریم در شهرستان سجاس است، اظهار کرد: در منطقه سجاس افراد علاقه‌مند به قرآن کریم بسیار هستند و حتی حافظ قرآن در سطوح 2،3 و جزء 30 قرآن را شاهدیم، اما به عنوان حافظ کل قرآن کریم تنها من هستم و این افتخاری برای شهرستان محسوب می‌شود که امیدوارم بتوانم روزی همه را به حفظ قرآن کریم مشتاق کنم.
قاسمپور در پاسخ به این سؤال که در منطقه بر روی روند حفظ قرآن‌آموزان دانش‌آموز تأثیر زیادی داشته است، اظهار کرد: دانش‌آموزان برای حفظ قرآن علاقه بسیاری را از خود نشان دادند که در این راستا، کتابچه‌های کوچکی به چاپ رسید که بتوانند برای حمل و یادگیری در دستشان باشد و مدام تکرار کنند.


وی درباره آرزوی خود و اینکه دوست دارد در محضر اساتید بزرگی تلمذ کند، گفت: یکی از آرزوهایم حامل به قرآن بودن است و اینکه بتوانم در محضر استاد بزرگ شهریار پرهیزکار حضور داشته باشم و در کلاس تفسیر حجت‌الاسلام پناهیان شرکت کرده و عامل به قرآن باشم. دوست دارم در آینده کلاس تفسیر قرآن کریم راه‌اندازی کنم.
وی در پایان سخنان خود درخواستی از مسئولان و توصیه‌ای به خانواده‌ها داشت و آن این بود که باید به واقعیتی که در جامعه امروز است اشاره کرد که خانواده‌ها بیشترین اشتیاق را دارند که فرزندشان به یادگیری زبان انگلیسی مشغول شود و متأسفانه کمتر به سمت یادگیری قرآن شوق می‌دهند اما باید بدانند تنها چیزی که می‌تواند بر روی رفتار، کردار و سبک زندگی فرزندان تأثیرداشته باشد، تنها کتاب قرآن است.
همچنین از مسئولان درخواست می‌شود که به شهرستان‌ها بیشتر بها داده و مشکلات قرآنیان را تا آنجایی که برایشان مقدور است از سر راه برداشته و در موفقیت آنان برنامه‌ریزی کنند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۴۹۸۳/راه_اندازی_کلاس_تفسیر_قرآن_آرزوی_تنها_حافظ_سجاس_دغدغه_قرآنی_معلم_آذری_زبان را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: