Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-16@14:57:28 GMT

سود ۸۷۷ میلیارد تومانی سهامدار اصلی ماشین سازی تبریز از فروش ارز دولتی در بازار

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۴۶۹۳۲/سود_۸۷۷_میلیارد_تومانی_سهامدار_اصلی_ماشین_سازی_تبریز_از_فروش_ارز_دولتی_در_بازار

سود ۸۷۷ میلیارد تومانی سهامدار اصلی ماشین سازی تبریز از فروش ارز دولتی در بازار

در روز ۷ مهر ماه ۱۳۹۷ رئیس کل بانک مرکزی به وعده خود عمل کرد و فهرست شرکت‌ها و کسانی که ارز دولتی و یا ارز نیمایی دریافت کرده بودند را منتشر کرد. در بین اسامی منتشر شده ارزبگیران دولتی، نام سهامدار اصلی کارخانه ماشین سازی تبریز نیز به چشم می‌خورد. کسی که در اردیبهشت ماه سال جاری سهام کارخانه ماشین سازی تبریز را خریداری نمود، اما در شهریور ماه سال جاری دستگیر شد!

به گزارش «تابناک اقتصادی»، بعد از گذشت چند ماه از دستور رئیس جمهور روحانی مبنی بر انتشار فهرست کامل شرکت‌هایی که ارز دولتی جهت واردات کالا دریافت نموده بودند، سرانجام در مورخه ۷ مهر ۱۳۹۷ مطابق با وعده‌ای که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی داده بود این فهرست منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این فهرست، فهرست دیگری نیز که شامل دریافت کنندگان ارز نیمایی بود، به همراه فهرست ارزبگیران دولتی منتشر شد. فهرست دریافت کنندگان ارز دولتی (دلار ۴۲۰۰ تومانی) شامل ۲۸۵۶ صفحه و فهرست دریافت کنندگان ارز از سامانه نیما شامل ۴۷۱ صفحه بود. هر چند این دو فهرست برخلاف فهرست‌های قبلی منتشر شده در تاریخ‌های ۱۰ و ۱۲ تیرماه سال جاری، نشان نمی‌داد که هر شرکت به منظور واردات چه کالا‌هایی ارز را از دولت یا سامانه نیما دریافت کرده اند، اما باز هم می‌شد از لابلای اسامی منتشر شده به برخی نکات پی برد!

به عنوان نمونه در فهرست اشخاص حقیقی یا حقوقی که ارز دولتی دریافت نموده بودند، بین صفحات ۲۷۴۳ تا ۲۷۵۷ نام قربانعلی "فرخ زاد رزین" به چشم می‌خورد که توانسته است در ۳۹۶ فقره در مجموع حدود ۱۸۲ میلیون و ۸۴۱ هزار و ۲۷۵ یورو دولتی دریافت کند. حالا پرسش این است که قربانعلی فرخ زاد رزین کیست؟

در ۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری بود که برای اولین بار نام قربانعلی فرخ زاد رزین رسانه‌ای شد. در این روز نامبرده کل سهام گروه ماشین سازی تبریز را خریداری نمود. روابط عمومی گروه ماشین سازی تبریز طی خبری کوتاه در همین زمینه در سایت رسمی خود اعلام کرد: کل سهام گروه ماشین سازی تبریز "نگین صنعت استان" توسط سازمان خصوصی سازی به وکالت از سوی صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد (سهامدار قبلی شرکت از سال ۱۳۹۴) به آقای "قربانعلی فرخ زاد" از صنعتگران و کارآفرینان استان آذربایجان شرقی واگذار شد. بر پایه این گزارش صبح روز چهارشنبه مورخه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ با حضور نماینده سازمان خصوصی سازی و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های ماشین سازی تبریز و ریخته گری ماشین سازی تبریز، اسناد این گروه صنعتی و تمامی املاک و مستغلات مربوطه رسماً در محل شرکت به امضاء طرفین رسیده و به خریدار سهام شرکت تحویل گردید.

دو روز پس از این واگذاری قربانعلی فرخ زاد برای پاسخگویی به میان اهالی رسانه رفت و به سئوالات آن‌ها پاسخ داد. در این نشست خبری قربانعلی فرخ زاد در مورد جزئیات این واگذاری گفت: طبق توافقی که در معامله با سازمان خصوصی سازی داشتیم کل مبلغ کارخانه ماشین سازی تبریز همراه ریخته گری و زمین ایل گلی تبریز معامله ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و الباقی طی پنج سال به صورت سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت خواهد شد. وی ادامه داد: شرکت ۵۰ میلیارد تومان بدهی دارد که بنده با علم به این موضوع اقدام به خرید آن کرده ام. فرخ زاد گفت: در اولین روز کاری مبلغ ۷ میلیارد تومان بدهی پاداش پایان کار بازنشسته‌های شرکت که در مجموع ۱۰۰ نفر بودند را پرداخت کردیم.

شایان ذکر است که فرخ زاد قبل از خریداری کل سهام گروه ماشین سازی تبریز، اقدام به تاسیس کارخانه‌های تولید آب معدنی، لبنیات و واحد ۵۰۰ راسی دامداری نموده بود. همچنین در فروردین ماه سال جاری وی کارخانه آذرچلیک تولیدکننده میلگرد را نیز خریداری نموده بود.

همان گونه که گفته شد طبق فهرست منتشر شده توسط بانک مرکزی، وی با آغاز توزیع ارز دولتی در مورخه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ توانست بیش از ۱۸۲ میلیون یورو ارز دولتی دریافت نماید. در شهریور ماه ۱۳۹۷ بود که برخی رسانه‌ها خبر از دستگیری قربانعلی فرخ زاد دادند. در مورخه ۱۴ شهریور ماه ۱۳۹۷، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در توئیت خود دلیل دستگیری را این گونه عنوان نمود: "تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری شرکت ماشین سازی تبریز را تحویل هیئت رئیسه دادیم. اخبار موثقی داریم که آقای فرخ زاد خریدار این شرکت بیش از ۲۰۰ میلیون یورو ارز دولتی برای واردات دریافت و همه را به نرخ بازار آزاد فروخته است. آیا ایشان اهلیت خرید یکی از مهم‌ترین کارخانه‌های ماشین سازی را داشته است؟ ".

در مورخه ۱۸ شهریور ماه نیز رحیم شهرتی فر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی خبر دستگیری مالک کارخانه ماشین سازی تبریز را تایید کرد و گفت: این پرونده در مراجع قضایی تهران تشکیل شده و در همانجا در حال رسیدگی است و ارتباطی به خرید این واحد تولیدی صنعتی توسط وی ندارد.

هر چند بررسی‌های ما نشان می‌دهد که ارز‌های دریافت شده توسط فرخ زاد کمتر از ۲۰۰ میلیون یورو و حدود ۱۸۲ میلیون و ۸۴۱ هزار و ۲۷۵ یورو دولتی می‌باشد، اما دو نکته در این میان وجود دارد:

نکته اول اینکه فرخ زاد برای دریافت این میزان ارز دولتی به قیمت هر یورو ۵۲۰۰ تومان، نیاز به ۹۵۰ میلیارد و ۷۷۴ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان نقدینگی داشته است و این پرسش‌ها مطرح می‌شود که اولاً فرخ زاد این میزان پول را از کجا تهیه کرده است و ثانیاً اگر این میزان نقدینگی را در اختیار داشته است چرا مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان پول خرید کارخانه ماشین سازی تبریز را یک جا پرداخت نکرده است؟ نکته دوم اینکه اگر گفته نماینده قم صحت داشته باشد و وی تمام این ارز‌ها را در بازار آزاد با قیمت میانگین هر یورو ۱۰ هزار تومان (میانگین قیمت هر یورو از ابتدای سال جاری تا شهریور ماه همین حدود بوده است) به فروش رسانده باشد، وی توانسته است با توجه به اختلاف قیمت ۴۸۰۰ تومانی هر یورو دولتی با بازار آزاد، سودی در حدود ۸۷۷ میلیارد و ۶۳۸ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان را به دست آورد که حدود ۱۷۷ میلیارد تومان بیشتر از قیمت کارخانه ماشین سازی تبریز بوده است.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۶۹۳۲/سود_۸۷۷_میلیارد_تومانی_سهامدار_اصلی_ماشین_سازی_تبریز_از_فروش_ارز_دولتی_در_بازار را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: