Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-16@11:24:59 GMT

لوموند: ترامپ کوچک کانادايي ضد جامعه فرانسه زبان

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۸۴۳۲/لوموند_ترامپ_کوچک_کانادایی_ضد_جامعه_فرانسه_زبان

لوموند: ترامپ کوچک کانادايي ضد جامعه فرانسه زبان

خبرگزاري آريا - نخست وزير ايالت اونتاريو در کانادا با روش هاي ترامپي، ضد جامعه اقليتي فرانسه زبان وارد عمل شده است.
روزنامه لوموند در گزارشي به اقدامات شبه ترامپي نخست وزير ايالت اونتاريو در کانادا پرداخت. اين نشريه فرانسوي نوشت: «داگ فورد» نخست وزير اونتاريو مثل «ترامپ» يارانه ها را کاهش و به تامين مالي طرح هاي مرتبط با دانشگاه هاي فرانسوي زبان پايان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اقدامات اين وزير محافظه کار تظاهرات معترضان در سراسر ايالت را به دنبال داشت.
فرانسوي هاي ساکن اونتاريو در يکم ماه دسامبر جنبشي موسوم به «لا رزيستانس» به معناي «مقاومت» را آغاز کردند.
معترضان در سراسر اونتاريو با شعار تاريخي «ما هستيم و خواهيم ماند» تظاهرات کردند.
تصميم نخست وزير محافظه کار داگ فورد به طرح هاي دانشگاهي در دانشگاه هاي فرانسوي زبان ايالت پايان داد، کميسيون ويژه را منحل و پرداخت يارانه هاي اختصاص يافته به تشکل هاي فرانسوي زبان را متوقف کرد و همين اقدامات دليل اصلي برگزاري اين تظاهرات بود.
600 هزار فرانسوي زبان ساکن اونتاريا در مجموع 4 درصد از کل جميعت ايالت را به خود اختصاص داده اند. اين تعداد بخشي از جامعه 7 ميليون و 900 هزار نفري فرانسوي زبانان کانادا هستند که همواره فرهنگ و هويت خود را حفظ کرده اند.
صداي اعتراض عليه تمهيدات اتخاذ شده از سوي نخست وزير اونتاريو از کبک تا بريتيش کلمبيا و پارلمان اوتاوا به گوش مي رسد. معترضان براي کاهش خشم فرانسوي زبان ها و براي متحد کردن فرانسوي زبان هاي که در خارج از اونتاريو زندگي مي کنند، تمهيدات اتخاذ شده از سوي فورد را سرزنش کرده و اغلب وي را "ميني ترامپ" خطاب مي کنند.
داگ فورد براي توجيه اقداماتش، کسري بودجه را دليل اقداماتش مطرح کرده است. وي در 15 ماه نوامبر خاطر نشان کرد که ديگر طرح هاي دانشگاهي دانشگاه هاي فرانسوي زبان را تامين مالي نخواهد کرد. وي کار خود را با دانشگاه تورنتو پايتخت اقتصادي کانادا آغاز کرد. اين دانشگاه قرار است در سال 2020 پذيراي 3 هزار دانشجو باشد و مجوز اين برنامه را در سال2017 ازدولت ليبرال حاکم بر کشور دريافت کرده بود.
نخست وزير اونتاريو همچنين به حذف کميسارياي خدمات رساني به فرانسوي زبان ها که مسئول نظارت بر رعايت حقوق شهروندي و رعايت تعهدات دولت در قبال فرانسوي زبان ها است را منحل کرد. داگ فورد همچنين يارانه اختصاص يافته به سازمان هاي فرهنگي مرتبط با زبان فرانسه را نيز حذف کرده است.
جاستين ترودو عليه اقدامات داگ فورد
اما اتفاق بدتري رخ داده است. داگ فورد که برادر راب فورد شهردار سابق و پرماجراي تورونتو است، حساس ترين مسئله براي فرانسوي زبانان را هدف قرار داده است.
به گفته وي دليلي وجود ندارد که فرانسوي هاي ساکن اونتاريو که از نظر تعداد با ايتاليايي ها و يا چيني ها برابر هستند، بودجه بيشتري دريافت کنند. به اين ترتيب وي ويژگي اعطا شده به جامعه فرانسوي زبان ها در کانادا اين کشور دو زبانه که توسط انگليسي زبان ها و فرانسوي زبانان بنيان گذاشته شده را هدف قرار داده است.
فرانسوي زبان ها که جز ايالت کبک در ساير ايالات کانادا در اقليت هستند، از مدت ها پيش براي بقاي زبان و فرهنگ شان مبارزه مي کنند.
ابعاد اين ماجرا به حدي گسترده شد که جاستين ترودو نخست وزير کانادا را وارد عمل کرد. وي از داگ فورد خواستار احترام بيشتر به فرانسوي زبانان شد.
«ملاني ژولي» وزير زبان هاي رسمي کانادا و وزير کشورهاي فرانسوي زبان، تندتر از سايرين ظاهر شد. ملاني ژولي تصميم نخست وزير اونتاريو را "غيرقابل قبول" خواند و از وي خواست از تصميم خود "عقب نشيني" کند.
اما هيچ اتفاقي نيفتاد. نخست وزير اونتاريو همچنان بر خواسته خود پافشاري مي کند و ادامه کار کميسارياي خدمات رساني به فرانسوي زبان ها را به نهاد ديگري واگذار خواهد کرد. وي گفت: "تمهيد اتخاذ شده عليه فرانسوي زبانان اونتاريو به هيچ وجه شخصي نيست."
دردسري براي حزب محافظه کار
اقدامات داگ فورد خشم مجلس اونتاريو را به دنبال داشت. «آماندا سيمار» نماينده فرانسوي زبان پارلمان اونتاريو در 29 ماه نوامبر در صحن پارلمان تورونتو به تندي حزب حاکم را مخاطب قرارداد.
اظهارات سيمار در پارلمان، تمجيد حضار را به دنبال داشت. ملاني ژولي نيز يکي از مشوقان سيمار بود. وي از فرصت به دست آمده براي خاطر نشان کردن اين که "حمله به هر جامعه اي حمله به همه است"، استفاده کرد. اوتاوا در پي اين اظهارات، ملاني ژولي را به خاطر شجاعتش تحسين کرد. وي خاطر نشان کرد که دولت فدرال هميشه براي دفاع از فرانسوي زبانان در سراسر کشور آماده است.
حزب محافظه کاران کانادا، به شدت از ترودو و حزبش که در پارلمان در اکثريت قرار دارد انتقاد مي کنند. در چنين شرايطي ترودو مي تواند در آستانه برگزاري انتخابات فدرالي از اوضاع به وجود آمده بهره برداري کند. اين انتخابات در پاييز سال 2019 برگزار خواهد شد.
اظهارات نخست وزير اونتاريو در حالي مطرح شدند که حزب محافظه کاران براي جلب نظر مساعد جامعه فرانسوي زبانان کانادا و جلب آراء آن ها در انتخابات فدرالي تلاش گسترده اي را آغاز کرده اند. از اين رو تصميم هاي داگ فورد نخست وزير و رئيس حزب پيشروي محافظه کار اونتاريو، مي تواند براي اين حزب دردسر ساز شود.138/112
مترجم: عليرضا فراهاني
بيشتربخوانيد:
ترديد کانادا براي بهبود روابط با امريکا
افزايش درخواست پناهندگي شهروندان آمريکايي از کانادا
کليدواژه کانادا

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۸۴۳۲/لوموند_ترامپ_کوچک_کانادایی_ضد_جامعه_فرانسه_زبان را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: