Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-03-29@05:54:44 GMT

مناقشه بر سر رفع فیلتر تلکرام

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۹۴۵۸۷۹/مناقشه_بر_سر_رفع_فیلتر_تلکرام

حامیان دولت معتقدند فضای مجازی مانند مرزهای جغرافیایی نیست که بتوان آن را در حصار قرار داد و مرزبندی کرد. امروزه دیگر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بخش مهمی از زندگی مردم را تشکیل داده‌اند البته برخی اساسا به این موضوع قائل نیستند و آن را برای جامعه مضر می‌دانند. آفتاب‌‌نیوز : پس از کش و قوس‌های بسیار در مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام و پس از مدتی رفع فیلترینگ از این دو پیام‌رسان تقریبا همگان بدین باور رسیدند که این مساله خاتمه یافته و شرایط به روال سابق خود باز خواهد گشت، اما گویی این‌طور نیست و چالش همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از دلواپسان مخالف دولت و فضای مجازی از رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی ناراحت هستند. حامیان دولت معتقدند فضای مجازی مانند مرزهای جغرافیایی نیست که بتوان آن را در حصار قرار داد و مرزبندی کرد. امروزه دیگر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بخش مهمی از زندگی مردم را تشکیل داده‌اند البته برخی اساسا به این موضوع قائل نیستند و آن را برای جامعه مضر می‌دانند.
شبکه‌های بومی
دیروز رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز در جهان فضای مجازی در خدمت اشتغال و اقتصاد است، اظهار داشت: اقتصاد دیجیتال نقش والایی در تحقق رفاه مردم دارد. آقای فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی گزارش بسیار خوبی از برنامه‌های این شورا برای ایجاد اشتغال ارائه کردند. امیدوارم بتوانیم در این مسیر گام‌های موثری برداریم. محمود واعظی در ارتباط با رفع فیلترینگ از تلگرام و دستور رئیس‌جمهور افزود: این موضوع در شورای عالی امنیت ملی مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری شد. رئیس دفتر رئیس‌جمهور در ادامه درباره برنامه‌های دولت برای بومی‌سازی پیام‌رسان‌ها در فضای مجازی تصریح کرد: در این جلسه رئیس‌جمهور دستور دادند که وزارت ارتباطات باجدیت دنبال سرمایه‌گذاری و حمایت از اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های مجازی باشد که پیام‌رسان‌های بومی را داشته باشیم. قابل قبول نیست که مردم از یک شبکه اجتماعی انحصاری استفاده کنند البته حق مردم این است که از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند ولی از نظر امنیت ملی نمی‌شود فقط یک شبکه اجتماعی باشد.
نوامیس، برباد!
اما در سوی دیگر رئیس سابق سازمان بسیج مستضعفین به رئیس‌جمهور نامه می‌نویسد و در آن می‌آورد که «گمان نمی‌کنم حتی یک نفر عاقل و دلسوز در کشور وجود داشته باشد که ضرورت بهره‌گیری هر چه بیشتر و فراگیرتر فضای مجازی را نفی کند، هر چند جوسازی‎ها و عوام‌فریبی‎هایی در این زمینه صورت می‌گیرد، اما اختلاف نظرها در این حوزه به هیچ‌وجه مربوط به بود و نبود فضای مجازی و تعطیل یا برقراری آن نیست، بلکه اختلاف نظر بر سر نحوه مدیریت آن است. محمدرضا نقدی باتشبیه فضای مجازی امروز به برده‌داری در ادامه آورده: امروز این برده‎داران مدرن به ملت ما که این همه زحمت می‎کشند، چه می‎دهند؟ فحشا و نابودی نوامیس و اخلاق را به ملت‎ها پمپاژ می‎کنند.» سردار محمدرضا نقدی خاطرنشان کرده است: «حجم بالای دروغ و شایعه و شبهه‎های دینی و اخلاقی را بر سر ملت آوار می‌کنند. مواد مخدر و کالاهای بنیان‌برانداز خودشان را با فشار تبلیغات به جوانان ما تحمیل می‎کنند و هر موقع هم که سازمان‌های اطلاعاتی غرب بخواهند این فضا را تبدیل به ارتش جنگی برای به آشوب کشیدن کشور و آتش زدن مساجد و امامزاده‎ها و مغازه‎های محل کسب و کار مردم و از بین بردن امنیت کشور می‎کنند. رئیس سابق سازمان بسیج ادامه می‌دهد: در بهره‎برداری از فضای مجازی ما فقط در دوراهی انسداد و ولنگاری که افراط و تفریط است قرار نداریم، بلکه راه سومی هم وجود دارد که همان راه اعتدال است، نه انسداد و ولنگاری، بلکه بهره‎برداری هر چه گسترده‎تر از فضای مجازی با مدیریت ایرانی؛ همان راهی که اکثریت کشورهای مقتدر جهان می‎روند و مدیریت فضای مجازی‌شان را به آن‎ها نمی‎دهند. رئیس سابق بسیج در بخش پایانی نامه خود به رئیس‌جمهور می‌آورد: شکی نیست هر که به این بردگی مدرن رضایت دهد، در بر باد رفتن نوامیس ملت شریک است، آن‎که به این وضع خفت‎بار یعنی مدیریت بیگانگان بر فضای مجازی کشور رضایت دهد، در خون بی‌گناهانی که در حوادث و اغتشاشات تحمیلی بیگانگان بر زمین می‎ریزد، شریک است.
نوبرانه!
مسئولان قضائی از رفع فیلترها ناخرسند هستند چنان‌که دیروز معاون دادستان کل کشور و دبیر کمیته فیلترینگ در یادداشتی تاکید کرد: آمارهایی که برخی از مسئولان در خصوص کاهش ۴۰‌درصدی تراکنش‌های بانکی در زمان فیلتر تلگرام ارائه دادند، صحیح نیست. به نظر می‌رسد این آمارسازی‌ها برای توجیه رفع فیلتر غیرقانونی تلگرام و اینستاگرام است. نباید با ارائه آمار غلط مردم را به اشتباه ‌انداخت. به گزارش «انتخاب» عبدالصمد خرمشاهی در پیام‌رسان سروش خود نوشته است: بر اساس استعلام به عمل آمده از شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت بانک مرکزی) تعداد تراکنش‌های بانکی اینترنتی بعد از فیلتر شدن تلگرام و اینستاگرام فقط 5/6‌درصد کاهش داشته، اما برعکس مبلغ تراکنش‌های بانکی اینترنتی در این مدت نه تنها کاهش نداشته بلکه ۵۲۰‌میلیارد تومان نسبت به مدت مشابه قبل از فیلتر تلگرام افزایش داشته است. افزایش مبلغ تراکنش‌های اینترنتی بانکی در زمان فیلتر تلگرام حاکی از آن است که در مورد مشاغل موجود در این شبکه بزرگنمایی شده است. معاون دادستان کل در ادامه آورده: پرونده‌های قضائی حاکی از آن است که اکثریت قریب به اتفاق کسب و کارهای غیرقانونی نظیر فروش مواد مخدر و مشروبات الکلی، قوادی و فروش فیلم‌های مستهجن و بسیاری دیگر از فعالیت‌های اقتصادی غیرقانونی به لحاظ فراهم نبودن امکان نظارت در تلگرام انجام می‌شوند. خرمشاهی در ادامه آورده: هیچ‌کشوری اجازه نمی‌دهد پایگاه‌های اینترنتی بیگانه در فضای مجازی او فعالیت غیرقابل کنترل داشته باشند. وی خاطرنشان ساخته، بی‌تفاوتی قوه مجریه در قبال فعالیت مجرمانه تلگرام و اینستاگرام نوبر، بی‌سابقه، شگفت انگیز و تاسفبار است.
خروج
دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز اظهار داشت: رئیس‌جمهور رئیس شورای امنیت ملی است و رفع فیلتر تلگرام با نظر شورای امنیت و دستور رئیس‌جمهور انجام شده است. سیدابوالحسن فیروزآبادی درباره رفع فیلتر تلگرام بدون حاصل شدن شرایط مورد تقاضا گفت: مدیران تلگرام به زعم خودشان به این تعهدها عمل کردند. دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: از ابلاغ مصوبه این شورا درباره حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی خبر داد و افزود: دیروز این مصوبه ابلاغ شد که به‌وسیله آن وام بدون بهره تا سقف ۵‌میلیارد تومان بدون ضمانت‌نامه سخت و با سفته به تمامی پیام‌رسان‌های داخلی داده می‌شود. فیروز آبادی تاکید کرد: در حال حاضر برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی به تمامی آنها مکان و تخفیف پهنای باند داده شده است که هزینه استفاده مردم از پیام‌رسان داخلی با یک‌سوم تعرفه عادی محاسبه می‌شود. وی همچنین اعلام کرد: همچنین ۵ پیام‌رسان منتخب را اعلام کرده‌ایم که اکنون شاید اعلام اسامی آنها صلاح نباشد اما مردم آنها را می‌شناسند. دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: دولت و حاکمیت وظیفه دارند موانع سر راه را بردارند تا مانعی وجود نداشته باشد و با این تسهیلات به شرط کمک بخش خصوصی پیش‌بینی می‌کنیم طی یک سال از انحصار پیام‌رسان خارجی خارج شویم.
منبع: آرمان

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۵۸۷۹/مناقشه_بر_سر_رفع_فیلتر_تلکرام را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: