Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-29@15:56:02 GMT

انتخابات گزینشی خبرنگاران در استانداری کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد/ورود خبرنگاران در سال جدید نیز به جلسات استانداری ممنوع شد/ وقتی اداره کل ارشاد استان سکوت می کند!

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۹۳۵۰۷۶/انتخابات_گزینشی_خبرنگاران_در_استانداری_کهگیلویه_و_بویراحمد_ادامه_دارد_ورود_خبرنگاران_در_سال_جدید_نیز_به_جلسات_استانداری_ممنوع_شد_وقتی_اداره_کل_ارشاد_استان_سکوت_می_کند

انتخابات گزینشی خبرنگاران در استانداری کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد/ورود خبرنگاران در سال جدید نیز به جلسات استانداری ممنوع شد/ وقتی اداره کل ارشاد استان سکوت می کند!

ممانعت از ورود برخی خبرنگاران به جلسات استانداری کهگیلویه و بویراحمد و گذاشتن دربان برای جلوگیری از حضور آنها مدتی است که از سوی استانداری استان باب شده است و کسی نیز در این زمینه پاسخگو نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازصبح زاگرسدر طول سالهای گذشته استاندارانی با گرایش های سیاسی گوناگون هدایت استان کهگیلویه و بویراحمد را بدست گرفته اند و نشست ها و جلسات مختلفی به صورت علنی برگزار می شد و اصحاب رسانه و خبرنگاران نیز بدون هیچگونه مزاحمتی در این جلسات حضور می یافتند و نیازی به تفتیش و دربان نیز نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بسیاری از مواقع بحث ها و موضوعاتی در اینگونه جلسات بین مدیران و مسئولان مطرح می شد که خود دستمایه یک سوژه ناب برای به چالش کشیدن مدیران و مطالبه گری از انها برای خدمات رسانی بهتر به مردم و توسعه استان می انجامید و نمونه های آن را می توان جلوگیری از تخریب تپه استانداری و حتی رودخانه بشار نام برد که با همراهی اصحاب رسانه و اطلاع رسانی آنها رقم خورد.

آن روزها خبر از انتخاب خبرنگاران گزینشی نبود و اصحاب رسانه در عین گرایش های سیاسی مختلف و اختلاف سلیقه با هم در جلسات حضور می یافتند و کسی نیز متعرض آنها نمی شد زیرا مسئولان وقت حضور خبرنگاران را در نشست ها به عنوان یک فرصت قلمداد می کردند که کمبودها را به مدیران انعکاس می دهند و به نوعی رابط بین مردم و مسئولان به شمار می رفتند.

هر چند در این بین برخی نیز تحت عنوان خبرنگار در جلسات حضور می یافتند اما مسئولان گذشته هیچگاه خط قرمزی در این باره نکشیدند و نشست ها با نظم خاصی برگزار و به اتمام می رسید و اخباری نیز که از سوی خبرنگاران در رسانه های مختلف منتشر می شد ابعاد و جنبه های مختلف یک موضوع را به چالش می کشید که این امر نتیجه کار گروهی اصحاب رسانه را به صورت جامع و کامل تری به مخاطب ارایه می کرد.

سالهای اول و با روی کار امدن دولت یازدهم و استاندار شدن سید موسی خادمی در کهگیلویه و بویراحمد جلسات مختلف با همان روال قبلی در استانداری برگزار می شد و استاندار نیز خود را حامی اصحاب رسانه می دانست و به سخنان رئیس جمهور که معتقد به آزادی بیان و استفاده از تمام ظرفیت ها بود اشاره می کرد.

در این مدت افراد زیادی مسئولیت روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کهگیلویه و بویراحمد را برعهده گرفتند و خواستار تعامل بیشتر با اصحاب رسانه شدند اما برخی جهت گیری ها و توجه به مسائل حاشیه ای انها را از این هدف بازداشت و رویه دیگری را در پیش گرفتند که اعتراض های زیادی را در میان اصحاب رسانه بوجود آورد.

از سال سوم اندکی فضا برای حضور خبرنگاران در جلسات استانداری متفاوت شد و موضوع انتخاب خبرنگاران گزینشی برای پوشش جلسات مطرح شد و برخی خبرنگاران دارای کارت خبرنگاری و رسانه دارای مجوز نیز نتوانستند از فیلتر گزینشی استانداری عبور کنند و حلقه را بر خبرنگاران بیش از پیش تنگ کردند.

توجیهاتی که مورد پذیرش اصحاب رسانه نیست

مسئولان استانداری کهگیلویه و بویراحمد که با اعتراض خبرنگاران مختلف و مخالفت با انتخاب گزینشی خبرنگاران مواجه شدند توجیهاتی را برای کار خود عنوان کردند که به هیچ وجه برای اصحاب رسانه قابل قبول نبوده و نیست.

از جمله این توجیهات مهم نبودن موضوع جلسات، انتشار خبر جلسه توسط روابط عمومی استانداری بر روی پورتال اطلاع رسانی استانداری و حضور چند خبرنگار از خبرگزاری ها در جلسات را می توان اشاره کرد که چنین چیزی در طول دوران استاندارانی که در این استان مشغول به خدمت بوده اند مطرح نشد و یک بدعت به شمار میرود.

اینکه چرا مسئولان استانداری کهگیلویه و بویراحمد از ورود خبرنگاران به جلسات ممانعت می کنند ابعاد مختلفی دارد که می توان عدم آگاهی خبرنگاران غیر گزینشی از برخی مسائلی که در جلسات اتفاق می افتد، اطلاع نیافتن از آمارها، انعکاس نیافتن وعده ها و قول های مدیران، جلوگیری از به چالش کشیدن مسئولان توسط خبرنگاران و سیاسی و جناحی نگاه کردن به اصحاب رسانه و همسو و غیرهمسو دانستن آنها از جمله مولفه هایی است که می توان به انها اشاره کرد.

سکوت اداره کل ارشاد اسلامی استان در قبال ممانعت از ورود خبرنگاران به جلسات استانداری

در وهله اول اینکه چرا یک خبرنگار که خود دارای کارت خبرنگاری و از رسانه ای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است نمی تواند در جلسات استانداری کهگیلویه و بویراحمد شرکت کند سوالی است که متولیان امر به ویژه مدیرکل ارشاد استان که متولی حمایت از اصحاب رسانه است تاکنون پاسخ قانع کننده ای نتوانسته است به آن بدهد و حتی در این زمینه پیگیری هم نمی کند.

در وهله دوم خبرنگاری که خود می تواند در جلسات حضور یابد و با توجه به شم خبری و سایر اتفاقاتی که در حین جلسه اتفاق می افتد نکته برداری کند و نتیجه را به مخاطب گزارش کند چرا باید خبر جلسه را به صورت مختصر و بی جان از پورتال اطلاع رسانی استانداری کپی و در رسانه خود درج کند. آیا این کار از اصول حرفه ای کار خبرنگاری است؟ آیا در تمام کشورهای جهان از ورود خبرنگاران به جلسات ممانعت می شود و اخبار را از پورتال اطلاع رسانی اداره مربوطه دریافت می کنند؟ یا خود را به آب و آتش می زنند تا واقعیت دها را به جامعه منعکس کنند!

خبرنگاران و اصحاب رسانه کهگیلویه و بویراحمد از استاندار استان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا دارند موضوع ممانعت از ورود خبرنگاران به جلسات استانداری را پیگیری و در این زمینه اقدامات مقتضی را انجام دهند چرا که جلوگیری از ورود خبرنگار به معنای مخالفت با شفاف سازی، اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی است.

باید دید آیا روند ممانعت از ورود خبرنگاران به جلسات استانداری و گزینشی انتخاب کردن آنها برای پوشش جلسات همچنان ادامه می یابد یا مسئولان امر چاره ای برای این بدعت خواهند کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۵۰۷۶/انتخابات_گزینشی_خبرنگاران_در_استانداری_کهگیلویه_و_بویراحمد_ادامه_دارد_ورود_خبرنگاران_در_سال_جدید_نیز_به_جلسات_استانداری_ممنوع_شد_وقتی_اداره_کل_ارشاد_استان_سکوت_می_کند را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: